HTML

Tévhitek blogja

A kendőzetlen igazság bosszantó tévhitekről, téveszmékről...

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT

Friss topikok

Linkblog

HTML

Tévhit #55: A hangoskönyv jó ajándék

2010.03.03. 22:48 :: misbelief

Folytatván bő négy hónappal ezelőtt megkezdett sorozatomat, ma ismét egy olyan termékről szeretném lerántani a leplet, amelyet magának sosem vásárolna az ember, ugyanakkor előszeretettel adja ajándékba.

A népszerű irodalmi művekből készült hangoskönyvek általam ismert, és jelenleg talán egyetlen létező fajtája az, amelyet valamely neves színművészünk olvas fel elejétől a végéig kellemes hangon, tökéletesen artikulálva. A koncepció nagyon jónak tűnik, hiszen könyvet olvasni jó, de valljuk be, néha azért fárasztó. Van-e egyszerűbb és kényelmesebb módja magunkba szívni a kultúrát, minthogy berakjuk a CD-t, feltesszük a fülhallgatót, és szemünket lehunyva felolvastatjuk a könyvet Csernák Jánossal vagy Mácsai Pállal?

Nos, én azt gondoltam, hogy nincs, mindaddig, amíg három egymást követő napon el nem aludtam egy 8 órás hangoskönyv első 15 percén (tekintve, hogy minden nap kénytelen voltam újra és újra az elejétől nekifutni)! A probléma ugyanis a következő: amikor az ember könyvet olvas, fejében megelevenedik a történet, a karakterekhez eltérő hangokat és arcokat társít, egy saját belső világot kreál magának, aktív részesévé válik a cselekménynek. A hangoskönyvet ezzel szemben egyetlen érces vagy búgó hang olvassa fel, sok esetben háttérzajok sincsenek, a hallgató passzív, és ha még a szeme is csukva van, egyenes az út az elalváshoz! A természetellenességet tovább tetézi, hogy a női szereplők is mondjuk Bodrogi Gyula hangján szólalnak meg…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miután az esti könyvhallgatást feladtam, kipróbáltam ugyanezt az autóban. Bár fennállt a veszélye, el szerencsére nem aludtam, azonban szinte percenként elkalandoztam. Hamar rá kellett jönnöm, hogy a steril szinkronstúdióban felvett egyszemélyes, modoros felolvasásnál még az is jobban leköt és éberebben tart, ha Bolgár György beszélget valakivel az uniós térségfejlesztési támogatások rendszeréről (ha lesz pár furcsa baleset, azt sem tartom kizártnak, hogy a következő KRESZ-módosítás során betiltják a vezetés közbeni hangoskönyv hallgatást).

Lehet, hogy létezik ilyen, de ha nem, akkor azt javasolnám a hazai hangoskönyv-kiadóknak, csináljanak inkább rádiójáték szerű hanganyagokat, tehát a könyveket több színész olvassa fel, legyenek hangeffektek, háttérzajok satöbbi-satöbbi. Ez persze biztosan többe kerül, de legalább jobban fogom értékelni, ha megkapom ajándékba!

31 komment

Címkék: olvasás hangoskönyv ajándék

A bejegyzés trackback címe:

https://tevhit.blog.hu/api/trackback/id/tr191807266

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

entropic · http://e-konyv.blog.hu 2010.03.03. 23:25:09

Mondtam már, hogy bírom a blogodat? :) Nagyon tetszik ez az (ál)naivitás, ahogy megközelíted a dolgokat, mindig jókat röhögök a tévhiteiden.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.03.04. 00:48:04

Szerintem a hangoskönyv alapvetően vakoknak van, meg azoknak akik utálnak olvasni. Bár előbbieknek ott a braille írás, utóbbiak meg nem valószínű hogy a betűk kiolvasása miatt utálják, szóval igazából értelmetlen a kommentem :-)

Na mindegy, a lényeg, hogy igazad van, egyetértek!

qwertzu 2010.03.04. 10:08:19

A hangoskönyvnek egyetlen értelmes felhasználási módját látom:
Az esti gyerekaltatás megkönnyítésében segíthet.

Csomag Olga · http://csomagolas.blog.hu/ 2010.03.04. 10:13:18

A hangoskönyv még tényleg nem terjedt el itthon, és lehet tévhitnek nevezni, de külföldön egyre népszerűbb. Ajánlom figyelmébe azoknak, akik nem vásárolni akarnak a következő nonprofit kezdeményezést (és esetleg nyelvtanuláshoz hasznos lehet):
librivox.org/

De emellett online letölthető eredeti nyelvű könyvekhez is olcsóbban lehet így hozzájutni (ha nem ingyen...)

Emellett eloszlatnám a tévhiteidet:
- a hangoskönyv hallgatása során sem passzív a hallgató, ugyan úgy megelevenedik a történet. Ha elalszol, akkor fáradt voltál, hallgass reggel.
- a rádiójáték nem hangoskönyv, mert a hangoskönyv lényege, hogy nem eljátsszák, hanem felolvassák, szóval nem megoldás az alvásproblémáidra a háttérzajok hallgatása.

És csukott szem helyett fejtsél babot vagy pucolj céklát :-)

VCs · http://moodlemoot.hu 2010.03.04. 10:28:00

Nem igazán értek egyek a bejegyzéssel. Én magam imádok olvasni, de vannak olyan helyzetek amikor ez nehezen megoldható (reggeli ácsorgás a buszmegállóban, több órás várakozás egy hivatalban, ...). Nekem mindig van a telefonomon 1-2 hangoskönyv mp3 formátumban, így ha akad 10-20 perc tétlen időszakom, akkor könyvet hallgatok. A elmúlt 2-3 évben több 10 könyvet "fogyasztottam" ilyen módon. Voltak köztük olyanok, amit már korábban olvastam (papír alapú könyvben is), de sok olyan is, amivel először így találkoztam. Nem állítom, hogy ugyanaz az élmény, mint az olvasás, de ha arra nincs idő (márpedig kisgyermekes szülőként nem nagyon van), akkor így próbálom próbálom pótolni a dolgot.
Az velem is elő szokott fordulni, hogy elalszom a könyvön, de ezt úgy oldom meg, hogy max. 20-30 percnyi hanganyagot rakok be egy lejátszási listába, így nem megy egész éjjel a dolog.

Jó olvasást és könyvhallgatást!

Jim Raynor 2010.03.04. 10:30:25

@Csomag Olga:

" a hangoskönyv hallgatása során sem passzív a hallgató, ugyan úgy megelevenedik a történet"

hát nem. össze nem lehet hasonlítani az olvasással. hangoskönyvnél "kívüllálónak" érzi magát az ember, (én legalábbis) ami nem is csoda, hiszen gyakorlatilag nem te olvasol, hanem valaki más.

szépjuhászné 2010.03.04. 11:04:11

Szerintem hangoskönyvet nem olvasás helyett hallgat az ember, hanem pl. házimunka közben. Hosszú, unalmas, nemszeretem munkák (pl. vasalás) közben. Egyébként elég mulatságos néhány un. tévhited. Az fel sem merül, hogy nem vagyunk egyformák és másnak más a véleménye? Ezek szubjektív dolgok, persze az a Te blogod, azt írsz, amit akarsz.

Saláta27 2010.03.04. 11:10:27

@VCs: Én nem értem, hogy az általad felsorolt helyzetekben (várakozás buszra, vagy hivatalban), miért okozna gondot hagyományos könyv olvasása. Én leginkább ilyen helyzetekben olvasok. Könyvet hallgatni számomra jóval kényelmetlenebbnek tűnik ilyenkor, hiszen meg kell keresni, hol tartottam legutóbb, ami könyvben két pillantás, de a lejátszóban nem tudom, mennyi.

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.03.04. 11:10:35

házimunka, babpucolás... akkor lehet, hogy ott a hiba, hogy a hangoskönyvet a nőknek találták ki.

konyvelomo 2010.03.04. 11:11:51

Nálam az autós verzió működik, 2-3 óra autópályás vezetéshez jó választás.

De az is igaz h nem mindegy mit hallgatsz (vagy olvasol), mert van ami függetlenül Mácsai hangjától bealvós ;-)

kukko 2010.03.04. 11:26:04

Én szoktam hangoskönyveket hallgatni, de olvasni is szeretek. Hangoskönyvet hallgatok biciklizés közben, buszon (autópályán inkább hagyományos könyvet, de falujáró buszon gyakran ugrál az ember kezében a könyv, nem is beszélve az esti utakon, ahol a busz világítása elég halovány), sétálás közben, horgászásnál stb. Nem mondom, hogy tökéletes megoldás, hogy jobb, mint olvasni, de inkább könyvet hallgatok, mint rádiót!

VCs · http://moodlemoot.hu 2010.03.04. 12:00:20

@Saláta27: Igazad van, de könyv nem mindig van a táskámban. (Néha féltem is az egész napos törődéstől a könyveimet) A telefonom ellenben szinte mindig kéznél van. Egy jól tagolt hangoskönyv és egy jó szoftver esetén könnyű onnan folytatni a lejátszást, ahol utoljára abbahagytam. Igaz néha visszatekerek 1-2 percet, mint ahogy könyvben is előfordul, hogy visszalapozok az előző oldalra, hogy könnyebben felvegyem a cselekmény fonalát.

Virgogirl · http://csecsebecse.blog.hu/ 2010.03.04. 13:18:28

@misbelief: előfordulhat. Mosogatás, futópad, hosszú várakozás vagy utazás, monoton feladatok. Persze, zene is mehet, de időnként az zavar, és nem érzem annyira "produktívnak" magam.
Ajándékba nem adnám.

indexes pribék 2010.03.04. 13:48:59

Jól, plasztikusan leírod a hangos könyv hallgatás nehézségeit, de ha ezeken túllépsz, remek ajándék lehet (nekem adhat bárki). Postán, bankban várakozva, sorban állva, utazva, elfoglal, leköt. Vezetés közben sajnos sokszor újra kell hallgatni fejezeteket, mert nem tudok rendesen figyelni, de ezt elviselem.

Balance Of Power 2010.03.04. 14:25:59

@misbelief: En ugy tudom, kamionosok(nak) talaltak ki. Annyi idot nem tolt egy haziasszony se a konyhaban, sem a takaritassal, mint egy kamionsofor a volan mogott.

Balance Of Power 2010.03.04. 14:26:36

Hogy vannak trackelve a hangoskonyvek?

2010.03.04. 14:39:10

Én szeretek olvasni, a hangos könyv nem alternativája a könyv olvasásnak.

Ha olyan a munkám ami unalmas, monoton, varrás, főzés, vagy más unalmas házimunka (Pl.festéket vakargatni a régi ablak keretekről) Ilyenkor a hangos könyv áldás.

Zenét hallgatni úgy is lehet, hogy olvasol közben, vagy lógsz a neten.

Rókakígyó 2010.03.04. 20:04:48

Egyszer már én is hallgattam. Nekem azért kellett, mert olvasva egyszerűen mindig elaludtam rajta, de pl vezetésnél ez sosem fordulhat elő (az elalvás), így vezetés közben hallgattam meg.

2010.03.05. 08:59:36

üdítő kivétel amikor Latinovits Karinthyt olvas fel...

2010.03.05. 16:23:10

@Gibbons: a rádióban is elég gyakran van, onnan le is lehet tölteni.
A múltkor a Vesztegzár a Grandholtelben -t hallgattam, már olvastam, de Rudolf Péterrel annyira jó volt, hülyére röhögtem magam.

Retardátor, mint semmirekellő 2010.03.06. 02:38:15

lol OFF kissé tévedtem zb sznobizmusblogjával kapcsolatban OFF END
egyébként a kommenteket teljes mértékben figyelmen kívül hagyva szerintem a hangoskönyv nem jó ajándék, mivel a megajándékozott esetleg pont úgy áll a hangoskönyvhöz mint a postoló, de még nem próbáltam ki, igazából semmi indíttatásom nem is volt rá, hogy hangosan hallgassak egy könyvet. Hát ez a modernizálódás, hangos könyv menőknek, némafilm a bölcsészeknek, közepes hangerejü zene az albérlőknek. Ennek semmi értelme nincs, mert full részeg vagyok, és csak most tudtam ide tévedni, talán holnap egy tartalmas és mély hozzászólást tudok legépelni, ma ez még illúzió. Egyébként kíváncsi lennék az ebben rovatbaN felsorolt tárgyak után, vajon mi kerül terítékre, mert ez igazából hálás témakör, hisz rengeteg elcseszett ajándékötlete van bármelyik embernek.

venuswoman · http://sorozatdara.blog.hu 2010.03.07. 00:21:16

eszembe nem jutna hangoskönyvet hallgatni, venni is eddig csak nagypapámnak vettem, aki majdnem vak. és amúgy nem hiszem, h braille-ül akkora fun lehet végigolvasni egy regényt, hallgatni nyilván jobb.

venuswoman · http://sorozatdara.blog.hu 2010.03.07. 00:22:18

jaj eszembe jutott, végülis hallgattam már hangoskönyvet, mikor 7 éves voltam és anyám berakta a kocsiban a mátyás király meséi kazit h kussoljunk a hugommal :D

2010.03.07. 19:53:26

@venuswoman: ha ez is hangoskönyvnek számít akkor én ős régi hangoskönyv fannak számítok: az első ilyent 1962-ben kaptam ajándékba , egy bakelit lemez volt, rajta a Piroska és a farkassal, máig emlékszem rá, mert a zenéje Weiner Leo divertimentoja volt, a róka tánc, és a tragikusan fiatalon elhunyt Wörösmarti Lili mesélte.
A másik oldalon peidig Móra Ferenc meséje a Király kenyere, amit ma napság nagyon gyakran eszembe jut, tekintve a jelen politikai helyzetet: mert annyi már az adósság, hogy a szomszéd kapuját is mint telekrátázztuk az adóssággal, és mindenkinek lisztes már a marka, és fogalmunk sincs, hogy mire megy el az adónk.
A gyerekek is szivesen hallgattak mese kazit, még akkor is ha már kivülröl tudták. Már ki akartam dobni, de nem engedték, mondván hogy majd milyne jó lesz az unokámnak, csak azt nem tudom, hol veszek hozzá kazettás magnót?

Max, a Birca · http://maxval.co.nr 2010.03.15. 21:57:26

nem igaz, a hangoskönyv nagyon jó

LittleBear 2010.03.15. 23:31:12

jó hangoskönyv házimunkához (mosogatás, vasalás, főzés), gyomláláshoz, kapáláshoz nagyon jó tud lenni

tanita · http://ingyenholmik.blog.hu 2010.03.30. 19:03:15

a hangoskönyv ajándéknak nem jó, mivel ingyen is le lehet tölteni
nem érdemes rá pénzt pazarolni

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.04.10. 21:09:26

Nem vagyok nagy hangoskönyves, egyet hallgattam idáig, Neil Gaiman Graveyard Bookját az iró felolvasásában. (ingyen feltette a netre a felolvasóturné állomásait, én meg voltam olyan gonosz, hogy áteleportáltam az mp3-amra).

Nagyon élvezetes volt, Gaiman remek felolvasó (ellenben több iróval).

Ugyanő nagy pártolója a hangoskönyveknek, azt mondja, leginkább arra hasonlit, amikor gyerekkorunkban mesét olvastak nekünk - ez egyfajta visszatérés az irodalom kezdeteihez, a felolvasás mint felnőttműfaj csak az utolsó 100 évben kopott el. Persze irodalmi felolvasóestek ma is léteznek - az is szép dolog tud lenni.

MegaBrutal · http://lofaszkapitany.blog.hu 2010.04.18. 16:26:03

Amikor felolvasnak egy szöveget, azt is ugyanúgy el lehet képzelni, mintha olvasnád. Viszont hallgatás közben tényleg sokkal könnyebben elkalandozik az ember gondolata, szerintem én se tudnék rendesen figyelni. Olvasás közben azért könnyebb odafigyelni az olvasottakra. :) All in all, én is az olvasást preferálom.

talpacs · http://nyuszikaja.wordpress.com 2010.04.28. 12:17:40

Szerintem a hangoskönyv jó ajándék, épp annyira lehet eltalálni/melléfogni, mint egy könyvvel.
"a hangoskönyv ajándéknak nem jó, mivel ingyen is le lehet tölteni
nem érdemes rá pénzt pazarolni"
Sosem adnék ingyen letöltött hangoskönyvet ajándékba, az halál ciki szerintem.

Bkv-n, buszra várás közben elvileg lehetne könyvet is olvasni, de: tömött busz, kapaszkodni sem bírsz, tele mind a két kezed, a könyvet fogni nem tudod, de a füled még szabad, nem?

Aztán: ha rossz a felolvasás, akkor az tényleg tönkreteheti az egész hozzáállást, de azért mielőtt leírjuk a hangoskönyv-ipart, ismerkedjünk már meg minőségi felolvasásokkal és ismerjük fel, hogy egy olvashatatlan könyvet egy jó előadásban hallgatunk, akkor az sokat emel az értékén!

Én speciel néha sokkal hamarabb elfáradok szemmel olvasás közben, mint füllel olvasáskor. Máskor meg fordítva.
Az általánosítás nem a barátunk.

És még egy: könyv vs. hangoskönyv szerintem nem összehasonlítható (mmint hogy melyik a jobb vagy rosszabb). Egymás mellett megférnek, jóbarátok, bizonyos helyzetekben ezt, máskor azt veszem elő.

Harmadrészt meg: szerintem nyelvtanulásra is tökjó, sokat hallgatok angol nyelvű hangoskönyvet, élvezetes, hasznos, szórakoztató.

Persze csak szerintem.

Donna Anna · http://operahumor.blog.hu/ 2010.12.06. 10:30:44

Gyűlölöm! Valahányszor valami angol könyvet keresek pdf-ben, mindig csak hangoskönyveket ajánl letöltésre, ami nem kell.
süti beállítások módosítása