HTML

Tévhitek blogja

A kendőzetlen igazság bosszantó tévhitekről, téveszmékről...

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT

Friss topikok

Linkblog

HTML

Tévhit #11: A metrón lehet zenét hallgatni

2009.10.06. 07:56 :: misbelief

Mindig is irigyeltem azokat az embereket, akik fogják magukat, teljes magabiztossággal leülnek a metrón, fülükben fülhallgató, és vagy könyvet olvasnak, vagy csukott szemmel beletemetkeznek saját kis világukba. Évekig csak figyeltem, tanulmányoztam őket, majd a közelmúltban rászántam magam, és én is beszereztem egy mp3 lejátszót.

Aludni sem tudtam a nagy nap előtt, reggel szinte kipattantam az ágyból, éreztem, hogy ez a nap más lesz. Elem fullra töltve, 1 giga zene felmásolva, rádióállomások beállítva! Szapora léptekkel sétáltam a metró aluljáró felé - mit sétáltam, kocogtam! –, ekkor már fülemben volt a szerkezet. Első tervem az volt, hogy rádiót fogok hallgatni, mert azok a reggeli műsorok „nagyon viccesek”. Persze nem gondoltam bele, hogy a föld mélyén robogó járműben nem jönnek be a rádióadások. Na mindegy, hallgatok akkor CD minőségű számokat, végül is ezért tettem rá őket. Épp egy megállóban álltunk, amikor megnyomtam a play gombot, és a zene annak rendje és módja szerint elindult. Mire azonban a metró elérte az utazósebességet, már semmit nem hallottam. Feljebb tekertem a hangerőt, ekkor már az élesebb hangokat ki tudtam venni, de meg nem tudtam volna mondani, hogy melyik szám megy. Aztán beértünk egy megállóba, ahol 30 másodpercig megint minden rendben volt. Szörnyű csalódottság lett rajtam úrrá, egy világ omlott össze bennem, kikapcsoltam a készüléket, összetekertem a drótot és zsebre tettem. Néztem körül, hogy valaki észrevett-e valamit a tragédiámból, de csak közönyös embereket láttam magam körül. És akkor megláttam egy csukott szemmel relaxáló fülhallgatós embert, és kedvem lett volna kérdőre vonni, hogy mit tesz úgy, mintha hallaná a zenét?! Szóval vagy én vagyok süket, vagy a metrón való zenehallgatás lehetősége a legnagyobb TÉVHIT!

Szívesen venném, ha egy metrón relaxáló személy magyarázatot adna a dologra, köszönöm!
 

43 komment

Címkék: mp3 metró zenehallgatás

A bejegyzés trackback címe:

https://tevhit.blog.hu/api/trackback/id/tr71430745

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sorica123 (törölt) 2009.10.07. 10:52:40

Egy idő után elvileg hozzászokik az ember hallása, és meg tudja különböztetni a metrózajt a zenétől. De az első pár perc nekem is nagyon bosszantó tud lenni. Rádióról viszont nem tudok referálni, mert nincs rádió-vevő az mp3-amon.

CsigaBige 2009.10.07. 13:06:02

Igazából annyi a trükk, hogy amikor elindul a metró, pcit fel kell hangosítani. Én simán hallom. Egyelőre még...aztán 10 év múlva lehet, hogy már azt sem hallom ezek miatt, hogyha rámköszönsz kartávolságból. Na mindegy...addig is élvezem az életet, és a zenét...:D

raoul_duke 2009.10.08. 19:55:53

Szerintem inkább az a cél vele, hogy a fülhallgatós kizárja a világából a többi utast. Nem a metrón fogod eldönteni, hogy jó lett-e az új Onyx album, hanem csak üvölteted, hogy me and Jack, the blac vagina finda.

sorica123 (törölt) 2009.10.09. 17:43:03

@raoul_duke: akkor zsákkal a fejemen kéne utaznom:) nálam semmi ilyen egyénkedés vagy emberutálat nem figyelhető meg, ha zenét hallgatok járművön...

raoul_duke 2009.10.10. 00:07:59

@sorica123: de zsákkal a fejeden inkább magadat zárod ki, zenével meg a többieket :).

Wannabe 2009.10.12. 10:04:03

Vannak jó fülbedugós hallgatók amik erősen csökkentik a külső zajok hallójáratba jutását, így több marad a zenéből.

vilya 2009.10.12. 10:08:30

Hát igen, metrón én is csak metált/rockot tudok hallgatni, de ha az ember nem a zene művészi szépsége miatt hallgatja, hanem mert "zúzásdögöljönmegavilág", az teljesen jól megy a metrón is :D Ja és olvasni is simán lehet, gyakorlat kérdése, az ember mennyire tudja kizárni a külvilágot.

Leslieke 2009.10.12. 10:12:46

misbelief: Lehet hallgatni zenét a metrón, Neked - vélhetően - egy gagyibb minőségű mp3-lejátszó jutott.

@kazerniel: hülye vagy, ha szerinted a metál a "zúzásdögöljönmegavilág"-ról szól. Inkább na hallgass ilyen zenét..

NeoExDeath 2009.10.12. 10:24:34

Kedves cikkíró,

A metrón tökéletesen lehet zenét hallgatni, csak nem mind1 hogy milyen fülhallgatóval. Az mp3 lejátszókhoz általában mellékelt hagyományos kicsi, fülkagylóba akasztandó füles pl. sok esetben nem elég egy ilyenre (bár az iPod füles elég jól teljesít). A megoldás az úgynevezett "plug" fülhallgatók használata. Ez nem csak hogy nagyon komoly mértékben kiszűri a környezeti zajokat, rendkívül minőségi zenei élményt is biztosít. Én évek óta használom a Sennheiser CX300-ast, most a CX400 a legjobb választás. Ha utána olvasol, láthatod hogy kisebb legenda övezi ezeket a füleseket. Mondjuk az áruk is ilyen (10k), de megéri. Azt még hozzátenném, hogy egy ilyen fülessel metrón is max kb 60-70% ra kell állítani a hangerőt a megfelelő hangzáshoz, ami jóval kevésbé káros, mint mondjuk egy hagyományos fülesen a max hangerő, amit így is alig hallani.

MoxNox 2009.10.12. 10:44:32

Rossz következtetés. A helyes az lenne, hogy gagyi gyári fülessel nem lehet zenét hallgatni. Próbálj ki mondjuk egy Shure E210-et, és akkor majd rájössz, hogy a metrót nem lehet hallani.

Bambalazs 2009.10.12. 10:55:47

1 éve media marktban vettem 3e ft-ért egy KOSS fülbedugós fülest, és annak ellenére, hogy 3e ft volt, örök garancia van rá, és hozza a Sennheiser minőségét. És amit kevébé lehet hallani, az a metró, és nem a zene.

M'hael 2009.10.12. 10:55:56

Egyet értek a kommentelőkkel! A cikkíró valószínűleg egy gyenge minőségű fej-/fülhallgatót használ. A sennheiserek nagyon jók, bár én ergonómiai okokból az AKG magasabb kategóriás füleseiből válogatok.

Professzore · http://ekonyvolvaso.blog.hu 2009.10.12. 10:56:01

@NeoExDeath:
Maximálisan egyetértek, ezt a megoldást javaslom a cikkírónak is!

danaz · http://www.autostat.hu/autos-forum 2009.10.12. 11:46:59

Hát már elmondtátok, amit el kell, talán annyi, hogy nekem a 4k-s thomson fülesem is elég jól teljesít. A régin olyan 24-26/32-es hangerő kellett a metrón (az gagyi hama volt), ezzel elég a 20/32 is. És sokkal jobban hallom. De azért spórolok én is egy sennheiser-re :)

Olvasni meg nem értem miért jelent problémát. Nekem vállamon a táska, bal kézzel kapaszkodom, jobb kézben tartom a könyvet, megállóban lapozom. Ennyi.

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2009.10.12. 11:51:41

Kössz a tippeket, már megérte! :)
Valóban nem túl high-end a készülékem...

Kain6033 2009.10.12. 21:00:32

hé emberek, egyáltalán minek zenét hallgatni metrón? azt a 6-7 percet nem bírjátok ki nélküle?

ha feltekeritek a hangerőt a brutál hangos metrón és már olyan hangosan nyomatjátok, hogy tisztán halljátok, akkor a hallásotokat olyan szinten károsítjátok, hogy 10 év múlva nem hogy a nektek köszönő embert, de még saját magatokat is csak elvétve fogjátok hallani! egy hallásvizsgálatra mindenképp elmennék a helyetekben, én maximum -40 db-en hallgatom az iPodom, a leg hangosabb (3 db) szintjét nem is bírom ki (persze ismerősök között van, aki simán), és így azt mondta a fülorvos, hogy jó lesz, ha abbahagyom, mert kivághatnak az RTF-ből miatta. Hozzáteszem, hogy a hangosabb régebbi buszokon már meg sem próbálok zenét hallgatni, mert ahol már csak -20 db-nél hallom ki egy szám szövegét, az már az a szint, ahol nem kell ezt erőltetni.
és nem fakadok sírva, ha éppen ki kell venni a fülest és emberek vannak körülöttem. amíg tömegközlekedek, addig kibírom, különben egy punci lennék, nem férfi.

Leslieke 2009.10.13. 10:15:20

@Kain6033: Azon még nem gondolkodtál el, hogy egy ember nem csak 6-7 percet és nem csak metrón utazik.
Valamint, hogy sokan azért is hallgat zenét mert nem kíváncsi mások beszélgetésére.

MoxNox 2009.10.13. 10:44:41

@Kain6033: Na ja, csakhogy az iPod gyári fülese hulladék, az enyém egyből ment is a kukába, mikor meghallottam mit "tud". De ahogy már korábban írtuk, vannak olyanok, amelyek nagyon jól szűrik a külső zajokat. Továbbá nem mindenki csak 6-7 percet utazik a metrón. És végül nem csak zenét lehet ám hallgatni, én szoktam podcastokat vagy audiokönyveket is.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2009.10.13. 11:18:31

@NeoExDeath: az úr mindent leírt, amit érdemes tudni. A gagyi MP3 lejátszóról pedig annyit, hogy bár az in-ear vagy más néven ear canal fülesek a környezeti zajt jól kiszűrik, a tömegközlekedésen utazva azért nem tűnik fel egyik vagy másik MP3 lejátszó közötti minőség, már csak azért sem, mert az MP3 mint formátum már önmagában is irtózatosan le van butítva :)
az én tippem az ear canal füles mellett a zene gondos kiválasztása: egy Chopin keringőt nyilván kevésbé fogok élvezni, ahol a pianissimo és fortissimo váltják egymást, és persze a pianissimo richtig akkor van, amikor leghangosabban dübörög a metró - szóval viszonylag egyenletes hangerejű zene ajánlott, pl. Prodigy, Royksopp vagy Chemical Brothers. Remélem, segíthettem :)

Vágási Matyi 2009.10.15. 10:50:42

20 mW/csatornát tudó lejátszóval és low-end fülessel nem volt gond evil nine hallhatóságával.

Kain6033 2009.10.16. 00:17:57

Leslieke:
"nem csak 6-7 percet és nem csak metrón utazik."
nem akarok személyeskedni a témában, mert nincs értelme, nem fog megváltozni senkinek sem a véleménye, én csak reménykedtem, hogy egy-kettővel kevesebb halláskárosult lesz a jövőben talán.
De te nem olvastad VÉGIG, amit írtam? vagy nem olvastad EL amit írtam? a buszos példámat szerinted az ujjamból szoptam ki? én napi egy órát buszoztam már 10 éve (vagy több?)! szerinted nem hallgattam zenét egyszer sem? pont, hogy le van vonva a tanulság a commentemben.

"sokan azért is hallgat zenét mert nem kíváncsi mások beszélgetésére."

Na, erről is írtam, te nem tudsz értelmezni ezek szerint: idézem magam: "és nem fakadok sírva, ha éppen ki kell venni a fülest és emberek vannak körülöttem. amíg tömegközlekedek, addig kibírom, különben egy punci lennék, nem férfi."

MoxNox: 1, szeretem az ilyen zeneszakértőket, akiknek még a kibaszott fülük sem jó zenehallgatásra, mert az gyári! no comment, 15 év a szeneiparban meghozta a gyümölcsét és végre elmondhatod, hogy értesz hozzá, ugye? nem? akkor meg?
2, nem mondtam egy szóval sem, hogy gyárit használok, FYI Sennheiser MX 580-asom van (vagy valami 5xx, már nemtom).

Mute 2009.10.17. 12:11:48

Be kell szerezni egy normális fülest, ennyi :P

MoxNox 2009.10.17. 18:36:41

@Kain6033: Az MX sorozat nem szigeteli ki a külső zajt, ellentétben mondjuk a CX-el. Úgyhogy nem csoda, hogy te nem tudsz zenét hallgatni buszon vagy metrón. Ez még továbbra sem jelenti azt, hogy mások ne tudnának. Próbálj ki egyszer egyet az itt megemlített fülhalgatók közül, majd te is megtapasztalod a különbséget. Egy napot sem kell lehúzni a zeneiparban ahhoz, hogy halld milyen gyengus az iPod gyári fülese, úgyhogy kár félrebeszélned.

Szóval tapasztalat híján felesleges emberkedned, csak magad teszed nevetségessé. Trágár szavakkal pedig nem fogod elérni, hogy bárki is komolyabban vegyen, sőt...

La Tangolita 2009.10.26. 12:37:42

Az egyik kollegam folyton azzal jon, hogy minek van ipodom, ha ilyen gagyi fulhallgatoval hallgatom. Igazat adok neki (de abban nem, hogy MINDEN NAP elmondja, es meglengeti az o speci fulhallgatojat az orrom elott), viszont a jo fulhallgatot nagyon draganak talalom, es inkabb nem hallgatok semmit a metron.

Uglee · http://nagydobraverem.blog.hu 2009.10.29. 17:21:28

Én is bedugós fülessel, hogy eész pontos legyek, in-ear monitoring készülékkel hallgatok a metrón zenét. Azért azzal, mert akkor nem süketülök meg a metró zajától, füldugóban pedig mindig hülyének néztek, ebben meg ráadásul még zene is szól, halkan, de hallhatóan.

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2009.10.29. 22:21:00

Csavard fel a szörnyeket, janem a hangerőt még ma éjjel...

Ja, van egy sokkal jobb tippem. Én spec autóval járok, igen vécére is, mert van benne ülőhelyem és a saját zeném megy benne. Sőt, ha akarom akkor még a környék is az én zenémet hallgatja. És ez jó.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2009.11.06. 15:12:35

Nem kell ám feltétlenül 10k-s MX300. Az edigitalban vettem még egy éve 3 ezerért egy agybadugós Genius fülest. Ha van a lejátszódon kézi equalizer, amivel fel tudod nyomni a magas tartományt, a mélyet meg meg tudod vágni, nagyon jó választás.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.11.06. 15:47:04

vegyél egy jó minégű fejhallgatót, nekem olyan van, s akkor nem jön be külső zaj

ZeRGe 2009.11.08. 10:19:10

@Kain6033: ezt minden negatív felhang nélkül mondom, de végiggondoltad hogy ha nagyon fel kell tekerni a hangerőt hogy halld a zenét a metrón/buszon(ami káros) akkor a metró/busz zaja is már károsító hangerejű, nem?

maxval bircaman szeredőc · http://bircahang.org 2009.11.08. 17:40:00

én barokk zenét hallgatok, nem könnyűzenét

nem mp3-lejátszóm van, hanem csúcstelefonom, amibe belenyomtam a 16 gigás kártyát

s még valami: komolyzene mp3-ban nem kóser dolog, én is csakis flac-ot használok, abban nincs tömörítés, mert pl. barokk zenénél észrevehető a különbség az mp3 és a flac között

kell aztán csúcsminőségű FEJhallgató, azaz nem FÜLhallgató, mert a csúcs fejhallgató majdnem hangversenytermi minőséget eredményez, a csak fülbedugós szar, mert bejön mindig kis zaj, ellenben a fejretevős az kóser, mert takarja a fület, s még ingyenes extrafunkcióként télen melegít is, de ha esik, sapkát kell ráhúzni, ne vizesedjen, így persze az egész kicsit groteszk, de a hang az jó

külső zaj? erről még nem hallottam sosem
:-)))
inkább a fordítottja az igaz: marhára kell vigyázni, mert esetleg semmit sem hallasz kívülről, pl. vidáman mész át a zöld lámpán és közben jön a mentőautó, s csodálkozol, hogy a többi gyalogos miért nem halad át... szóval oda kell figyelni fokozottan

Kreta 2009.11.12. 11:13:28

A legmókásabb amikor a sapi van belül és rajta a Hiperfüles. :) A köztes textil réteg elbaltázza a hangzást és még a zajt is beengedi.

0123evian (törölt) 2009.11.18. 13:23:50

szar fülhallgatót vettél... ami jó, az nem engedi be a zajt, és nem kell 2 méter átmérőjünek lennie. azóta tudom, mióta vettem egy tényleg jót.
aki pedig olvas, és jó a könyv, és leköti, az oda figyel, nem a külvilágra.
nekem mindkettő müködik, pedig nem vagyok sem autista, sem nagyothalló.
viszont utálom, amikor a kis hülyék úgy hallgatják az mp3 lejátszót a villamoson, hogy 15 méterrel odébb is hallgatnom kell a szar tuctuc zenéjüket.

ja, és bedugós füllhallgatóm van, baromi jó, nem engedi be a zajokat. hazugság, hogy egy bazinagy füles kell. egy metrón sosem fogsz semmit hangverseny minőségben hallani. aki azt akar, az menjen a mupa-ba.

Deadasfak 2009.11.23. 01:12:03

Uhhhh. Tökjó a blog, néhány tévhit tök igaz, és poén a megfogalmazás, de ez meg a kétszázasos akkora faszság... Ember, fülhallgató... Van az a fajta ami rácuppan a fejedre és nem hallasz a külvilágból semmit, meg van az ami úgy beszorul a füledbe minta beledugnád az ujjad. Na azzal lehet a metrón zenét hallgatni.

Aston Kanál 2009.11.29. 19:55:08

Vegyél egy rendes fülhallgatót (amit nem a kínai piacon hajítanak szerzel be), és próbáld ki azzal. Javaslom a Sennheisert, vagy a Kosst.

Mosquitoo 2009.11.29. 21:33:54

Mint már előttem is leírták, csak jóféle fülhallgatót kell használni, p. Sony Ericsson féle "agybadugósat". (se-portal.hu/tartozekok/kepek/HPM75.png) Ez azért jó, mert teljesen szigetel. Te nem hallod a külső zajokat, és a melletted ülőnek sem kell azt hallgatnia amit te hallgatsz :)

FélrétegűSzalvéta 2009.12.09. 13:44:54

Én eddig mindennel hallottam :D

Aldo · http://autostat.hu/markakereskedesek-szervizek 2009.12.16. 12:47:17

sajnos ezzel a problémával már én is szembekerültem. amúgy az a durva, hogy már a metrózaja is jóval a káros decibell érték felett van. ha erre még ráküldöm a zenét full hangerőn akkor szinte érzem, hogy fáj a zenehallgatás. sajnos ez van. mindenesetre ezt az in-ear-monitoring verziót ki fogom próbálni. jól hangzik!

gojszi 2009.12.16. 23:01:42

Rékuc tanácsa mellett sem szabad elmenni!:)

@maxval: szörnyű... Képzeld, semmilyen zenénél nem kóser az MP3. Viszont évtizedek óta derekasan helytáll, mert kicsi, egyszerű, és ennek ellenére érzetre közel azt tudja, mint az audió CD-k. De változik a világ, változnak a lehetőségek és az igények. Törekedni kell a tömörítetlen formátumok használatára, ez igaz. Ám nincs mindenkinek csúcstelefonja, nekem sincs, ez technikai korlátot állíthat elém. Akinek pedig van, az nyilván természetesnek veszi, hogy mindenkinek van. (tévhit! és tapintatlanság) Tehát marad az ajándékba kapott "filléres" MP3-lejátszó. A FLAC remek formátum, de macerás. A WAV is működik, megfelelő beállítással.
@0123evian: nem hazugság: tévedés. És Müpa.

GutBesserWasser · http://blog.gutbesserwasser.com 2009.12.21. 17:52:51

Én legszívesebben ipari zajvédőt viselnék a metrón... (Kipróbáltam anno a zenehallgatást, és arra jutottam, amire misbelief. Pontosan a füles miatt - az még a régi, egyszerű pántos "walkmanfejhallgató" volt, bár egy kifejezetten szépen szóló darab. Csak hát semmiféle külső zajszigeteléssel nem rendelkezett.)

nagypapa~ 2010.03.30. 16:00:16

A metró nem zenehallgatásra való, de:
léteznek az "agybanyomós" fülhallgató típusok. Nekem egy Sennhesier CX300-asom van és simán lehet vele zenét hallatni bárhol.
Röviden: nem tévhit.

Más kérdés, hogy érdemes-e lealacsonyítani a kedvenc zenéd hallgatását arra, h tömegen is az menjen a füledben.
Én amúgy is inkább figyelmesen utazok :) , max olvasok BKV-n.

Donna Anna · http://operahumor.blog.hu/ 2010.12.06. 14:21:53

Én Wagnert szoktam hallgatni, üvöltő rézfúvósokat és fortissimo hőstenorokat semmilyen metrózaj nem tud alázni! :D
süti beállítások módosítása