Ha lenne kedvem utánanézni, biztos kiderülne, hogy vígjáték is nyert már komolyabb díjat a filmtörténet során, de ha így is volt, annyi bizonyos, hogy igen ritkán történik ilyesmi. Tudomásom szerint az Oscar-díj esetében a mai napig nincs „Best Comedy” kategória, na de nem is kell ilyen messzire mennünk: a szóban forgó filmeket még a noname hazai filmkritikusok is maximum a „nyáresti mozinak, pattogatott kukoricával kiváló” hangzatú elcsépelt és lesajnáló dicsérettel merik illetni. Némileg talán jobb a helyzet a tévésorozatok esetében - a népszerű sitcomok manapság több elismerést kapnak, mint a mozifilmek, bár művészeti értéküket továbbra is sokan alulbecsülik.
Pedig a filmvásznon/képernyőn maguktól értetődő poénok, vicces helyzetek mögött kőkemény munka van. Sokan egyáltalán nem gondolnak bele, hogy embereket megnevettetni jóval nehezebb feladat, mint megijeszteni, megsiratni, vagy akár elgondolkodtatni. Be kell végre látni, hogy ez a műfaj csak a néző szempontjából könnyed!
Nyomasztó kortárs filmdrámát bárki tud csinálni, nem kell hozzá más, mint lepattant környezet, szürkés-kékes színvilág, néhány folyamatosan dohányzó, halkan motyogó karakter, valamint egy kerettörténet tragikus emberi kapcsolatokról, rákról, drogokról stb. Többek között a magyar filmművészet is híres az effajta alkotásokról. De nézzünk egy másik műfajt! Szinte csak pénz és idő kérdése nagyformátumú, látványos filmeposzt készíteni, elég csak keresni egy érdekes történelmi személyt vagy eseményt, akiről/amiről még nem csináltak filmet (elégszer), legyen minimum 180 perces és az Oscar máris a zsebben van. Aztán számos műfaj van (perfilmek, krimi, thriller), ahol elég egy csavar a végére, egy meglepő végkifejlet, és teljesen mindegy, hogy mi történt az első 80 percben, az összkép végül pozitív lesz.
De próbáljon meg valaki vicces filmet csinálni! Na nem olyat, amiben a főhős fingópárnára ül hanem olyat, ahol az ötletes párbeszédek, kreatív helyzetkomikumok teszik valóban viccessé a dolgot! És nem csak a végén, hanem másfél-két órán keresztül szinte folyamatosan. Erre születni kell! Tessék megnézni, hogy amíg egyes stand-up comedy előadók vért pisálnak és úgy sem tudnak humorosak lenni (pl. Trabarna), addig másokat imád a közönség. Nehéz megmondani, nehéz megragadni, hogy mitől működik az egyik és mitől nem a másik, ezért a legnehezebb dolog jó vígjátékot csinálni.
A film, amelyből az alábbi részlet származik vélhetően nem kapott túl sok elismerést neves filmkritikusoktól, annak ellenére, hogy talán minden idők egyik legviccesebb filmművészeti alkotásáról van szó: