Vélhetően sokan szembesültek már azzal a problémával, hogy a szabad piacot jellemző bőséges termék-, illetve szolgáltatáskínálat miatt ma már a legegyszerűbb vásárlási döntéseket sem lehet kétségek közt vergődés nélkül meghozni. Legyen szó egy digitális fényképezőgép vásárlásáról, egy vízvezeték-szerelő kihívásáról, vagy akár csak egy étterem kiválasztásáról, a többség ma nem mer anélkül döntést hozni, hogy ne végezne előzetes kutatást, hiszen senki sem akar csalódni vagy rossz üzletet csinálni.
Első ránézésre úgy tűnhet, hogy az internet megjelenése óta jóval egyszerűbb lett a dolog, ez azonban csak abból a szempontból igaz, hogy valóban jóval könnyebb tényszerű információkhoz (termékparaméterek, árak stb.) jutni, és ezek alapján összehasonlításokat végezni. Ami viszont nem igaz, hogy valódi fogyasztók szubjektív tapasztalatait megismerve (pl. internetes fórumokban) meg lehet találni a minden szempontból lehető legjobb terméket/szolgáltatót. Aki ugyanis már próbálta ezt, pontosan tudja, hogy hiába olvasott 10-20 pozitív visszajelzést, azért csak nem fogja nyugodni hagyni az ugyanott szereplő néhány lesújtó vélemény. Hiába írják le sokan, hogy életük legjobb nyaralását töltötték egy bizonyos krétai apartmanban, úgyis az egyvalaki által belinkelt csótányos fotók fognak örökre bevésődni emlékezetünkbe! De említhetném a Totalcar „Népítélet” rovatát is, ahol még a legjobban értékelt típusokról is olvashatunk rémisztő történeteket - én is egy ilyen után mondtam le az Aston Martinról.
A fentieknek köszönhetően az internetnek sem sikerült megváltoztatnia azt a tényt, hogy az emberek többsége legjobban még mindig a közeli ismerősök véleményére ad. Pszichésen ugyanis sokkal könnyebb feldolgozni, hogy csupán egyetlen véleményt hallunk, ráadásul nem egy arctalan internetező áll a másik oldalon, hanem olyasvalaki, akiben megbízunk. Nos kérem, ez az idei év utolsó TÉVHIT-e! Szemtől szemben senki sem fogja bevallani nekünk (sőt, talán magának sem), hogy az általa gondosan kiválasztott autóval, fényképezővel, panzióval, szobafestővel bizony melléfogott, ezért előbb beírja negatív véleményét egy blogba vagy fórumba, minthogy ezt velünk megossza. Felejtsük tehát végre el a „Nem tudsz egy jó, megbízható [....]?” típusú kérdéseket, tapasztalatból mondom, hogy sok „kiváló szakember” telefonszáma indokolatlanul jár kézről-kézre!