HTML

Tévhitek blogja

A kendőzetlen igazság bosszantó tévhitekről, téveszmékről...

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT

Friss topikok

Linkblog

HTML

Tévhit #36: A szalonnasütés jó program

2009.12.03. 10:02 :: misbelief

Előző, mélyfilozófiai elemzésemet mától az ELTE-n tanítják, ezen felbuzdulva blogomat ismét egy fajsúlyos témával folytatom. Talán decemberben nem a legaktuálisabb, de azt gondolom, hogy ettől függetlenül  muszáj beszélni róla!

Ugyan a trend-érzékeny társadalmi réteg jó néhány éve átállt az amerikai stílusú kerti sütögetésre, a klasszikus nyáresti szalonnasütés továbbra is töretlen népszerűségnek örvend. Én csak azt nem értem, hogy miért. Életem azon szakaszában, amikor még korlátozott befolyásom volt sorsom alakulására, számos ilyen rendezvényen kényszerültem részt venni.

A valószínűleg mindenki által jól ismert koreográfia szerint ilyenkor a faágból kifaragott nyársra jókora, teljesen húsmentes kenyérszalonnát kell tűzni, majd azt a parázs fölött forgatva hosszú ideig izzasztani. Az „értékes” zsírcseppeket természetesen nem szabad veszni hagyni, ezeket a földre letett vagy térden egyensúlyozott kistányéron fekvő kenyérszelettel kell felitatni. Az első 3 percben még jópofának tűnő tevékenység fokozatosan kilátástalan kínlódásba csap át: az arcot égető tűz, a szemet csípő füst, a farönkön való görnyedt ülés, a kenyérszelet nyárssal történő nehézkes becélzása hamar élvezhetetlenné teszi a helyzetet. Nem csoda hát, hogy a résztvevők többsége a sütést idő előtt feladja, és „Jó lesz ez már!” alapon felkészül műve elfogyasztására. Az ember ilyenkor az üvegesre sült, kívül koszos, undorító zsírtömböt a tányérra helyezi, ahol már ott figyel a feketés zsírral középtájon félig-meddig átitatott kenyérszelet. Természetesen a többség az ételt ekkor már nem kívánja, így jellemzően csak a zsíros kenyér kerül kénytelen-kelletlen elfogyasztásra. Ha mindez este zajlik (hiszen a tűz akkor romantikus!), a kellemetlen élethelyzetet a fázás is fokozza.

Véleményem szerint a szalonnának van helye a gasztronómiában (pl. tarhonya méretű pörcként a túrós csuszán), de a szalonnasütés - mint olyan - totális vakvágány, amit az eseményt gyakran követő tűzkörüli gitározás tovább súlyosbít. Kipróbálok egy ilyen szavazó izét -->

30 komment

Címkék: gasztronómia tábortűz szallonasütés

A bejegyzés trackback címe:

https://tevhit.blog.hu/api/trackback/id/tr371570636

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AlexMcCormick 2009.12.03. 12:26:40

Az eddigiekkel mindig egyetértettem, de a szalonnasütést meg kell védenem, hiszen az TÉNYLEG JÓ DOLOG!

Legalábbis nálunk mindig reggel 8-10-ig tart a program, és nincs is jobb, mint megvárni a napfelkeltét a parázs mellett, egy fröccsel (bármivel) a kezedben, vagy éppen valami erősen gyúlékony folyadékot locsolni totál részegen a tűzre az éjszaka kellős közepén (persze ilyet mi sosem szoktunk csinálni, mert tisztában vagyunk a veszélyekkel (: )

Ha fázunk, dobunk egy lélekmelegítőt (pl. törköly), illetve még egy fadarabot a tűzre.

És azért az étrend sem csak a zsíroskenyérről szól: lehet csinálni salátát is hozzá - és akkor már a reformkonyha híveit is kielégítjük -, vagy csak dobjunk a parázsra alufóliába csomagolt krumplit, hagymát. (Persze néha ottfelejtjük a pálinkázás közepette, és megfigyelhetjük a szerves anyagok elszenesedésének gyönyörű folyamatát is (: )

A gitározás meg csak akkor gáz, ha nem ittatok eleget ;)

Styxx 2009.12.03. 16:19:01

@AlexMcCormick:
Egyetértek a t. Különvéleményessel.
Abban viszont a posztírónak van igaza, hogy a full zsírszalonna nem guszta. Az áthidaló megoldás: császárszalonna. Legalább három vastag húscsíkkal, amit gyerekkoromban nemes egyszerűséggel "Adidas-szalonnának" neveztem el. Ígyí már guszta és finom, főleg üvegesre sülve és nem szénné égetve. A parázson kéne tolni és nem a lángon és akkor nincs szenesedés, de kinek van arra türelme?:-)

IndaMuncher 2009.12.03. 17:00:52

Marha jó poszt, köszi. Az utolsó mondaton jót röhögtem.

A közösségépítő jellege azért jó a szalonnastütésnek

FélrétegűSzalvéta 2009.12.03. 18:04:48

Elgépelted a poszt cimét. Tévhit: a szallonasütés rossz program. Én speciel szeretem. Jókat lehet dumálni, inni, és a kenyérszalonna ellen sincs kifogásom.

2009.12.03. 18:45:17

Szerintem sem jó program.
Beszélgetni lehet szalonna nélkül is.

Én egyszer ettem jó sült szalonnát: vizitúrán, egy homok padon, egydül voltunk, ráértünk megvárni amíg a tűz leég és csak parázs marad, igy szépen kiolvadt a szalonna. Loptunk hozzá kukoricát is, azt is megsütöttük, jó volt. Nem füstöltük fel magunkat, nem lett putri szagunk, nem kellett jó pofizni.

Néha grillezek is, de a kész kaját beviszem, ha kész és leülünk vele asztalhoz.

Téli túrán néha sütögetünk, de pl. a szilveszteri túrákon csak tüzet raktunk, hogy egy kicsit átmelegedjünk. A sütögetésre ott már nincs idő.

hemill 2009.12.03. 21:35:48

Nem értek egyet, mert igen is marha jó program tud lenni egy nyári este a haverokkal.
Persze ezek az esték mindig "szalonna sütés" címén indulnak, de valójában mindenki akkor süti a szalonnáját, mikor az neki jól esik, közben meg lehet iszogatni, beszélgetni, táplálni a tüzet :)
Egyébként nálunk azért egy kis szalámi is fel kerül a nyársra, úgy az igazi :D

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.12.03. 22:21:05

Szerintem is fasza program a szalonnasütés, szerintem azért gondolkodsz erről másként, mert rád kényszerítették anno, én csak magamtól voltam ilyenen. Mondom azt hogy jó, úgy hogy nem szeretem a szalonnát, egyszerűen jó tud lenni a hangulata és kész. Persze függ a társaságtól is...

ratman_ (törölt) 2009.12.03. 23:10:02

Maximálisan a posztíróval értek egyet, nekem általános iskolai osztálykirándulások jutnak eszembe erről. Felnőtt fejjel képtelen lennék szalonnát az arcomba tenni és a vele járó szertartásokat elviselni, antiszociális vagy nem. Sok modorosság, felesleges kényelmetlenség, semmi élvezet. Társasági élethez nem kellenek ezek a kínos kellékek.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.12.03. 23:50:47

@ratman_:
Senki nem mondta hogy kellenek ezek a kellékek, ahogy egy baráti társaságban a tűz mellett ülve szalonnát sütni sem kötelező.

A modorosságot meg nem értem hogy jön ide.

jabbaz · http://webfair.hu 2009.12.04. 11:08:43

Pontosan, egy JÓ társaságban semmi nem kötelező. Egy JÓ társaságban élvezet szalonnát sütni. Amikor röhögsz mert valaki beleejti a szalonnát a tűzbe, mikor valaki annyira türelmetlen, hogy a parázs fölé csöpögteti a zsírt, hogy meggyulladjon, majd a zsír tüzén süti a szalonnát. Összességében minden program jó, amiben benne van a nehézség lehetősége. Ahol valami történik. Egy társaságot nem lehet összekovácsolni azzal, hogy elmentek együtt egy gyorsétterembe. Olyan programokkal lehet, ahol olyan dolgok történnek, amiket együtt lehet megoldani. Szalonnát sütni sem szokott általában egyedül senki. Én nem ismerek olyan embert, aki a sült szalonnáért tenné. Akinek baja van a szalonnasütéssel, van valamilyen rossz tapasztalata, és bár lehet hogy lett volna azóta megannyi alkalom, egy jó társasággal eltölteni egy jó estét, nem tudja elengedni a régi rossz élményt. Mert a tanító néni rám szólt hogy ne úgy tartsam a szalonnát. Mert a tv macit akartam nézni és kint kellett ülnöm a tűz mellett stb. Ha számodra fontos emberrel/emberekkel lehetsz akkor nem számít a füst, a hideg, a meleg, hogy tüske megy a lábujjadba, hogy elzsibbad a lábad mert kényelmetlenül ülsz. Az eltöltött időt semmi sem tudja kárpótolni.

Pál a postoló · http://autostat.hu/magazin 2009.12.04. 11:09:03

@ratman_: mi ótvar részegen szoktunk szalonnát sütni...hidd el nekem, egy csepp modorosság nincs abban :P

2009.12.04. 11:14:54

@jabbaz: és miért kell kovácsoni egy társaságot? Ha jó együtt, akkor nem kell művi eszközökkel összekalapálni a bandát.

respecta /01 2009.12.04. 18:44:10

Már ott elrontod, hogy a tányért a térdeden egyensúlyozod. Égetően közel ülsz, ráadásul a füst felé. Tovább is van... Amatőr butaságok!

Majd csak megfejtem egyszer, miért ez az egyetlen módja (az igazi) zabálásomnak. Ráadásul remek szórakozás is.
Csak legyen elég hideg víz. Jéghideg. Meg kajak, meg folyó. Hm!

hemill 2009.12.04. 21:16:46

a vizet általában a sör vagy bor szokta helyettesíteni :D
akárki, akármit mond a szalonnasütés a nyári esték egyik legjobb programja
egyébként nem kötelező szalonnát sütni, ha nem akarsz, nem kényszerít senki sem erre, nem mondja meg senki sem, hogy hogyan csinál
a felsorolt negatív élményeket (füst) meg kárpótolja a feledhetetlen hangulat, persze ez csak egy jó társaságban fordulhat elő

"Társasági élethez nem kellenek ezek a kínos kellékek." ezen meg csak röhögni tudok, hogy csak így tudsz gondolkozni

respecta /01 2009.12.05. 07:58:56

@hemill: Egyetértek!
Sőt, egy grill parti (szándékos írásmód) tök erről szól, csak elegánsabb a sok sznob kellékkel. Tartalma, folyamata és a vége ugyanaz.
Kezdem érteni, egy szalonnásnál miért tudok valóban jót enni, halálosan kimerítő, valódi, őszinte röhögések közepette. :-)

jabbaz · http://webfair.hu 2009.12.05. 13:08:13

@Frengi: Itt nem a művi eszköz a lényeg. Ha valaki túrázni szeret, menjen túrázni! Ha társasjátékokat játszani az is jó! Rengeteg dolgot lehet csinálni, de ha nincsenek közös élmények, közösen megoldott nehézségek, egy kis vita esetleg, akkor nem beszélhetünk társaságról. Akkor emberek vannak akik esetleg egy helyre járnak.

jónévez 2009.12.06. 00:53:26

Én bizony a Nem-re szavaztam, nem azért, mintha nem lenne akár igazad is, de ez is olyan dolog, ami bizonyos esetekben jól sikerül, máskor (jobban értve: másokkal) nem.
Olyan, mint a horgászás: sem botom, sem ún. szakértelmem, de régen az osztálytársaimmal elmentem többször "horgászni", és bizony jól éreztem magam.
A faterral a szalonnasütés ugyanilyen kitűnő dolog volt, gyerekként és felnőttként is, ha sor kerülhetett rá.
Az úttörőcsapatban viszont valóban olyan kötelességszerű, "bárcsak vége lenne már" valami volt, hogy az írásodban egyből ez jött le.
Így hát nem is tudom, biztos-e ez a Nem szavazat.

h.panna 2009.12.06. 07:36:15

Azt gondolom, szerencsés ember vagyok, mert a posztírónak szinte egyetlen mondatával sem értek egyet. Szalonnasütés közben nekem semmilyen negatív érzésem nincs. Nem kínlódom! Szeretem, sőt imádom: amikor a tűz megvilágítja mosolygó arcunkat, a melegét, a füst, a szalonna illatát. A szalonnám piros, ropogós, finom, nem kormos!
Akinek ennyire szenvedés a szalonnasütés, el tudom képzelni, hogy nagyon sok baja lehet az élet más területével is, lehet utálja a havat, vagy tuti pont rosszkor süt a szemébe a nap, és akkor haragudik :)
az egész világra?! Szeegény!!!

Asidotus 2009.12.07. 11:24:23

@Frengi:
"egyedül voltunk"
Ezt hogy?

Loop · http://www.autostat.hu/ujdonsagok 2009.12.07. 13:24:46

a szalonnasütés egy vicces rituálé. a sok viszontagság teszi annyira szépp az egészet. persze a szalonnát butaság pazarolni mert nyilván senki nem eszi meg viszont a friss szalonnazsíros kenyér mindent üt!

gubiklacko 2009.12.07. 16:35:23

Sziasztok!

Nagyon rossz körben kellett ahhoz szocializálódni, hogy valaki ilyet írjon a szalonnasütésről.
Nekem különleges kedvencem, ha megfelelő társaságban sikerül összehozni. Felejthetetlen élményeim fűződnek a szalonnasütéshez. Ráadásul, ha az ember rutinos szalonnasütővé válik, akkor bizony nagyon finom is :-)

wadallat · http://wadallat.blog.hu 2009.12.08. 09:51:51

Muszáj reagálnom! Általában tetszenek az írásaid, de a szalonnasütögetős témakört meg kell védenem, mert JÓ!

A füstbe nem kell beleülni, az pedig elkerülhetetlen, hogy néha az ember pofájába szálljon... A tűzhöz úgy kell leülni, hogy ne legyel túl közel vagy távol. Nem szabad farkaséhesen nekikezdeni, mert abból valóban a "Jó lesz az már!" megoldás fog születni. A zsírszalonnát nem kell megenni, csak a zsírját kell kinyerni hosszas, türelmes munkával. De inkább úgy fogalmaznék, hogy hosszú jó hangulatú beszélgetések közepette. Meg lehet bolondítani az esti menüt alufóliába tekert krumplival, hagymával, almával, hallal. Vagy a nyársra is feltűzhető még kolbász vagy valamilyen más hús is. Na és persze szükséges kellő mennyiségű "folyadék" bevitele is.

Koszosak büdösek leszünk másnapra ez igaz. de mindenki ugyanolyan koszos és büdös lesz, szóval nem fogunk kilógni a társaságból.

Kenutúrának meg elengedhetetlen kelléke...

spinneli 2009.12.10. 01:27:29

szerintem nagyon jó a szalonnasütés és elsősorban ezen az eseményen nem a szalonna a lényeg ergo. ha csupán ennyivel van probléma, kilőve.

Tehát jó benne:
1. barátokkal vagy...
2...és nem megint egy lepusztult kocsmába, vagy lakásba ahol 9 után a szomszéd nyugerrek miatt csak lábujjhegyen közlekedhetsz, lehetőleg a természetbe ami szép.
3. Mind a tűz rakásnak, mind a nyársalásnak megvan a maga rítusa, ha sokszor megy egy összeszokott csapat kialakul mindenki feladata is.
A tüzet egyébként meg mindenki ugyanúgy nézi, hangulata van.
4. A fent említett begyakorlás miatt a szalonna sem lesz feltétlen koszos büdös trutyi, meg kell tanulni nyársalni és sütni.
De mint írtam nem ez a fő, ugyanígy lehet bográcsozni is, a mi baráti társaságunkba az egyik lány vega volt ezért Ő alufóliába tekert krumplit sütött többnyire, vagy paradicsomot nyársalt fel hagymával, és nem érezte, hogy kilógna
:)
Röviden ennyi, szerintem tévhit, hogy a szalonnasütés rossz.

v2peti 2010.01.06. 14:14:19

Én császárszalonnát szeretek sütni, mert a kenyérszalonnát nem szeretem. Amúgy meg akinek nem tetszik, süthet kolbászt, hagymával, karikára vágott krumplit, vagy almát, ha le nem esik a nyársról, amikor meglágyul.
Amúgy meg a lényeg a közössségi program, a tűz csak nagulatfokozó, akárcsak a zene, akár gitáros, akár magnós (CD-s).

közlekedő edény 2010.02.16. 22:58:34

A tűz jó, a szalonna jó, a gitár jó, kivétel ha hosszú hajú vallási fanatikus űzi, a nyári éjszaka jó, a csajok jók, a hozzávaló sörbor jó

a szalonnasütés megfelelő helyen és emberekkel igazi Kuntakinte tevékenység - szegény őseink valamikor így ücsörögtek a tűznél egy mamutlapockával, jó emlék, örül a génem, mikor szalonnasütés van

Intizar 2010.03.10. 21:09:34

Ostoba. Jó szalonnát kell sütni és ügyesen. Akkor finom lesz és még mulatság is. Ennyi erővel magát a főzést is elítélhetnéd en bloc, hiszen nem kevesen vannak, akik visszataszító sz...rul főznek.

viktor134 2010.03.31. 01:00:50

a szalonnasütés nem szalonnasütés, hanem vedelés, meg lazítás.

ami tévhit az az, hogy zsírszalonna kell hozzá, mert császár kell oda, meg egyéb olyan amit megennél. :D

no meg pálesz elég. :D

Én vagyok Töhötöm! (törölt) 2010.08.15. 10:02:08

17 évesen működik a dolog. 28 évesen párszor nosztalgiából, 34 évesen hánysz még az ötlettől is. Akinek ez a legnagyobb szórakozása, az nem sikeres ember.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.08.19. 00:21:16

@Én vagyok Töhötöm!:
Szerintem meg sokan összekeverik a megkomolyodást a képmutatóvá válással...

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.08.19. 00:21:46

Mert én nem egy 40 fölötti embert ismerek, akik igenis élvezik a szalonnasütést.
süti beállítások módosítása