HTML

Tévhitek blogja

A kendőzetlen igazság bosszantó tévhitekről, téveszmékről...

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT

Friss topikok

Linkblog

HTML

Villám-tévhit: Hazánkban már mindenkinek 16:9-es LCD tévéje van

2010.04.12. 11:23 :: misbelief

Mindenekelőtt elnézést kérek lelkes olvasóimtól, hogy egy ideje nem volt új poszt, de hát a kampány lekötötte minden kapacitásomat és valójában most is csak egy percre ugrottam be tehát rövid leszek. Mentségemre szóljon, hogy az elmúlt hetekben keresztül-kasul jártam az országot, beszélgettem az utca emberével, meghallgattam panaszaikat a blog.hu motor bizonytalanságáról, éterben elveszett kommentekről, az elviselhetetlen 14 fokos hőségről, és egyéb, mindennapokat megkeserítő problémákról.

Villám-posztomban a nép haragját tolmácsolva már most felszólítom az új kormányt, hogy  - what’s power? - hatalmával élve haladéktalanul állíttassa vissza a közszolgálati tévé képernyőjét a 4:3-as oldalarányra, mivel az áruhitel statisztikák ellenére TÉVHIT, hogy ma már mindenkinek ilyen televíziókészüléke van! Az m1 választási műsorában gyakorlatilag pont az érdekes adatokat tartalmazó oszlopot sikerült olyan pozícióba helyezni, hogy a Junosztyunk képernyőjére már nem fért ki, de a Color Staros szomszédunk is ugyanerről számolt be.

Ha ez már eleve benne van a kormányprogramban, akkor bocs, nem olvastuk...

106 komment

Címkék: m1 televízió lcd kormányváltás

A bejegyzés trackback címe:

https://tevhit.blog.hu/api/trackback/id/tr851914067

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eszkep 2010.04.12. 14:04:49

@misbelief: És 2012-ben mit fogsz csinálni a 4:3-as szutyok TV-vel?

Gazuzem 2010.04.12. 14:07:27

A Junosztyon is ott kellene lennie az egész képnek, csak elnyújtva, pl. a 12-es karika nem karika, hanem O betű. Amíg 4-3 arányú volt az adás, akkor is a legtöbb tévén lemaradt a karika széle, ha nem volt 100-os a képernyő beállítása.

Sákif za morro? 2010.04.12. 14:07:58

Nekem lehet a 4:3-at 16:9-esíteni. Igaz csak "szoftveresen", de legalább nézhető. Jelenleg nincs az a műsor ami miatt beruháznék egy "hardveresre".

ato boldon 2010.04.12. 14:08:17

@eszkep: Még szerencse, hogy vannak itt ilyen észlények is, mint te, aki mindenkit kioktat.

an-dee 2010.04.12. 14:18:34

Én kb 6 éve vette megy 82cm-es crt-s sony tv-t. Nagyon szép képe van.
Valami mondja már meg, hogy miért kéne 16:9-es HD tv-re cserélnem, amikor nincs mit nézni HD-be. Politikát? Azér a 2 tematikus csatornáért nem éri meg váltani, ráadásul az SD adások borzalmasak HD tv-n.
Régen tudtak normálisan 16:9-es műsort sugározni (alul felül fekete csík) úgy hogy az lcd-ken fullben látszódott. Most miért nem?

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.12. 14:24:34

@eszkep:
Egy kis matematika:
1600/1200=4/3
1024/768=4/3
800/600=4/3
640/480=4/3

Az 1280*1024-es felbontás az valóban 5:4 szóval az a kakukktojás, a monitor ami előtt ülök éppen, az tudja ezt a felbontást is, de a fizikai képaránya 4:3.

Amúgy meg hanyagolnod kéne a kioktató stílust, főleg hogy mint látható te sem vagy éppen tévedhetetlen.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.12. 14:26:46

@eszkep:
Ja és mellesleg a műsorok többségét most is hagyományos képarányban adják, DVD-k egy része is hagyományos képfelbontású, igazából egyik képaránnyal sem tudsz mindent tökéletesen nézni. Pár éve még egyértelműen a hagyományos volt a jobb, most amolyan köztes állapot van. Aki fel akart vágni, annak már régóta széles van, ésszerűvé azonban csak most kezd válni.

dr. Tonyk 2010.04.12. 14:31:09

@Zabalint:

hagyományos alakú FTF-nél (17",19") 1280*1024 az natív felbontás. (Effektive ennyi pixel van rajta, azaz fizikailag ez van ott.) Azaz 5:4, nem pedig 4:3 tudja ezt is , de ezeken a felbontásokon ocsmány képet ad, mert 1 képpont nem egy képpont...

veny 2010.04.12. 14:32:17

@eszkep: Világvégén nem mindegy? :)

Pierr Kardán 2010.04.12. 14:33:09

Nehogy visszaálljon a köztv, inkább a többi is álljon át!!!

Pont azért kövesedett be a sok 4:3 arányú TV a háztartásokban, mert a TV adás 4:3 képarányú, tehát még a közelmúltban is inkább a hagyományos képarányú TV-t vették az emberek, nem a 16:9-es képarányút.

Ha az adók fele 16:9-es képet adna, akkor 1-2 év alatt lecserélődne az állomány, a régi TV-k meg mennének a nyaralókba, kisszobába, stb. stb.

Rebegő ajkak 2010.04.12. 14:38:52

@Pierr Kardán: megfigyelem apámat, aki az 50e+ nyugdíjával rohan új tévét venni...

És igen, egy közszolgálati műsor még maradjon a régiben (más szóval: én sem szoktam látni a meccs eredményét a bal felsőben)

eezandwizz 2010.04.12. 14:44:00

Nekem is egy hagyományos képernyő-arányos Sony TV van és addig nem fogok újat venni, amíg ez tönkre nem megy. Miért is kéne? Azért mert valaki kitalálta ezt az újat csak azért, hogy a lehessen valami új baromságra költeni?! Akinek nincs nyaralója, akkor az dobja a régi, még működő készülékét a szemétdombra a környezettudatosság jegyében?
Egyébként meg épp a tegnap esti tv műsor mutatta meg, hogy leáldozott a tv-nek -- legalábbis a hírszolgáltatás területén -- ott ökögtek-makogtak és fogalmuk se volt, hogy most mit csináljanak, órákon keresztül bénáztak. Ehhez képest az interneten sokkal frissebb hírek mentek...

gitáros 2010.04.12. 14:47:47

@an-dee:
Miért nem állítod át a tévéd képarányát?

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.04.12. 14:47:48

@eszkep: a film lemaradt szélét kibírom valahogy, de a fontos információkat lehet, hogy nem oda kéne kitenni. Vagy ha igen, akkor a hagyományos két fekete csíkkal oldják meg a dolgot!
És kösz, hogy lebarmoztál, asszed olyan könnyű blogot írni fekete-zöld MDA monitoron?!

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.12. 14:51:26

@Tonyk:
Konkrétan voltak ilyen monitorok, amiről beszélsz, de ez nem annyira általános, hogy azt nevezzük hagyományosnak. Voltak például 15 colos LCD monitorok is, 1024*768-as felbontással, meg voltak és vannak 19-22 colosak 1600*1200-assal. Régi laptopoknál is gyakori volt a 800*600-as felbontás, katódsugárcsöves monitoroknál meg nem nagyon volt 5:4 arányú, hanem 4:3 volt a jellemző, és az a korszak mégiscsak több ideig tartott mint az 1280*1024-es LCD-k korszaka. Mint mondtam most is éppen egy ilyen monitor előtt ülök, de a régi, 2005-ben vásárolt 15 colos laptopom is 4:3 képarányú volt, 1024*768-as natív felbontással.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.12. 14:53:39

@Pierr Kardán:
Ott a pont, a 16:9-es TV-t mostanáig főleg azok vették meg, akiknek már volt egy 4:3-as, és vettek egy másikat kimondottan DVD és HD filmek nézésére.

respecta /01 2010.04.12. 15:00:37

Ez nem igazság!
Végre új poszt van, oszt nem is értem miről beszéltek...
Azt tudom csak, hogy 2012-ig én ugyan be nem ruházok új tv-re. Fogalmam sincs miért, de hozzáértők azt javasolták.
Addig remélem meg fogom érteni. :-)

Valaki más 2010.04.12. 15:04:27

a baj ott van, hogy megint félig sikerült az átállás. Minden normális adó úgy ad 16:9-et, hogy összenyomja 4:3-ba és tesz mellé egy jelet, hogy aki tud, csinálhat belőle 16:9-et. Azt hiszem, ez kimaradt.

Dave_bloghu 2010.04.12. 15:04:48

a 16:9-es SD adás is 4:3 valójában, csak a tv-d észreveszi, hogy 16:9 és összesűríti a sorokat, azaz kb 30%-al élesebb képet ad ugyanakkora átmérőn. Az m1 így sugároz, tehát ha lemaradt a széle, akkor a szolgáltatód panscanneli a nativ adást, ami gagyi, de pl. az rtl is így adja a forma1-et, ami eredetileg 16:9-es.

belevau 2010.04.12. 15:05:59

És legyen minden adás fekete-fehér, nehogy az a rengeteg szín megzavarja a sok maradi ember agyát.

Gyanítom, akik itt a 4:3-as TV mellett kardoskodnak, azok valószínűleg ma már nem a 10 évvel ezelőtti mobiljukat használják, és nem Ladával, meg Trabanttal rohangálnak, sőt a legtöbbjük biztos nem kazettás magnóval hallgat zenét, és nem Windows 98 van a számítógépre telepítve, és feltételezem most nem egy SVGA monitort bámulnak.
Szóval haladni kellene a korral a TV-készülékek esetében is. Ja, hogy a Barátok közt nézéséhez elég a régi szar is? Hát ez a magyar igénytelenség.
Az persze más, ha valakinek nincs pénze 16:9-es tévére, de sokan minden marhaságra nem sajnálnak költeni, csak pont a tévére.

Zsola777 2010.04.12. 15:07:42

Csak most tűnt fel, hogy szélesvásznú? Már régóta ilyen.
"Felhívjuk nézőink figyelmét, hogy a most következő film szélesvásznú, ezért alul és felül fekete csík látható"
Amúgy meg ne legyen visszaállítva, a látás a 16:9-hez jobban igazodik, mint a 4:3-hoz. Hosszabb távon úgyis az lesz a jó, minek bebetonozni a régit?

Dave_bloghu 2010.04.12. 15:08:58

amúgy meg a korral haladni kell, a közszolgálatnak is. A magyarorszag.hu -t sem netscape 3.1-re írták, az m1 is tök jó szélesben és hd-ben is. Ettől függetlenül van emergency adás, ha összedől a világ, akkor jön rövidhullámon, meg minden frekvencián, aki attól fél, hogy emiatt lemarad a show-ról, az nyugodjon meg, nem fog.

Dave_bloghu 2010.04.12. 15:09:36

"Felhívjuk nézőink figyelmét, hogy a most következő film szélesvásznú, ezért alul és felül fekete csík látható"

EZ PONT HOGY NEM SZÉLESVÁSZNÚ.

karolyist 2010.04.12. 15:09:49

junoszty... :)))

Te az a fajta lehetsz, aki az 1500 ft-os billentyűzetet is bezacskózva használja 15 évig, csak hogy ne koszolódjon...

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.04.12. 15:12:12

@karolyist: ...te meg az a fajta, aki nem érti az irodalmi sarkítást! ;)

Dave_bloghu 2010.04.12. 15:12:14

@misbelief: beltéri van? azon is lehet állítani, hogy átengedje e a szélesvásznú jelet.

zajcev 2010.04.12. 15:13:18

a logikáját nem értem, nincs pénzem vagy még nem időszerű a vásárlás vagy mittomén és Ők követelik, hogy akik vesznek "drága" új tv-t azoknak ne lehessen jó, majd ha nekem is jó lesz, akkor lehet a többinek is, 4:3-as tévén el lehet viselni az alul felül keletkező fekete sávot, persze nem tudom kinek hogyan is mi nem látszódott rendesen tegnap este, de a véleményem az hogy 2010-be ne vicceljünk itt a 4:3-al, mikor sok film sorozat 16:9 ben jelenik meg a 4:3-ba sugárzott csatornán, dupla csavar mondhatom.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.12. 15:15:28

@belevau:
Haladni a korral? És még mindig nézel TV-t? Én jó ha évente kétszer nézek, most már az internet a menő :-)

Amúgy meg nem kell ide a szöveg a fejlődésről, mert ha az adás hagyományos képarányban van, akkor mi értelme van bárkinek is a szemére vetni, hogy az övé hagyományos?

Zsola777 2010.04.12. 15:16:20

@dave_he: ami szélesebb, mint 4:3, az 4:3 tévén alul-felül csíkos. Voltál már moziban?
És mi az az EZ?

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.12. 15:18:12

@zajcev:
A logika inkább az, hogy amíg nem jó 16:9-ben, addig nem érdemes új TV-t venni. Misbelief meg ironizált azzal, hogy "követeli" a hagyományos képarányt.

Joc 2010.04.12. 15:18:19

Aki 2010ben Junoszty-on nézi a tévét, az meg is érdemli, hogy ne lásson semmit sem. Az ilyen minek néz tévét?
Amúgy a Junoszty-on kézzel be lehet állítani a kép nagyságát, tehát a posztoló egy idióta. Meg is érdemli a sorsát...

vanek ur 2010.04.12. 15:18:20

@misbelief: Akkor a dekóderen kell állítgatni. Ha jó a beállítás, akkor a szélesvásznú adás a hagyományos tévén alul-felül fekete csíkkal fog megjelenni. és semmiről sem maradsz le.
Érdekes viszont, hogy a szélesvásznú tévéken az alsó-felső szélekről marad le egy-egy kis rész, ha teljes képernyőre vetíted ki.

DocBulywood 2010.04.12. 15:20:19

Úgy látom el van tévedve a többség a képarány tekintetében, így most pótoljuk eme hiányosságot.
Szóval a PAL rendszerű adás felbontása 768 x 576 képpont - amit látsz. Ennek aránya a 4:3.

Amiről beszéltek a DVD-nél az nem ennyi, hanem 720 x 576, aminek valóban 5:4-es az oldalaránya.

A 16:9-nek a felbontása 1366 x 768, vagy 1920 x 1080 képpont.

Most megkeverlek egy kicsit: az ún. szélesvásznú filmet is leadják a 4:3-as TV-den úgy, hogy "takarással" vetítenek. Azonban SEMMIT sem takarnak ki, csak nem letterbox-ban mutatják a képet, hanem függőlegesen "összenyomják", így vízszintesen el fog férni - és akkor is 720x576, csak valószínűleg <500 képpont az effektív képpont, ezért van alul-felül fekete sáv.

Ha nem "takarással", akkor letterbox-ban, viszont ekkor lemarad a széle, viszont nem lesz "takarás". Villany?

Shesh Besh 2010.04.12. 15:20:48

Kicsit haladjunk már a korral, vagy legalább gondolkodjunk!
Oké, hogy nem mindenkinek ilyen TV-je van, de egyre TÖBB embernek van ilyen. Egyre többen szeretnék kihasználni az előnyeit. Erre nem az a megoldás, hogy "haladéktalanul állíttassa vissza a közszolgálati tévé képernyőjét a 4:3-as oldalarányra".
Adja 16:9-be úgy, hogy a lényeges info a 4:3-ba is beleférjen. Így nem kell új TV-t venned, csak ha extrát akarsz.
Vagy várjon mindenki, amíg az utolsó 4:3-as TV is a kukában végzi???

2010.04.12. 15:21:20

Junoszty! Ó bazz, boldog ifjúság. :-)

lessknownJFK 2010.04.12. 15:22:29

@misbelief: No, ha UPC digitalotok van, akkor nem a műsor sugárzója a hülyeköcsögparaszt, hanem te nem állítottad be a helyes képarányt a fejegységen, bizony az alapbeállítása 16:9, de 1-2 gombnyomás és 4:3 lesz belőle.

2010.04.12. 15:24:23

Egyébként a francot sem érdekli, úgysem nagyon nézek tévét....

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.04.12. 15:25:20

@dave_he: @vanek ur: Na, a beltéri egységet eddig nem állítgattam, de majd megnézem, köszi!

@Joc: Látom, te ott vagy a szeren! El tudnád küldeni nekem emailben az Avatar moziban kamerázott verzióját?

european 2010.04.12. 15:27:58

kedves posztíró!
melyik állami tv szélesvásznú??? merthogy az m1 nem, az tuti. legfeljebb 4:3-ba préselt 16:9 arányű kép, tehát alul-felül fekete csík van. ha nem így látod, hanem a két oldalsó széle marad le az a kábelszolgáltató hibás beállítása miatt van.

kulup 2010.04.12. 15:31:05

@european: Pedig az M1-en egyre több 16:9-es adás van, főleg a saját gyártásúak pl. híradó, választási műsor, stb.

zajcev 2010.04.12. 15:34:07

az író, két külön dolgot említett, hogy az emberek többségének nincs még új tv-je(ezt én nem tudhatom, Ő igen), a másik, amit nem értek, hogy miben függ össze a 16:9 képarány mizéria a régi tv-ken és a milyen tv-jük van az embereknek halmazba az, hogy az m1 szarul rakta ki az információt. a logika meg az, akkor kell tv-t venni mikor szükség van rá, mondjuk tönkre megy a régi vagy nincs is tv-d és akarsz egyet.

Fanyuvo 2010.04.12. 15:34:08

Annyi hozzátartozik a dologhoz, hogy 16:9-nél is 4:3 alapján állítják be a safe areat. Tehát nem szabadna azon kívül fontos adatokat rakni. Ezért is rakják annyira bentre a tv logókat is pl, hogy ahol levágják a két szélét, ott is látszódjon.
Aka. narancssárga kereten belülre:
www.bbc.co.uk/commissioning/images/branding/jpeg/psize3.jpg

Manyizga (törölt) 2010.04.12. 15:39:29

Anyám, micsoda probléma...

Juteszembe: nekem meg 3:2 arányú képeket készít a DSLR gépem, és nem tudom teljes képernyőn élvezni őket! Szüntessék meg az ilyen gépek gyártását is! Alkalmazkodjunk a TV-készülékekhez! :)

belevau 2010.04.12. 15:45:32

@Zabalint: A tévézés szempontjából továbbra sem az internet a menő. Megfelelő szolgáltatóval és nagyon speciális igények nélkül teljesen felesleges neten tévézni.

"mi értelme van bárkinek is a szemére vetni, hogy az övé hagyományos?"
Nem ez a probléma, hanem, hogy az ilyen ember ne "követelje", írjon ironikus posztot arról, hogy ragadjunk meg egy elavult technikánál, csak azért, mert ő nem tudja a saját készülékét beállítani.
Jó hogy nem azt kéri, hogy szüntessük meg az emailezést, mert az ő emailcímére nem tudja a levelet kézbesíteni a posta. :)

DocBulywood 2010.04.12. 15:46:03

Látom, még mindig nem megy ez a képarány. A 4:3-as TV-n az 5/4-es felbontásnál - 720 x 576 - leadott szélesvásznú film látható képe:
720 x 405

Oszd már el a két számot egymással. Megvan?

Akkor oszd el a HD(Ready)-t is:
1920/1080 = 1366 /768 = 720 / 405

(De 406-ot használnak)

Namost a szélesvásznú film a 4:3-as TV-n függőlegesen akkor is 406 effektív pixelből fog állni, de alul és felül 88-88 képpont "vastagságban" fekete csík lesz.

Most már villany? Nem kell szélesvásznú TV-t venned, annyival több nem lesz rajta, ha végigrágod a fentieket.

fairlane 2010.04.12. 15:50:12

A Color Star nem Secam rendszerű??? Hogy a búbánatban néz rajta PAL rendszerű adást? Nem is beszélve a hangrendszer eltéréséről...

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.04.12. 15:51:40

@belevau: figyelj, a tv2, RTL Klub, Viasat, HBO tök rendbennek tűnik, a logók feliratok a helyén vannak stb.
DE (legalábbis nálam) pont azon a csatornán nem stimmel valami, amit legnagyobb számban nagy valószínűséggel az old-school tévékészülékkel rendelkező nyugdíjasok néznek. Híradó fél8-kor és társai.

ave 2010.04.12. 16:00:07

Hogy a rakban maradt volna mar le barmi is a keparany miatt?

Megertem, hogy nehez a tema, de ha valaki nem tudja teszem azt, hogy mi az a nem negyzet meretu pixel, akkor miert irogat rola?

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.04.12. 16:01:50

Van itt egy-két tisztázatlan dolog számomra, ami sokat foglalkoztat, így kérem a tapasztalataitokat. Nem a képméret érdekel, mert az nem érdekes. Nekem kétféle jelforrásom van, egy analóg kábel és egy UPC-féle kábeles digitális beltéri. Hol ezt használom, hol azt, különféle okokból. 4:3-as CRT tévém van, nem ősi darab egyébként. (Például azért, mert egy közönséges tévéműsor esetében finomabb a képe, mint a lapos tévéké. Igen.) Az apósoméknak egy Panasonic lapostévéje van, amivel csak az a baj, hogy az átlagos 4:3 arányra méretezett képet vagy összenyomva kell néznie, vagy úgy, hogy kétoldalt egy szürke sávot hagy. Az utóbbi nagyon fasza lenne, ha nem égett volna be másfél év alatt. Egy gyári szolgáltatás, amely kinyírja a képernyőt, ez nagyon tetszik.

Szóval én már hosszú ideje értetlenkedek azon, hogy míg már a reklámokat, műsorajánlókat is sokszor szélesvásznúan adják, addig a filmeket, amelyek már kivétel nélkül széles vásznúak, pan&scanben jól felnagyítva, és így az esetleg Oscar-díjas operatőr által komponált képnek csak a közepét láthatja a nagyérdemű. Például a Star Wars 2 szombaton, mint utolsó ilyen élményem. Én ezt a marhaságot nem tudom megérteni, mert nekem is az a megfigyelésem, hogy rávettek egy csomó embert a 16:9 tévék megvásárlására - például azzal, hogy már csak az kapható -, aztán jól kicsesznek velük azzal, hogy pont a legérdekesebb dolgot, a filmet adják 4:3 méretben. Ha alul-felül csíkkal adnák, ahogy a DVD-n is van, a 720-as képet is fel lehetne nagyítani legalább a tévé képarányait kihasználóbb méretűre.

A problémám az, hogy én azt hinném, hogy a 16:9 jellel kapott műsor egy közönséges 4:3 tévén fekete csíkkal jelenik meg. Mint a reklámok, a klipek, a képileg marha kényes stúdióbeszélgetések. Lehetséges, hogy a 4:3-ra lenyírtnak látszó filmekben ott van a két oldala is a képnek, csak nekem valamiért pont a filmeknél nem vált át a kép a helyes méretre? Megjegyzem, van egy kis CRT tévém, amely mindig kiírja a képarányt, ha jelváltást észlel, és egy reklámblokkban többször is jelez, film előtt viszont nem. Szóval a SW2-t valójában miként adhatták?

Gadget 2010.04.12. 16:07:08

A régi dolgok mellett kardoskodók figyelmét felhívnám, hogy lemásztunk a fáról, feltaláltuk a tűzgyújtást, és már automobilok is közlekednek az utakon anélkül, hogy előfutó zászlós embert kéne alkalmazni. Sőt a vonatok sebességébe sem halt bele senki, pedig amikor először lehetett 30km/h -nál gyorsabban utazni, azt hitték, hogy ezt az ember szervezete nem bírja ki. Igen, ilyen a FEJLŐDÉS nem mindenki akar vagy tud lépést tartani vele de attól még nem áll meg. A színes tv adás is tök felesleges volt a 80-as években, alig volt készülék ami tudott vele mit kezdeni, ma meg annyira alap, hogy a gyerekek el sem hiszik, hogy valaha csak fekete-fehér volt a tv. Szép alssan kihalnak a régi 4:3 arányú tv-k, de addig sem lehet a fejlődésnek keresztbe feküdni.
1 éven belül át kell állni a digitális terjesztésre minden csatornának, az pedig 16:9 ha tetszik ha nem.

DocBulywood 2010.04.12. 16:24:22

@Androsz:

Olvass egy kicsit vissza, mindjárt tiszta lesz az egész képarányosdi.

@Gadget:

Ennek fuss neki még egyszer. Mondjuk ha megnéznéd például a Scart csatlakozó 8-as lábát, h miért találták ki... Akinek meg nincs digitális TV-je az ne is nézzen semmilyen műsort, ugye?

Bougheau Tschichka 2010.04.12. 16:25:40

Én pedig javaslom a kormánynak, hogy végre tegyen rendet az ORTT-nél és szüntesse be a végig világító 12-es karikát a következő okok miatt

- este 19, 20 óra után egy tizenkettő alatti gyermek sem néz tévét, okafogyott ez idő után is kirakatni

- 12-es karikát gyakorlatilag mindenre kiteszik, így okafogyott, mivel már nincs figyelmeztető jellege

- a törvényalkotók HIBÁJÁBÓL, egy rossz fordítás nyomán vagyunk kénytelenek az egész műsoridő alatt színes karikákat bámulni

Jó lenne levakarni a képernyőről, legalább a 12-es karikát, vicces hogy a délelőtti matinéműsorban a gyerekblokkban is karika van az állatvilágos természetfilmeken, miközben a thriller/krimi ajánló szpotokban fröcsög a vér

De ha minden kötél szakad, legalább 19 óra után ne kelljen a 12-est kitenni!

Ha ezt nem sikerül megoldani 4 év alatt, többet nem szavazok a győztesekre :P

kulup 2010.04.12. 16:26:01

@Gadget: Szerintem a digitális terjesztésnek semmi köze a képarányhoz. A legtöbb csatorna ma is digitális terjesztésű, de csak néhány 16:9-es.

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.04.12. 16:27:12

@ave: "Hogy a rakban maradt volna mar le barmi is a keparany miatt?

Megertem, hogy nehez a tema, de ha valaki nem tudja teszem azt, hogy mi az a nem negyzet meretu pixel, akkor miert irogat rola?"

VALAMI miatt lemaradt! Ha nem hiszed, szívesen várunk otthonunkban a második forduló estéjén, lesz ropi, jaffa stb., és majd te fogod felolvasni nekünk a szerintünk nem látható adatokat! :)

Bougheau Tschichka 2010.04.12. 16:30:40

@Androsz: Egyszerű, ha a SW2-t amit láttál az m1/m2/Duna adta, akkor valószínű 16:9-es,

ha bértévé, akkor 4:3-as volt az adás, mivel csak azt tudnak sugározni hogy a fene vinné el a szekerük :P

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.12. 16:31:14

@belevau:
Nem az internetes tv-zésről beszélek, hanem maga a TV-zés vált már számomra lényegében a múlté. A hírekről hírportálon tájékozódok, filmeket és sorozatokat a netről szedek le vagy megveszem DVD-n és a számítógéppel nézem meg. Na most akkor jönnek az emberek, hogy a 4:3-as TV-t használók őskövületek, én meg igazából magas ívben leszarom hogy az az eszköz amit évente 2-szer kapcsolok be mennyire korszerű.

A post meg pont mivel ironikus, ezért nem kell annyira komolyan venni.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.04.12. 16:32:40

@DocBulywood: Én végigolvastam a kommenteket, mielőtt kérdeztem, de én nem a képméreteket nem tudom, hanem hogy a magyar csatornáktól sugárzott jel hogyan jelenik meg 4:3 tévéken, illetve hogy csak a tévé (és az ilyen szempontból is beállított beltéri) jeleníti-e meg a film képének a középső részét, vagy tényleg csak ez érkezik a nézőhöz. Kérlek, nézd meg újra, hogy mi a problémám.

fahey 2010.04.12. 16:34:20

képcsöves, 16:9-es tv-m van, tehát régi, de tudja, amit kell

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.04.12. 16:34:33

@Bougheau Tschichka: Film+, azaz "bértévé" :-)) Szóval akkor annak ellenére, hogy a DVD-n ott a széles vásznú kép, valóban még mindig nem úgy adják le. Akkor viszont sejtésem sincs arról, hogy miért ez a gyakorlat, a rengeteg 16:9 tévé ellenére.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.12. 16:38:50

@Gadget:
A képarány nem fejlődés, hanem szokás kérdése, remélem ezzel azért tisztában vagy. Csak ha véletlenül ufókkal találkoznál, és az ő készülékeik más képarányúak lennének vagy esetleg kör alakúak, vagy nem is lenne hasonló készülékük. Ami fejlődés az a nagy felbontás és a digitális jel.

DocBulywood 2010.04.12. 16:41:50

@Androsz:

Minden TV-n - hogy az '50-es években gyártott Munkácsban van-e, vagy sem, passz -, van egy áramkör, amire a megfelelő jelet küldve a képarányt változtatni lehet.

Világosabban: a SCART csatlakozó 8-as lábán be lehet állítani, hogy 4:3-as a képarány, vagy 16:9-es. Ha 16:9-es, de neked 4:3-as a TV képernyőd, akkor "összehúzza" a képet, így alul-felül "takarás" jelenik meg. Vízszintesen minden képinformáció ott lesz, ez a szélesvásznú megjelenítés.

Ha "nem tudja", vagy letterbox-ban sugároznak - ez azért már elég ritka, de lehet -, akkor mintegy a 16:9-es kép közepét fogod látni, nem lesz alul-felül "takarás", viszont a szélei le lesznek vágva a képnek.

Van még egy ú.n. pan&scan mód, ami hasonló a letterbox-hoz, de az a különbség, hogy a "kukucskálót", amit látsz, az lehet jobbra-balra mozgatni a képen belül.

Ha nem válaszoltam volna elég tisztán, kérlek jelezd.

Gadget 2010.04.12. 16:49:01

Zabalint: A fejlődés lehet bizonyos szokások megváltozása is. Lásd képarány. Ma már csak buliból főzünk farakás tüzénél, régen meg ez volt az alap. Amúgy, nagy felbontást és digitális adást nemigen látsz 4:3-as képarányban. Lehet, hogy van még, de el fog tűnni. A most kapható digitális professzionális tv technikai eszközök (stúdió berendezések) már mind 16:9-esek.

belevau 2010.04.12. 16:54:39

@misbelief:
Na akkor nézzük is, hogy is van ez. :)
Amely csatornákat említettél azoknak köszönet, hogy már néha 16:9 képarányban adnak, DE nem ők csinálják jól. Ugyanis ebben az esetben állítgatni kell a képarányt a HD-tévéken. Vagyis, ha valaki ezeken a tévéken is 4:3-as formátumban tévézik, és egy adón 16:9-es adás megy, akkor át kell állítania a tévéjén a képarányt, hogy normális arányokat kapjon (vonatkozik ez arra is, hogyha valaki nyújtott képpel nézi 4:3-as műsorokat, és felfedezi, hogy 16:9-es képaránynál nem kell, hogy lemaradjon a logó). De ez eddig szerintem eddig is világos volt. :)
Azonban szerencsére az M1 és az M2, és a többi HD-adó, valamint talán az OzoneNetwork is átállt egy az imént leírt technikánál fejlettebbre. Ez azt jelenti, hogy a tévéadó a képpel együtt egy jelet is továbbít a készüléknek, ez a jel pedig közli a tévéddel, hogy milyen képarányú az adott műsor. A legtöbb HD-tévé észleli ezt a jelet és automatikusan átvált a helyes méretre. Tehát így nem kell nyomogatni semmit sem, nem kell állítgatni, mert a tévéd automatikusan átáll az adott arányra, ami azért elég jó dolog. Speciel ezért is lehet váltani egy okosabb, jobb készülékre.
Persze mindezt szépen be kell állítani a tévén és a beltérin is.
Bővebben:
www.sat.hu/read.php?id=1823

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2010.04.12. 16:59:10

@DocBulywood: Értem, tehát ezek szerint te azt tartod valószínűnek, hogy a műsor 16:9-ben jön, csak a tévém nem igazodik hozzá. A pan&scan néha észrevehető a képmozgás szaggatottságából vagy primitívségéről, de nem tudok mindig erre támaszkodni. Scart kábelből egyébként kipróbáltam már olyat is, amelyen a 8-as lábat (és még néhányat) kikötöttem, és olyannal is, amely teljes 22 vonalas volt, és nem találtam különbséget, de lehet, hogy annak más oka volt. Próbálkozni fogok még ezzel-azzal. Habár már annyira ritkán szánom rá magamat, hogy tévéadásból nézzek filmet, a karika és a sok izgő-mozgó és baromira idegesítő önreklám között átkukucskálva, hogy lehet, hogy nem is érdemes vele sokat foglalkoznom. Kösz a segítséget.

Gadget 2010.04.12. 17:00:50

DocBulywood: '50-es években gyártott Munkácsban' valszeg nincs ilyen áramkör. Gyanítom a rajta levő Scart csatlakozónak nincs 8-as lába. :) Ja, nincs is rajta scart csatlakozó.
Nézz utána mikor született a scart, az is a 80-as évek fejlődésének eredménye.
Akinek meg nincs digitális tv-je és tv műsort akar nézni, ott van a 'Set top box' nak nevezett rémség. A legtöbb kábel tv szolgáltatónál már része a szolgáltatásnak. A földi sugárzású digi adáshoz (Mindig Tv) is kapható a boltban, vagy bérelhető az AH-tól. A földi analóg sugárzás pedig már mintha ott sem lenne.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.12. 17:04:09

@Gadget:
Akkor megint miért élsz rossz hasonlattal? Farakás tűznél azért csak buliból főzünk, mert van jobb, hatékonyabb. Képarány meg szubjektív mi a jó, tény hogy ha az egyik elterjed, akkor lehet hozzá alkalmazkodni, de amíg többnyire a régi képarányban sugároznak, addig egyáltalán nem számít elmaradottnak a régi. Lehet hogy a 16:9 az elterjedt a digitális adásnál, de ez lehetne elvileg bizonyos határok között akármennyi, ez olyan trend mint például az öltözködés, nem olyan mint a szekér helyett az autó például. Ha már az autónál tartunk, a legjobb hasonlat erre ha az autó egy bizonyos paraméterét vesszük, hogy mondjuk milyen magasan van a lökhárító, és annak a szabványa változna(ha van ilyen...), és akkor dumálnál te fejlődésről.

Gadget 2010.04.12. 17:15:59

@Zabalint:
Jó, hagyjuk a tüzet meg az autókat. És a kedvedért nem nevezem fejlődésnek a 16:9-et.
Egy dolgot akkor is be kéne látnod, a mai trendek a 16:9 felé mutatnak, és rövid időn belül ez lesz a meghatározó. A stúdió technikai eszköz gyártók már csak ilyenek, egyfélét gyártanak, és kényszerítenek a tv társaságokra. Persze még sokáig üzemképesek lesznek a régebbi cuccok, csak drága lesz őket illeszteni az új eszközökhöz, így aztán szép lassan vagy gyorsan kikopnak.

gézukácska 2010.04.12. 18:23:24

Ekkora köcsög cikket is már régen olvastam. Hol élsz Te vazze?

Loismustdie 2010.04.12. 18:28:16

Hujujjujj! Ez a poszt a nap vicce, ilyen mértékű tájékozatlanságot pár sorba belesűríteni. Rajtad szakadunk a kollégáimmal és rajzolgatva mutogatjuk, hogy mit basztál el. Kérdezz rá valakinél aki ért is hozzá én nem vagyok képes elmagyarázni, mert ránézésre(első olvasásra) egy technikai anti-talentum vagy. Amint utánajártál majd rá fogsz jönni, mekkora baromságot írtál: a 4:3 tévé levágja a 16:9-es adás széleit... hahahaha!!!! Mekkorabaromság, muhahhhahahahhhaaaa áááááááááá ez kéééész!

Loismustdie 2010.04.12. 18:37:14

Jajj, eszembe jutott, hogy állítsuk vissza a IE6-ot és fejlesszünk weboldalakat arra.... hahahahah!!!

Natours 2010.04.12. 18:46:38

Minek néztek TV-t?

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.04.12. 19:19:48

@Loismustdie: BwahahahahhaLOLROTFLMAO!!! :)))) :DDDDDD

(Bocs, csak elképzeltelek téged és a "kollégáidat" és próbálok a ti nyelveteken reagálni. Ja és mossatok hajat!)

DocBulywood 2010.04.12. 19:42:00

@Androsz:
Így gondolom. Mikori kiadású a TV-d? Bár elég valószínűtlen, hogy ne tudja kiválasztani, hogy 4:3 / 16:9-ben kéne mennie.
Van otthon DVD-d? Ez 16:9-es: www.xpress.hu/dvd/film.asp?FILMAZ=12394&VID=066-414660970-18366541194228928

Ez meg 4:3-s: www.xpress.hu/dvd/film.asp?FILMAZ=12362&VID=066-414660970-18366541194228928

Tehát ha az elsőt játszod - nem pont azt a filmet, de azt a logót keresd baloldalt, az előrendelem gomb alatti téglalap alján. Ha ilyet játszol le, akkor alul-felül csík van - kellene lennie. A másik esetben NEM.

@Gadget: Köszi, de arra szerettem volna célozni a kolléga esetében, lehetséges, h a tévéje nem tud átállni a 16:9-es képarányra.

DocBulywood 2010.04.12. 19:43:40

@misbelief:

Bocs, h kérdezek, de a hajmosás hogy jön ide?

@Loismustdie:

Nagyon jó a hozzászólásod, kár hogy semmilyen építő jelleggel nem bír. Szavaztál? Ennyi ésszel? Kár volt... :-(

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.12. 20:14:07

@Loismustdie:
Ha a gépek 90%-án IE6 lenne akkor az lenne a legjobb, ha arra fejlesztenék az oldalakat.

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.04.12. 20:46:21

@DocBulywood: Hát, elvesztettem a fejem, Loismustdie-t és munkatársait zsíros hajú, izzadtságszagú "technikai talentumoknak" képzeltem, de persze tudom, hogy ez csak sztereotípia!

Más: többek javaslatára elmerültem a UPC Digital médiaboxának menüjében, "Letterbox"-ra állítottam valamit, és be kell valljam, hogy az m1 megjavult...

Na nem baj, a poszt marad, szokjon hozzá Viktor és csapata, hogy nekik sem lesz könnyű!

Valaki más 2010.04.12. 21:39:04

@Androsz: Családban is van Pana LCD, az is beégett

samcro 2010.04.13. 08:07:49

Letterbox képformátum
[0071]

Levélláda
Olyan képformátum, amelynél egy 4:3 oldalarányú videoképre egy 16:9 oldalarányú mozifilmet rögzítenek torzítatlan képarányokkal úgy, hogy a képen alul és felül fekete csíkok -képszegélyek - láthatók.

A letterbox formátum nevét a levélláda bedobó nyílásának formájáról kapta (letterbox - levélláda). Minél "szélesebb" képformátumú egy film, annál szélesebb a képszegély is, vagyis a képernyő alján és tetején látható fekete csíkok. Ha 16:9-es filmet 4:3-as televízión nézünk, a kép 30 százalékát adják a képszegélyek.

Ha 2,35:1 képarányú filmet normál televízión nézünk, a képszegélyek már csaknem felét kiteszik a hasznos felületnek. 16:9-es televíziókon a 2,35:1 arányú filmeket körülvevő képszegélyek a kép egynegyedét teszik ki.

Forrás:
hazimozienciklopedia.arucikk.hu/product_info.php/products_id/98/letterbox-kepformatum-/

DocBulywood 2010.04.13. 08:26:22

@misbelief:

Áh, így már villany.

@samcro:

Jogos, tévedtem. Ha valakit még foglalkoztat a téma, itt szétnézhet:
http://hellnet.hostoffice.hu/konyvek/Leirasok%20Filmkesziteshez%20minden%20amit%20tudni%20kell!/A%20kep%20meretaranyai/A%20kep%20meretaranyai.htm

Coyote82 2010.04.13. 08:48:27

16:9 rulez, es en nagyon boldog vagyok, hogy vegre elindultunk ebbe az iranyba.

Az ember latasa alapbol kozelebb van a szeleskepenyohoz (attol elnezest kerek, akinek a szemhejai balra-jobbra nyilnak).
Az igazi otthoni mozifeelinget a 16:9, de meg gyakrabban 16:10-es aranyu DVD filmek adjak meg, probaltatok mar 4:3-as teven? A legrohejesebb, amikor az RTLen adnak egy filmet, es latom, hogy levagjak a szeleit, es a kedves nezo egyszeruen kevesebb informaciot kap...

Az osztrakok mar evek ota 16:9-ben sugaroznak focimeccseket, forma-1-et, filmeket. Annak idejen sem volt mindenkinek szines TV-je, megis el kellett kezdeni a szines sugarzast, kulonben a szines tevesek bepipultak volna :-) Mas teszta, hogy a keparany miatt a 4:3-asok szenvednek, bar az ujabb 4:3-as teveken mar ugyanugy lehet allitani a keparanyt, mint a 16:9-eseken, ha 4:3-as csatornat nezunk.

IndaMuncher 2010.04.13. 10:48:23

PC monitoroknál szerintem a 16:10 a tuti, abban még a régi játékok sem annyira elnyújtottak. :)

lr 2010.04.13. 12:42:07

@Zabalint: örülök, h megelőztél, talán annyit tennék még hozzá, hogy
"Milyen panscanről/állításáról beszélsz pl. egy full analóg '83-as Videoton Colorstar esetében?"
Mert remélem, azt senki nem gondolja, hogy lecserélek egy lassan 30 éve hibátlan, elpusztíthatatlan technikát (máig gyönyörű képű eredeti japán képcső, fadoboz, öregsuli fíling) egy mai, 6-7 évre tervezett műag. gagyi szarra annak a dolognak a kedvéért, amit mostanában televíziózás címszó alatt művelnek. Valahogy a Internet icipicit rávert már tájékoztatás és szórakoztatás terén is, nem?
Ja, meg szoktam olvasni is, teljesen analóg könyveket. :O Oszt mégsem lakom barlangban. Há'durva, nem?
Filmeket tudok nézni az 1680x1050 PC monitoromon, ill. max. a pc-be veszek majd 1 komolyabb tunert tízé', ha a jelenlegi Brooktree 848 alapút nem sikerülne meghekkelni 16:9-barátra, és már rettenetesen zavarna.

@Tonyk: én pl. jelenleg egy natív 1400x1050-es 14" noti előtt ülök, de Zabalint kifejtette már részletesebben.

@Respecta: helyesen tették, egy jó set-top box-szal bármit megoldhatsz akkor is - max. marad az alsó-felső fekete csíkod.

@belevau: használnám a 10 évvel ezelőtti mobilomat, ha működne. Úgy tudom, most is 900MHz GSM rendszer van, a SIM kártyák sem változtak, és lehetne vele telefonálni, meg sms-t írni.
Örülök, h te ilyen eminens fogyasztó vagy (kellenek az úttörők is), de talán fogadd el, h a többség csak akkor cserél le bármit is, ha már muszáj.
Egyrészt mert nem fossa a pénzt, másrészt mert természeténél fogva nem pocsékol.

@zajcev,Shesh Besh: szövegértés, mint olyan?

@F.house:PC monitorokon azért már sokféle okosságot be lehet állítani a -csak- 4:3-as játékok fullscreenesítése terén. Legrosszabb esetben át kell kapcsolni az analóg bemenetre a dvi helyett, és ott válogathatsz, hogy mit is kezdjen a nem natív arányú inputokkal.

Coyote82 2010.04.13. 16:07:00

@lr: "Mert remélem, azt senki nem gondolja, hogy lecserélek egy lassan 30 éve hibátlan, elpusztíthatatlan technikát (...) egy mai, 6-7 évre tervezett műag. gagyi szarra annak a dolognak a kedvéért, amit mostanában televíziózás címszó alatt művelnek."

1. a "mai 6-7 evre tervezett gagyi szar" pontosan erre a blogra valo, mert TÉVHIT. Gratulalok, hogy benyaltad a varosi legendat. Persze, 6-7 evre tervezett gagyi... nem tudom ki terjeszti ezt a baromsagot, mert durvan nem igy van. Egesz veletlenul az en cegemnel sok tevet gyartunk, es szo sincs 6-7 eves elettartamrol. A legerzekenyebb alkatresznek is tobb evtizedet kell birnia normal (nem laboratoriumi)korulmenyek kozott. Kivetelek mindig vannak es lesznek, es a technologia sokat fejlodott az utobbi 30 evben...

2. Ha megtartod a "varazsdobozt" attol jobb lesz a TV musor? En konkretan lekakkantom mi megy a TV-ben, neha takaritas mellett szolhat valami zene, es a hireket neha megnezem, de filmeket soha - arra ott a DVD -> de ha DVD vagy DivX, akkor 16:9 !!!

respecta /01 2010.04.13. 19:48:30

@lr: Kösz' a megerősítést!
Egyébként nemrég ajándékoztam el elfekvőként porosodó pont olyanunkat, amiről írtál (gyereknek akarták dobozát megbarkácsolni)...és meglepődve tapasztalták, hogy működik rendesen. Bontás elhalasztva. :-)

Asidotus 2010.04.13. 20:06:12

Röhej ez a "haladni kell a korral", miközben Hollywood már 50 éve széles vásznú filmeket forgat... Eleve nem a 4:3-as tévének kellett volna elterjednie, mert már akkor is szélesek voltak a filmek

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.13. 20:10:22

@Coyote82:
1. Ez nem tévhit, sok embert ismerek akik 95 óta legalább 3-szor vett új TV-t, mert a régi elromlott, míg legalább ennyi embert, akik régebben vettek és még mindig jól működik. Természetesen tény, hogy sokat fejlődött a technika, a 60-as években például kevésbé időálló TV-ket gyártottak, mint most, de a 90-es években ahogy próbáltak egyre többet lefaragni a gyártási költségen, romlott a minőség. Ez általános tendencia nem csak az elektronikában, bár megjegyzem a 90-es évek elején 3-szor annyiba került egy tévé, szóval nem panaszként mondom.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.13. 20:52:44

@Coyote82:
2. Itt az a lényeg, hogy mivel szar a TV műsor, ezért évente pár alkalomra nem érdemes új TV-t venni, de a régit sem érdemes kidobni.

Coyote82 2010.04.14. 10:17:28

@Zabalint: no igen, azt nem emlitettem, hogy talan nem Daewoo, Roadstar, Technosonic meg hasonlo markaju TV-t kellene venni... A regi jo markak (Sony, Philips, de most mar a Samsung es LG is ide tartozik) ma is kivalo minoseguek.
Az teny, hogy felhigult a piac, es olyan gyartok is betortek, akik 20 eve sehol sem voltak. Na ezeket ajanlott kerulni, mert nem mindegy, hogy 200k-ert veszel LCD tv-t ami 20 evig birja, vagy 120-ert veszel olcsobbat, amit 20 ev alatt 4x cserelsz...

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.14. 14:04:25

@Coyote82:
Nem is azokról a márkákról beszélek, amit te mondasz. Mellesleg remélem tudod, hogy pl. a Philips is távol-keleten gyárt, és ugyanazt itthon eladják olcsóbb márkaneveken is, a mai Philips már nem ugyanaz a Philips mint régen volt. És ez így van a többi gyártóval is, sajnos.

Én a Samsungot tartom ma a legmegbízhatóbb márkának, ám ilyenből is romlott el viszonylag korán ismerősöknél.

Coyote82 2010.04.14. 15:25:38

@Zabalint: "Mellesleg remélem tudod, hogy pl. a Philips is távol-keleten gyárt, és ugyanazt itthon eladják olcsóbb márkaneveken is, a mai Philips már nem ugyanaz a Philips mint régen volt."

Epic fail. Egesz veletlenul veluk dolgozom, es tudom, hogy a Philips Consumer Lifestyle termekeit Fehervaron gyartjak (az alapanyagok jonnek csak tavolkeletrol, de megfelelnek az elvart europai minosegnek (sot, tulszarnyaljak azt). A TV-ket meg Pécsett és Tabon is gyartjak bergyartok, csakugy mint a Sonyt, amelyek ugyancsak EU-n belul keszulnek. Erdemes megnezni a boltban egy Philips TV-t, latni fogod rajta a "Made in Hungary" vagy legalabb az "Assembled in Hungary" feliratot. Sulyos tévhit, hogy ezek a gyartok tavol-keleten gyartatnak. Gyartatnak ott is, de azt ott is adják el. Elvétve kerulhet csak be komolyabb szintu Philips elektronikai termék tavol-keletrol.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.14. 16:36:25

@Coyote82:
Remélem akkor azt is tudod, hogy egy időben Szombathelyen szerelték össze az asztali DVD lejátszókat, és nem csak Philips, hanem egy olcsóbb, noname márkanéven is kerültek ezek boltba. Tudom, mert unokatesóm abban az üzemben dolgozott. A TV-vel nem tudom pontosan hogyan volt, viszont pl. a Videoton árult távol-keletről hozott LCD TV-ket.

Amúgy meg kevered a fogalmakat, mert hiába itt szerelik össze a TV-ket, szinte minden alkatrész távol-keletről származik, és ugyebár nem csak az összeszerelés minősége határozza meg az egész minőségét. Ilyen alapon azt is mondhatnád, hogy az itthon forgalomba kerülő számítógépek 80%-át itthon gyártják, mert összeszerelni persze hogy itthon szerelik össze.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.14. 16:40:46

Vagy ha neked nem elég, hogy a kijelzőt és az egészet vezérlő integrált áramkort távol-keleten gyártják...

Coyote82 2010.04.14. 17:51:14

@Zabalint: 30 éve honnan jottek az alkatreszek? Jobbak voltak, mint amit ma tudnak gyartani? Ha az osszeszereles es mernoki design nem szamit, akkor mi?

A DVD-lejatszo mas teszta, azoknak nincs multja - a DVD-lejatszoknal nem lehet realis elvarasunk az elettartam miatt, ott a markanev leginkabb az eladhatosagot befolyasolja, ugyanaz a fos kerul mindegyik lejatszo belsejebe. Ott kifejezetten erdemes olcsobbat venni. De az masik topik.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.15. 07:48:28

@Coyote82:
Miért, az LCD TV-nek nagyobb múltja van mint a DVD lejátszónak?

Coyote82 2010.04.15. 10:02:54

@Zabalint: igen, az LCD kijelzok (1960-as evek) es a TV-k multja messzebbre tekint vissza, mint a CD-lejatszoke (elso: Sony, 1982). Marpedig ezek a keszulekek azokbol szarmaznak...

Bartoki 2010.04.15. 18:19:47

Ha a jobb oldali oszlop maradt le, az nem a 16:9 képarány miatt volt, hanem azért, mert a TV-sek túlságosan a kép szélére tették az infókat, és a régi TV-k jó nagy overscanje meg szépen lenyelte.

Ha tudod a képet "kicsinyíteni" a TV user felületén (vagy szervizben), akkor az segíthet abban hogy az egész képet lásd.

Régebben benga nagy overscan-ekkel dolgozott a TV-ipar (akár 15%), hogy a kép szélét, ahol jó sok adás,- és szalaghiba látszik, ne mutassák a népnek.

Aztán a Trinitron, meg a lapos CRT képernyőkkel ez szépen mászott lefelé, 10%, 5%...

De újabban, főleg a digitális idők beköszönte óta tulajdonképpen csak a 0% overscannek van értelme, hiszen szalaghiba úgysem lesz, és hadd nézzem már natív felbontásban a jelet e.

Az MTV-sek meg valószínűleg benézték ezt - az ő monitoraik valószínűleg már így, 0% overscannel futnak, és elfelejtették hogy nem szabad fontos dolgokat ennyire a kép szélére tenni, mert az nem mindenhol látszik.

Bartoki 2010.04.15. 18:26:14

Szerintem töketlen az egész TV-ipar, mert az átmeneti időkre a 16:9 adáshoz 16:10 TV-ket kellett volna gyártani, hogy a hagyományos adásokat is normálisan vissza lehessen adni (egy kis vágás még elmegy, de az képarányt ne kelljen már torzítani).

Amúgy szerintem jó húzás volt az MTV-től a 16:9 átállás - valakinek végre el kellett kezdeni.

A Szempont és az A'laCarte megszüntetéséig egyébként egész sok jó műsor is volt a királyi TV-n (nem vagyok nyugdíjas, csak szeretem az igényes közéleti műsorokat). Kár hogy az átállás és a sugárzás gyanúsan magas, szinte "alkotmányos" :) költségei miatt nem marad pénz a műsorkészítésre. :(

Most már csak az Híradó/ESTE meg a Kassza maradt...

CernaGeza 2010.04.18. 14:21:28

- Meglepődve olvasom hogy sokak szerint a régi tévéket használók "minek néznek tévét, hahaha" minősítést érdemelnek.
A gyakori nyelvtan-és gasztronáci hozzáállás mellett megszületett a tévénáci..?

- Kívánom minden nagyképű pöcsnek aki a különben jó tévéjét kidobja, hogy addig üldögéljen mellette amíg lebomlik az anyatermészetben.
süti beállítások módosítása