HTML

Tévhitek blogja

A kendőzetlen igazság bosszantó tévhitekről, téveszmékről...

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT

Friss topikok

Linkblog

HTML

Tévhit #61: A szakdolgozat formai követelményeinek van értelme

2010.04.15. 12:07 :: misbelief

Ismét itt az évi rendes szakdolgozat szezon, fiatal felnőttek ezrei izzadva gyúrják reménybeli remekművüket, azaz kutatnak, elemeznek olyan témákat, területeket, amelyeket valójában előttük már rengetegen feldolgoztak. Ilyenkor erős a csábítás egy internetről letöltött kész anyag címlapjának szimpla lecserélésére, de a nagy tét miatt erre azért kevesen vetemednek.

A szakdolgozatírás lényege, hogy az adott témában jártas, több évtizedes tapasztalatokkal rendelkező szaktekintélyek 300-500 oldalas könyveit olvasgatva a 23 éves diák találja fel a spanyol viaszt, azaz tárjon fel olyan összefüggéseket, ellentmondásokat, alkalmazzon olyan újfajta megközelítéseket, elemzési módszereket, amelyek az életüket ennek szentelő őszülő halántékú tudósok figyelmét eddig valahogy elkerülték. Nos lássuk be, erre az esély igen kevés, de azért a tantestület kedvéért neki kell futni (ha éppen szakdolgozatírásban lévő olvasóim elfogadnak tőlem egy hasznos tanácsot: igyekezzenek minél több egyes szám első személyű mondatot írni, és a gondolat máris „saját kútfőből” származónak tűnik!) Fontos játékszabály még, hogy a felhasznált irodalomból a legegyszerűbb tőmondatokat sem szabad egy az egyben kimásolni, ezért a szakdolgozás jelentős részét az átfogalmazás, a szinonimák keresése, a szórend megfelelő átalakítása teszi ki. Na röviden ennyit a tartalomról, és most térjük át címbeli témánkra, a formai követelményekre!

Természetes dolog, hogy van egy minimálisan elvárt terjedelem, amelyet legegyszerűbben a betűméret, sorköz, margó stb. egységes megkötésén keresztül lehet kontrollálni. Ebben még nem látok semmi kivetnivalót. Ami viszont felháborít, hogy a szakdolgozatkötő-ipar még mindig virágzik! Nem elég a megírással járó stressz, diákok tömege fut versenyt az idővel a leadási határidő körüli napokban, hogy súlyos pénzekért X példányban bebőrköttesse és arannyal feliratoztassa művét!

Kérdem én, miért?! Mert az biztos, hogy nem a nagy betűs Életre való felkészítést szolgálja, hiszen az egész jól elvan összetűzött vagy bespirálozott dokumentumokkal. A bőrkötés és az arany felirat eltörlése dollármilliókat hagyna a háztartásokban és csökkentené a stressz okozta rákos megbetegedések számát!

67 komment

Címkék: felsőoktatás szakdolgozat

A bejegyzés trackback címe:

https://tevhit.blog.hu/api/trackback/id/tr61923198

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pepinke 2010.04.15. 14:27:12

TÉVHIT, hogy a szakdolgozatokban fel kell találni a spanyolviaszt! Csak egy válaszott témát kell bemutatni, a már meglévő szakirodalom és a tudásunk alapján.
Nem doktori ez...
Viszont a kötelező bőrkötés/arany betű tényleg felesleges. Mondjuk sok helyen már csak egy példányt kell beköttetni, a többi lehet spirálos.
Mondjuk az én karomon (SZTE-ZMK) HÁROM bőrkötéses példányt kellet leadni! Csak tudnám mit kezdenek vele!

IndaMuncher 2010.04.15. 15:46:00

A beköttetéssel kapcsolatban teljesen egyetértek, főleg szánalmas, hogy a lapok egyik oldalára van csak nyomtatva.

Amúgy meg az egyes szám első személyű mondatokért az én témavezetőm (angol szakon) szívlapáttal lett volna képes ütni, és egyet is értek vele. Arra találták fel a passzívot, amire magyarban is van megfelelő és legalább egy picivel professzionálisabbnak hat.

IndaMuncher 2010.04.15. 15:51:58

"átfogalmazás, a szinonimák keresése,"
Nálam is megvolt, de van ahol a betűméret és margós dolgokat előre kiszabják, ott már nem lehet trükközni.

Azt is szánalmasnak tartottam ha valaki egy beadandót úgy akart többnek láttatni annál ami, hogy megnövelte a betűméretet, stb. Ha pl nálam valami csak féloldalas lett, akkor annyi lett, ilyeneken sosem buktam el. :)

devadel 2010.04.15. 19:50:49

a bíróságokon meg a bírók talárban jelennek meg. hogy mutassa a magyar bíróság tekintélyét. éééérted, a magyar bíróságnak, ééééérted, a tekintélyét.

ehhez képes a bőrkötéses szakdolgozat smafu.

Milán Bp · http://htcdesire.blog.hu 2010.04.15. 20:01:02

Tévhit, hogy aranyozott betűs bőrkötésben kéne leadni bármit is! Annó még jópár éve hasonló ügyben kapálóztam az OM-nél, egészen Magyar Bálint, akkori oktatási miniszterig jutottam... kellemes beszélgetést folytattunk, ahol a miniszter többek között azt közölte velem, hogy sehol, semmilyen szabály nem írja, és nem is írhatja elő, hogy a hallgatókat ilyen kiadásokba kellene kényszeríteni. Egyetlen darab CD-n vagy DVD-n is be lehet adni szakdolgozatot, emiatt senkit nem érhet hátrányos megkülönböztetés.

Clarimonde 2010.04.15. 20:16:26

hopp, aktuális, és én sem látom értelmét, jellemzően ostoba fontoskodás az egész, hogy ez aztán a komoly munka, rá is írom arannyal drágáért, hogy az enyém
aztán kisvártatva egy eldugott pincében fog elrohadni a többi között, a nagy műgonddal formázott tartalmából meg repülőket hajtogatnak a tanáraim a pezsgő kibontását követően, amiért végre eltűntem

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.15. 20:17:59

Én informatika szakos vagyok, és itt simán lehet olyan szakdogát írni ami még nem volt, vagy csak alig van róla valami, főleg mert feltétel egy működő program elkészítése, maga az írás csak rizsa, tervek, dokumentáció, stb.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.15. 20:19:40

Amúgy meg vannak simán olyan oktatók nálunk az egyetemen, akik elvárják a formaságokat, a szakdolgozattal kapcsolatban is. Az a típus aki megbuktat, ha nem a megfelelő öltözetben jelentél meg vizsgán.

serpico 2010.04.15. 20:43:12

Nem a formai követelményekkel vagy a tartalommal van a baj, hanem azzal, hogy olyan középszerű alakok, mint ezen blog jegyzője is kaphatnak diplomát.

Jajaj követemények vannak, jajaj tanulni kell, jajaj teljesíteni kell, hát ez felháborító!!
Demokráciát, minden hülyének!

Piréz Vitéz 2010.04.15. 20:49:38

Amit a posztíró a tartalmi részről ír, az inkább csak a bölcsész(-jellegű) szakokon dívik. Mérnök szakokon általában valamit tervezni kell az elsajátított tudás és képességek bizonyítására. Aztán azt utána vagy használja valaki valamire, vagy nem. De attól még újat alkot.

Avarga 2010.04.15. 21:01:49

Az én egyetemen (direkt nem írok nevet) a férfimosdóból nyílik egy szekrényféleség... a múltkor valamiért nem volt bezárva és kinyitottam... ott voltak a szép bőrkötéses szakdolgozatok 2005-ből
gondolom már nem volt hely máshol és betették oda... tényleg csak arra lennék kíváncsi, hogy minek kell több példányban beadni bőrkötésben arannyal

kisebbik rokk 2010.04.15. 21:02:54

Basszus, én ezüst betűt kértem, mert az szebb! Most ki fognak rúgni.

Zozi79 2010.04.15. 21:13:45

@Piréz Vitéz: azért

1) egyrészről a bölcsész (-jellegű) szakokon sem ez a törvényszerű, másrészt a mérnöki szakokon is előfordulhat.

2) személy szerint aki annyira veszi komolyan a szakdolgozat írását, mint a posztoló, azt egy pár évre biztosan eltiltanám mindenfajta egyetemről. Dolgozzon egy pár évet és talán után majd fel tudja fogni, hogy mi is a diplomamunka lényege.

3) Lehet persze így copypaste-tel, trükkök százaival, meg már ezerszer megírt művek 1001. változatával is diplomát szerezni, de minek. Bár tény, hogy gyakran a tanárok is szarnak rá, így ők is legalább annyira hibásak.

4) Tényleg elég lenne egy bőrkötés, a többi meg spirál, azt úgyis könnyebben olvasgathatják az opponensek.

Hátezmármi (törölt) 2010.04.15. 21:15:14

Felesleges fontoskodás az egész szakvizsga, jó hogy már inasnak nem kell elmenni egy céhhez öt évig. Ezt is elsöpörhetné már végre az idő.

Tanulok 4 évig, ezerszer vizsgázok, aztán amiből vizsgázok, újra szigorlatozok, aztán amiből szigorlatoztam, abból államvizsgázok is. (Hogy aztán két év után elfelejtsek minden felesleges marhaságot.)

Mi a rákért kell még egy ilyen felesleges 60 oldalt is összeizzadni?!!!!

Té.eS · http://szubjektivblog.blog.hu 2010.04.15. 21:16:03

Az az abszurd, hogy az én felsőoktatási intézményemben a bőrkötésű borítóra 8 sor aranyozást kérnek. Úgy hallottam, hogy máshol fele ennyit.
Az egészben az a felháborító, hogy miután a szakdolgozat leadásánál fel merem hozni, hogy azért mégis közel 10.000ft-ot költöttem rá, a hölgyike felsőbrendűen közli, hogy ugyan mi ez ahhoz, hogy én végezhetek júniusban.. Na ilyenkor toltam volna le a száján mindkét példányt..

Té.eS · http://szubjektivblog.blog.hu 2010.04.15. 21:18:01

@Milán Milán: Szerinted. ha pontosan nem úgy adom be, ahogyan ők kérik, akkor bizony át se veszik.. Erről ennyit

Gico 2010.04.15. 21:18:05

Mert emeli a képzés fényét a bőrkötés meg az arany. Ezen én is kiakadtam...nekem is 3 példányban kell leadni.
Véleményem szerint a képzés színvonalát nem a bőrkötés emeli hanem a releváns tananyag meg az átgondolt képzési struktúra az 5 év alatt, amit elbasz az ember, dehát ezt nehezebb megvalósítani mint a bőrkötést ugye.
A diploma lett az új érettségi srácok, én már beletörődtem:)

Anei 2010.04.15. 21:23:04

Osztatlan képzésben természettudományi szakokon (kutatóin), sok helyen saját kísérletet és eredményeket kérnek. Tanár szakokon már elég az irodalmazás, de ott kell szakmódszertani rész is... Ehhez képest van természettudományi szakokon BSc. Ott teljesen jó és elég az irodalmazás. Miért jó egy leendő kutatónak, ha nem csinál semmit laborban/terepen, csak elolvasott néhány cikket és leírta, hogy mit olvasott bennük? Hogy lesz ebből az a bizonyos szakmai tapasztalat? Mert, hogy nem az MSc-n, az is biztos....

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.04.15. 21:24:35

@Zozi79: "azt egy pár évre biztosan eltiltanám mindenfajta egyetemről. Dolgozzon egy pár évet és talán után majd fel tudja fogni, hogy mi is a diplomamunka lényege."

Erről lekéstél, még a múlt évezredben summa cum laude lediplomáztam! :)

ursus artos 2010.04.15. 21:25:00

Dumáltok itt, hogy így tanultok, meg úgy. A lófaszt nem tanultok most. Fingotok sincs arról, amikor éjszakákat kell végig görcsölni az egyetemen a vizsgaidőszakban.
Aki meg nem tud egy szakdolgozatot megírni, úgy ahogyan kell az ne legyen sem tanár, sem mérnök, sem műveletlen HR-es.
(Kolozsi Péter , RTL-klub, doktori értekezése pl. 14-es betűmérettel 100 oldal. A Big Brotherről írt. Mit mondjak: egy jó erős szakdolgozat szintű. Nem tudom miért írtam most ezt ide.)

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.15. 21:25:43

@Zozi79:

1.Mérnök szakon a lényegi részt nem tudja összeollózni, mert valós tervezés, vagy számítások, vagy valami más tényleges munkával járó dolgot kell megcsinálni, úgy mint nálunk infósoknál egy program elkészítése. A bölcsész szakok "tudománya" pedig eleve arról szól hogy valaki ír valami marhaságot, majd 100-an elemzik, van aki pedig az elemzéseket elemzi.

3. Teljesen mindegy, mert amit az egyetemen megtanítanak, és amiről szakdolgozatot ír a hallgató, az köszönő viszonyban sincsen a szakmához, amit elvileg tanult. Nem véletlen hogy keresettek a jó gyakornoki állások, mert a szakma megtanulása ott kezdődik. Mellesleg a legsikeresebb karriert bejárt emberek többnyire 2-esekkel csúsztak át egyetemen, a szakdolgozatukat pedig mással íratták. Nem csak közgazdászoknál, mérnököknél is így van a legtöbb esetben.

ursus artos 2010.04.15. 21:26:46

@Gico: A diploma lett az új érettségi srácok, én már beletörődtem:)

Ez a nagy igazság bazd meg!

Hátezmármi (törölt) 2010.04.15. 21:27:32

@Gico: járok egy nagyhirű budapesti iskolába. 60 éves tanárok beszélnek olyanról, amit 40 éve tanultak és soha az életükben nem csináltak. Olyan akar pl. üzleti kommunikációról beszélni, aki soha el nem hagyta az egyetem falait, mióta 40 éve lediplomázott.

A tananyag 80%-a felesleges okoskodás, töltelék tantárgy, ami arra jó, hogy ne csak két órát vegyél fel egy félévben.

Hát igen, az aranyozott diplomamunka adja meg az egyetemek fényét...

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.15. 21:30:15

@csmiklos-35:
Nálunk is 80% felesleges, de a 20% is csak úgy-ahogy hasznos, amit meg tudni kéne egy jó informatikusnak, azt a jobbak otthon a gép előtt ülve szedik össze a netről. A rosszabbak meg idióta blogokat olvasgatnak helyette :-)

Gico 2010.04.15. 21:31:30

@csmiklos-35: a másik véglet meg az amikor valaki megszerezve a diplomát AZONNAL az egyetemhez szegődik "dolgozni" és huszonX évesen magyaráz nekem például termékmenedzsmentet úgy, hogy semmilyen vállalatot nem látott még közelről. Vannak szép dolgok:D

Hátezmármi (törölt) 2010.04.15. 21:31:52

@Zabalint: Így is van, de ha nincs diploma, nincs jó állás....

Big-B 2010.04.15. 21:33:12

Nálunk egy példányt kellett bőrkötésben leadni, plusz egy CD-n PDF-ben valamint egy PPT prezit. Én a kutatási anyagot is feltettem nekik.

Ja, és a bőrkötéses példányt visszakaptuk.

Big-B 2010.04.15. 21:35:32

Volt nálunk egy fazon, aki arra verte magát, hogy a doktorijának forrása (könyvek) 2m hosszú sorba lehet csak kirakni.
Nem mondta, de tuti, hogy a forrást is ő írta.

Hátezmármi (törölt) 2010.04.15. 21:35:33

@Gico: Na, ezekből lesznek a 60 éves tanárok majd, csak annyi a különbség, hogy közben még a szakterület is gyökeresen megváltozott.

Clarimonde 2010.04.15. 21:39:21

jajjdejó, megjöttek a mérnökök, tudni fogjuk, hogy mivan

ReggieHammond 2010.04.15. 21:39:29

Azért ez így elég gyengus.

Egyrészt mint már többen megírták nem kell feltalálni egy adott témát, lehet összefoglalást is írni (nem EGY szerző művét bezanzásítva 30 - 50 oldalra) ezt egyébként kompilációnak hívják.

Másrészt nem csak merő heppből kell valami formai sablont követni (bár az tény hogy sok helyen merő kötözködésből húzzák le a szakdolgozatot "formai okokra" hivatkozva) henem mert jobb esetben a kedves végzős esetleg még fog a szakterületen publikálni, és egy valamirevaló szaklap igenis kér formai követelményeket egy publikációhoz.

Amúgy normálisabb helyeken az alap követelményeken kívül (margó betűméret láb vagy végjegyzet) nem határozzák meg pl hogy hogyan kell felsorolni a hsznált szakirodalmat hanem azt mondják hogy "egységes" legyen.

Az meg hogy be kell köttetni netán még egy arany címert is kérnek rá (nálunk pl nem klértek) az meg egy diplomához hadd ne fájjon.

Nedus 2010.04.15. 21:40:09

Kezdem azt hinni, hogy egy normális egyetemre járok (NYME-KTK). Két példányt kellett beadni, abból egyet visszakaptam és a könyvespolcom éke. A borítóra egy sor kell arannyal: Szakdolgozat. A gerincre pedig egy név és egy kód. Ráadásul - láttam személyesen - egy állandó légkondicionálás alatt álló teremben tárolja a hozzám tartozó tanszék a munkákat.

flegman · http://usazzunk.blog.hu/ 2010.04.15. 21:45:04

tisztelt hallgatók! felsőoktatásba nem kötelező járni. maguknak tanulnak. nem az előírásoknak. ha úgy gondolják, lószart sem ér a diplomamunkájuk/szakdolgozatuk, az a maguk hibája.

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.04.15. 21:49:05

@ReggieHammond: Azért valljuk be, egy "kompilációban" nem túl sok a hozzáadott érték, kár is beköttetni...

Hátezmármi (törölt) 2010.04.15. 21:49:43

@flegman: nem hát. Már területi képviselő sem lehet az ember diploma nélkül, mert az mindenképp kell, hogy az ember egész nap nyomja a gázpedált az ország útjain....

A felsőoktatás meg nem egy többszáz éves örökséghez való ragaszkodástól lesz szinvonalas, hanem mert felkészült, az életből jött tanárok az életre oktatják a diákokat.

Erről akar szólni ez a bejegyzés.

Nedus 2010.04.15. 21:51:32

@misbelief: Egyetértek, de miért is indulunk ki egyből a csalásból. 30 emberről tudok nyilatkozni, akik a csoporttársaim és nem CTRL-C, CTRL-V-vel írták meg, ahogy én sem. Ezért is vagyok büszke, hogy ott van a könyvespolcomon.

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.04.15. 21:55:23

@Nedus: Sorry, nem neked írtam, amit írtam (azóta javítottam is), hanem ReggieHammond-nak. :)

ReggieHammond 2010.04.15. 21:55:26

@misbelief: hát azért ebben sem értünk 1et. ne arról bezéljünk amikor egy az egyben kopipészt+átfogalmazás megy. Meg lehet jól is írni, mondjuk amikor van egy véleményed/elképzelésed (direkt nem azt mondom hogy saját elméleted) egy témáról és pro/kontra alapon bemutatod mit ír erről a szakirodalom.

Attól mert a szakdolgozatok döntő v. nagyobb részébe nem fektetnek munkát attól még nem a szakdolgozat/formai követelmények intézményét kell lehúzni hanem azokat akik azt adják be amit.

brlv24 2010.04.15. 21:55:47

Azt kellene tudomasul venn, hogy a diplomamunkat az emberek maguknak irjak, nem a tanarnak. Szamot ad a megszerzett tudasrol.

gyuzsu 2010.04.15. 21:56:58

Én ugyan 20 éve diplomáztam, és lenézett bölcsészként, viszont a szakdolgozatom azóta is szinte az egyetlen "szakirodalom" a témában. A II. világháború frontszínházairól legalábbis azóta sem olvastam semmi újabbat.

A köttetés meg valóban felesleges cicoma, bár a szerző igányességét azért jelezeheti épp. És hát a multiknál lévő szintén értelmetlennek tűnő dresszkódokra senki sem szokott morogni, pedig egy jó kosztüm vagy öltöny nem 10 000 ft-os tétel.

brlv24 2010.04.15. 21:59:20

@gyuzsu: Igen, en sem tudom miert problem a a 2500Ft-os diplomakotes:) Vegulis ezert dolgozott a diak 4-6 evig...

Csavarhúzós 2010.04.15. 22:19:39

Az én szakdolgozatom elég viccesre sikerült. Ötödéven kimentem levelezőre, hogy tanítsak (tanárszak), így nem túl sok időm maradt a konzultációra. Még a Windows-előtti világban készült, és a tanszék lézernyomtatóján. Csakhogy nem ugyanazok a fontok voltak rajta, mint a másik gépen, ahol írtam, így aztán a szövegben latin betűkkel hivatkozom a képletek görög betűire a=alfa, pl.)
Mivel sürgetett a határidő, ez maradt így. Tízkor volt a védés, reggel még csak az A4-es lapok a kezemben, sebaj, nemrég nyílt egy gyorskötöde, ahol nemes egyszerűséggel egy alumínium U-profil a könyv gerince, és azt nyomja össze egy gép, így a kötés egy percen belül megvan.
Csak éppen kijelentette a fickó, hogy a kisebbfajta U-profil elfogyott, jöjjek holnapután. Mondtam, hogy nem véletlenül vagyok öltönyben, azonnal kéne... Végül megegyeztünk abban, hogy újabb 50 üres lapot a végéhez csapva pont meglesz a vastagabb profil által kívánt vastagság.
Védésen előttem egy csillagász srác szakdoliján csemegéztek. Tele volt megfigyelési adatokkal, sőt a feldolgozó program forráskódját is beletette, úgyhogy tekintélyes vastagságú volt. Ja és fekete, aranybetűkkel. Egyedül az enyém lógott ki a sorból vörös borítójával (azon arany matricán fekete betűk). A bizottság reakciója az én szakdolimra:
-Hmmm, milyen vékony...
(némi lapozgatás)
-És ráadásul a fele üres!
De tartalmi kérdések miatt kaptam négyest, ez inkább csak tréfás cikizés volt.

Amúgy a szakdolgozatok néhány képzésen tényleg erőltetettek és mondvacsináltak. Nézzük meg például az óvónők milyen témákból választhatnak:
bpk.nyme.hu/index.php?id=7933
A végzős ugye még nem rendelkezik bőséges élettapasztalattal, így mi újat alkothat mondjuk egy
"Az én-funkciók alakulásának feltételei kisiskoláskorig " c. dolgozatban? Erre teljesen igaz a poszt, tényleg abszurd, hogy ebből nem vizsgázni kell, hanem önálló munkát letenni.
-Tényleg, a színművészetin milyen szakdolgozat van?

huhujje 2010.04.15. 23:08:17

Na. A formai követelménynek van értelme. Hogy ne egy összefosott betűhalmaz legyen, mert egyébként ez a sok agyondiplomázott általában egy értelmes mondatot sem tud leírni, nem 40 oldalt. (Ilyen rövid és egyenes út eddig még sosem volt a tartalom és a forma között.) De tudod, hogy mi az igazi tévhit? Hogy az embereket érdekli, hogy melyik suttyó átjelentkezett egyetemista mikor adta le a szavazatát! Tegye fel a kezét, aki nem szarja le, hogy miért kellett egyeseknek este 7-kor beállni a sorba?

jbc4wa 2010.04.16. 09:11:28

Sajnos egyet kell értenem megint misbelieffel.

Nem tudom, hogy ki hova járt, de ahol elég volt az is, hogy szakdolgozat keretein belül az ember egyszerűen összefoglalta a fellelhető szakirodalmat, az szerintem elég szánalmas. Komolyan elég ez bárhol is? Nálunk konkrétan ki volt mondva, le volt írva, hogy ez kevés, kell benne lennie új, saját dolgoknak, azaz tényleg elvárták a spanyol viasz feltalálását. Finoman szólva nem volt egyszerű...

A díszes kötés elvárása is pofátlanság szerintem, mivel tényleg nem olcsó, ráadásul nekem elsőre el is b*szták nevemet (olvasni sem tudnak), úgyhogy kezdhettem előről az egészet. Pláne, hogy kettőt kellett leadni mindebből, és tényleg bőrkötésben, arany betűkkel. Még az is ki volt kötve, hogy a borítón mi hova milyen betűvel kerüljön.

Ja, és a legfontosabb: néhány szak kivételével (mint pl. azok, ahol tényleg alkotni kell valamit) az egész szakdoga mizéria egy felesleges, régimódi marhaság, a tanárnak is szívás, hát még a diáknak, haszna meg szinte semmmi.

Bocs a kirohanásért, de még nem elég régi az élmény... Feltépte a sebeket a poszt.:)

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.04.16. 09:11:39

@huhujje: Az aktuálpolitikára történő átkötésedet nem nagyon értem (= hogy jönnek ide az egyetemisták?), de nem is baj, ez alapvetően egy politikamentes blog! :)

Szasza_boy 2010.04.16. 09:40:31

Én a legjobban azt szeretem, amikor valaki kézzel irogatja a tartalomjegyzéket. Aztán ha beszúr valahová valamit és lesz plusz egy oldal, akkor írja át ez egészet...:-) Meg amikor eltérő betűtípussal van írva egy-egy bekezdés... Sokan a W*rd-öt sem tudják használni az egyetem végére...

CrunchyFrog 2010.04.16. 11:55:23

Szerintem nevetséges, hogy manapság egyáltalán kell belőle fizikai példány, nemhogy bőrkötés. A számomra releváns szakirodalomnak úy 95%-a pl. kortárs angol nyelvű szaklapokban van, amelyekhez csak online tudok hozzáférni; nekem sem nyújtja át senki ezüsttálcán kinyomtatva őket, hogy ne kelljen a monitor előtt görnyednem. Hány fát mentene meg az, ha csak egy pdf fájlt kellene feltölteni a tanászéki/intézeti honlapra? :D

IndaMuncher 2010.04.16. 14:35:00

@Szasza_boy: Rohadjak meg én órák hosszi szarakodás és idegeskedés után sem tudtam normális tartalomjegyzéket gyártani (Számtek szakon, a Word-ből készítettem oktatási anyagot szakdogának.)
Bölcsész-e voltam?

Zozi79 2010.04.16. 19:28:31

@Zabalint: 3) ajjaj, mit fog szólni ehhez a summa cum laude posztoló... :-)))

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2010.04.16. 21:19:22

Az iras valami BTK-s szakdolgozatokrol szolhat, mert a TTK-n pl. tenyleg van kutatas es uj informacio, nem csak a meglevo irodalom kombinalasabol all a diplomamunka.

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.04.17. 10:31:43

@Yooha: a poszt nem szól konkrét főiskoláról/egyetemről, de amúgy ha figyelmesen elolvasod, én is pont azt írtam, hogy tapasztalataim szerint mélyreható kutatás, saját megállapítások tétele bla-bla-bla az elvárás, nem pedig 3-4 könyv egyszerű összefoglalása! Ezzel vitatkoztak itt néhányan.

@Zozi79: ez egy urban legend, mondhatnám TÉVHIT! Persze-persze, vannak született link zsenik, de azért nem ez a jellemző. Javasolt irodalom: tevhit.blog.hu/2010/01/19/tevhit_47_a_zsenik_nem_tanulnak_a_vizsgakra

dontpanic 2010.04.17. 12:27:02

@Zabalint:
"A bölcsész szakok "tudománya" pedig eleve arról szól hogy valaki ír valami marhaságot, majd 100-an elemzik, van aki pedig az elemzéseket elemzi."

Ez legfeljebb az irodalomtudományra igaz, (természetesen azzal kapcsolatban is lehetne vitatkozni az állítás korrektségével:)), ami a bölcsészkar csak egy kis részében jelenik meg (nyilván a magyar szakra a legjellemzőbb, ám annak is körülbelül csak a harmadát teszi ki - az osztatlan ötéves képzésben legalábbis. A bolognai rendszerben nem vagyok otthon, de talán jobb is ez így).

2010.04.18. 07:37:14

Tévhit, hogy a szakdolgozat, diploma, szakvizsga, államvizsga felesleges volna.
Egyesek szerint egy témával 7x kell foglalkozni, hogy rögzüljön a kis fejünkben örökre. Na ez a hétből két alkalom.

Legutóbbi képzésemen a szakdolgozatot fel kellett tölteni PDF-ben egy weblapra. Nem volt kötögetés. Pontosan le volt írva, hogy mi a szerkezet. Mennyi a bevezető. Várnak-e kifejtést, vagy nem stb. Vagyis irányított volt a dolgozat írás, nem kellett a spanyolviaszt feltalálni. Be kellett mutatni egy komplex problémán keresztül, hogy értjük a szakmát.

respecta /01 2010.04.18. 18:02:07

Jók a tanácsaid @misbelief...egy szintig biztosan, de tévhit, hogy nem lehet a szakdolgozat lényegét "megfogni" oszt megvalósítani. Mindenki a saját intézményét és azok elvárásait tudja pontosan. Van ahol a saját téma értékesebb (még próbálkozás esetén is), mint mondjuk a virtuális ollózás. A mentor is meghatározó lehet. Akár nagyon is.
Ne bagatellizáljuk már a szakdolgozat elkészítését, hiszen nagy munka! Az volt az én időmben és láttam, az ma is. Ismerek olyan fiatalokat, akik az állásukat köszönhetik szakdogájuk témájának. Továbbgondolásra alkalmasnak találtattak! Megspórolták a többkörös interjúkat pl.
Egyetértek, hogy elég lenne 1 db látványos kötésű, ha már ragaszkodnak hozzá. Mégsem érzek együtt az utolsó percben rohanókkal, kapkodókkal. Ki a ráknak köszönhetik vajon?!
Szerintem nagyon sok az a hallgató, aki nem másolja, nem veszi, nem plagizál, nem bérben íratja stb. ...és hiszem ezt.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.18. 21:57:42

@Zozi79:
Ha sikeres ember lenne nem blogírással töltené az idejét :-)

@dontpanic:
A történész szakra nyilván nem igaz de modern filológiai szakokra mindre igaz a magyar szak mellett. És akkor ne beszéljünk az olyan szakokról, mint a szabad bölcsészet, vagy az osztatlan képzésben az etika. Aztán szintén igaz a szociológiára is.

respecta /01 2010.04.18. 22:34:58

@Zabalint: Kinyilatkoztatásod alapja, hogy minden területről fel tudsz mutatni szakdogát? Komolyan érdekelne, felhang nélkül kérdem.

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.04.18. 23:22:14

@Zabalint: "Ha sikeres ember lenne nem blogírással töltené az idejét :-)"

Ez fájt!!
Tudod, már bánom, hogy bekapcsoltam a notebookom a san diego-i Le Meridien Ocean Paradise Tropical Beach Golf Resort and Spa presidential suite-jában, miközben kint tűz a nap!

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.19. 12:16:04

@respecta /01:
Kinyilatkoztatásom alapja, hogy az említett "tudomány" területek semmiféle kézzel fogható eredményt nem mutatnak. Például az irodalom azért van, hogy szórakoztassa vagy elgondolkoztassa(az is szórakoztatás lényegében) az embereket, nem azért hogy elemzés címén belemagyarázzanak nagyon "okos" emberek mindenfélét.

respecta /01 2010.04.20. 09:32:25

@Zabalint: Hm...semmiféle kézzel fogható eredmény. Ja, a kultúra nem kézzel fogható, a változásokhoz való alkalmazkodásod akár nyelvi területen szintén. Az hogy jól fogalmazol, helyesen írsz, netán olvasol is, mely hatással lehet személyiségedre, a világgal való kapcsolatodra, interakcióidra...nem kézzel fogható. Talán éppen balkezes vagy és egy szakdogából kiderülhet, hogy új módszerre leltél egy olyan területen, ahol ma is gondok vannak. A fiatalok értő olvasása felmérésének tragikus eredményei feleslegessé teszik az elemzést, a konkrét lépések kidolgozását...
De nem kézzel fogható a gazdaság és a mobilizáció kapcsolatának, részleteinek feltárása a változásokban/hoz, adott időszakban.
Mondjuk Weöres Sándor verseit sem érdemes elemezni a gyermekek nyelvi fejlesztése terén...
Egyszerű példák laikusként. Kétségem sincs, hogy egy szakterület értője kapásból mennyit írna még...

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.20. 14:38:21

@respecta /01:
Ne keverd a szezont a fazonnal. A bölcsészet és a kultúra nem ugyanaz. És a bölcsészet főleg nem azonos a művészettel, a művészek alkotnak, a bölcsészek csak elemzés címén levágnak valami marhaságot. Hidd el én is szerettem verset elemezni, de úgy gondolom ez sokkal egyénibb dolog, hogy általánosan valaki megmondja a tutit egy versről.

A helyesírás pedig tanulható dolog, a nyelvművelés viszont nem jó semmire, mert ha valamit helytelenül kezdenek használni, akkor az 10 év múlva lehet hogy általánossá válik, ilyenkor jön a sok nyelvnáci, hivatkozva egy 50 éves helyesírási szabályzatra. Ez kell nekünk? Mert szerintem nem.

Az értő olvasás nagyon jó példa, hogy milyen fos az oktatás, amely arra épül, hogy milyen irodalmi értékeket kell átadni, ahelyett hogy olvasni tanítanák meg a gyerekeket. Ha már tévhit blog, elmondom tévhit hogy vannak általánosan értékesnek tekinthető művészeti alkotások, irodalmi művek, nekem például tetszenek Jókai művei, másoknak nem, az pedig hogy értékesnek nevezzem azt ami másoknak tetszik, szerintem egyszerű sznobizmus lenne, nevezze értékesnek aki szereti. De nálunk az oktatásban kialakult egy kép arról, hogy mit nevezünk értékesnek, és ezeket feltétlenül át kell átadni az ifjúságnak. Hát a nagy fenéket, amíg nem tanulnak meg rendesen olvasni, számolni, és nem értik meg a természettudományok alapjait, addig sokadlagos kérdés hogy mi az amit olvasnak, mert úgysem fogják élvezni alapvető készségek nélkül.

Arról meg ne is beszéljünk hogy a semmihez sem értő bölcsészek verik a mellüket a műveltségükkel, miközben dicsekednek hogy a matekhoz és a fizikához mennyire hülyék. Mint ha utóbbi valami érdem lenne.

respecta /01 2010.04.20. 20:48:38

@Zabalint: Felsőbbrendűnek vélt, érvekkel nem kommunikáló, csak vagdalkozó, magáét mondó emberrel nem tudok mit kezdeni.
Fontosabb, hogy nem is akarok.
Az első mondatod rávilágított, hogy értő olvasásoddal gond van.
Kösz' a beszélgetést. Elég volt ennyi!

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.04.21. 00:40:28

@respecta /01:
Szerintem inkább az utal felsőbbrendűség érzetre, amilyen módon most leosztasz és távozol.

Zozi79 2010.04.22. 15:28:59

@misbelief: Mondjuk legalább humorod van :-)

m4rc11 (törölt) · http://vilagrol.blog.hu 2010.04.23. 21:44:15

A legszánalmasabb az, amikor a feltételek közt szerepel, hogy 12pt Times New Roman legyen a dolgozat betűtípusa. És ha nem Wordben szeretném csinálni, mert nem óhajtom 24/7-ben az egeret toszogatni? Esetleg LaTeX-ben szeretném elkészíteni?

Intizar 2010.05.11. 00:23:54

@ursus artos: mi az az ursus artos? művészi medve?

I. P. S. 2010.09.10. 01:04:44

@Zabalint: nagyon leegyszerűsítve, a bölcsészet az a kultúra számára, mint az üzleti képzés a gazdaság számára. Senki sem tudja pontosan, mitől jó egy könyv, vagy mitől sikeres egy cég, de meg lehet nézni, és meg lehet próbálni valamilyen magyarázatot kitalálni hozzá. A legsikeresebb ilyen magyarázatokat azután iskolában oktatják. És miközben a diák megtanulja, hogy mások hogyan látták ezt vagy azt, egyúttal kénytelen megtanulni azt is, hogy mi az, amit így láttak, tehát lesz egy óriási ismeretanyaga. A bölcsésznek a kultúráról, a menedzsernek a gazdaságról. Ez, kezdetnek, nem rossz. Így már elindulhat, nem lesz teljesen tájékozatlan.

Gazdaságilag nyilván menedzsernek lenni jobban megéri, de az se rossz, ha a tanárnak, aki majd 8/5 a gyerekedet oktatja, van valami képe arról, hogy hogyan alakult ki a mai kultúra.
süti beállítások módosítása