HTML

Tévhitek blogja

A kendőzetlen igazság bosszantó tévhitekről, téveszmékről...

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT

Friss topikok

Linkblog

HTML

Tévhit #49: Alternatív dalszöveg = költészet

2010.01.26. 11:45 :: misbelief

Aki eddigi posztjaimat felületesen (!) olvasta, valószínűleg egy övtáskás, kvarcórás, garzonteát ivó, múzeumban üvöltöző, pankrációrajongó bunkót lát maga előtt, aki ízléstelen műfenyővel ünnepli a karácsonyt szerettei körében. Ezt nem kommentálnám, ellenben a rólam kialakult képet szeretném most egy kicsit tovább rombolni.

Arról van szó, hogy sosem értettem, miért oly népszerűek az ún. alternatív zenei előadók, együttesek az értelmiség körében. Tisztelet a kivételnek, maga a zene általában rém egyszerű és hagy kívánnivalót maga után, bár nyilván ez egyfajta tudatos esetlenség, ál-rusztikusság, hiszen a művészek szerint így lesznek a dalok emberközelibbek, mint egy vérprofi, de steril munka. Térjünk azonban gyorsan át a dalszövegekre, hiszen ahogy környezetemben érzékelem, az alternatív szcénában ennek még a zenénél is nagyobb jelentősége van. Hazudnék, ha azt állítanám, hogy oda-vissza ismerem a Kispál és a Borz vagy mondjuk a Heaven Street Seven munkásságát, mégis teljes bizonyossággal ki merem jelenteni: TÉVHIT, hogy egy magasröptű (azaz átlagember számára értelmezhetetlen) dalszöveg egyenlő a költészettel (Ákos, ha esetleg olvasod, ez rád is vonatkozik!).

Ennek bizonyítására - mivel én nem vagyok költő - röpke 10-15 perc alatt megírtam életem első dalszövegét, amelyet bármely előadónak, aki megzenésíti ezúton jogdíjmentesen átengedek! Kérem, hogy olvasás közben mindenki képzeljen alá egy tingli-tangli basszusgitáros, szaxofonos zenei alapot, valamint mondjuk Lovasi András jellegzetes hanghordozását! Lássuk tehát:

Gázdal

 

Márványszínű betonhenger, csatornavíz átadó,
sarki fényben, mézes madzag, szabad szemmel látható!
Gangos házban körfolyosó, pislog mint a lajhár,
Holnapután, két órakor a hajszálerem rám vár!

(refrén 2x)

Ne vidd le a szemetet, lássam még a látványt,
kinek kell egy hajszárító, ha mérges gázzal táplál?

Sosem voltam áramszedő, és már nem is leszek,
vödör mélyén kisrádió váltja meg a lelket!
Lila réten, lepusztult csend, városlakók álma,
Párducmintás örömlányok leselkednek rája!

(refrén 2x)

Ne vidd le a szemetet, lássam még a látványt,
kinek kell egy hajszárító, ha mérges gázzal táplál?

Levesbetét, bús magányban, párolog a kénben,
minek legyek testhezálló, ha nincsen már reményem!
Nyitott ablak, szenvtelenül, tiporja étvágyát,
pár éve még láttam én is, varangyos kabátját! 
 
(refrén 2x)

Ne vidd le a szemetet, lássam még a látványt,
kinek kell egy hajszárító, ha mérges gázzal táplál?

A hozzászólásokban szívesen látnék elemzéseket, hogy mivel mit akartam mondani!

55 komment

Címkék: zene dalszöveg értelmiség alternatív kispál és a borz

A bejegyzés trackback címe:

https://tevhit.blog.hu/api/trackback/id/tr781703200

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nebameg 2010.01.26. 12:37:10

"Azért tetszik, mert másnak nem." Nagyjából. Meg attól olyan értelmesnek is tűnhet az ember, ha olyasmiért lelkesedik, amiért csak kevesen rajta kivül.

2010.01.26. 12:44:34

jó ez a dalszöveg, tehetséges vagy misbelief ;)

martong 2010.01.26. 13:09:47

Ez egy szar! De mivel ez volt a lényeg, ezért ez most dicséret ;)
Amúgy az alteros arcokat és a zenét sem tolerálom.
Zeneileg egy semmi, szövegileg meg ki a f*szomat érdekli, hogy megdöglött a kutyája pl.
Egyetértek Tévhit az alteros dalszöveg. Ha a szöveg a lényeg akkor rap muzsikát kell hallgatni, ha a zene a lényeg akkor meg kismillió előadó van sok stílusban (igaz ott a zene a mondanivaló hiányára van).

terasz9 · http://www.teremibalazs.hu 2010.01.26. 13:24:19

ez kurva jó volt, ázeg. írtam hozzá magamban rögtön dallamot is, és nagyon ott van.
gratulálok.
:)

thehandsomest (törölt) 2010.01.26. 14:51:43

Az első versszakban a költő egy mozdulatlan világgal teli képet (sic!) tár elénk. Külön megfigyelhető, hogy a képben minden művi, minden jelenség ember alkotta tárgy a lajhárt kivéve, azonban az leginkább csak az absztrakt fokzására szolgálhat.

A refrénben aztán megelevenedik a kép: szemét-méreg-hajszárító. Csupa disszonáns kép, amely a költő frusztráltságára utalhat. Egy kis fantáziával azt is mondhatnánk; a költő valószínűleg egy mozdulatlan-kellemetlen világot akar elénk varázsolni, amely az ő belső lelki tépelődését fejezi ki.

thehandsomest (törölt) 2010.01.26. 15:00:58

A második versszak első sora végül felnyitja a szemünket: beteljesületlen gyerekkori vágyálmok állnak a költő mögött. A vödör mélye ezt a lelki helyzetet jelöli a kisrádió pedig a nyomorúságos élethelyzet jellemzője. A világ felborult: a rétek lilák, az álmok megszűntek, az örömlányok mint az alvilág kémei húzzák le szegény városlakókat a mélybe bazmeg oda. A költemény a végén véleményem szerint a magyar líra egyik legszebb káromkodásával fejeződik be amely kifejező eszköze tud lenni hangtani és hangalaki szabályok betartásával a világfajdalom kifejezéséhez.

A harmadik versszak előtt refrén töri meg a csendet, és a költő jelenlegi kilátástalan élethelyzetébe nyerhetünk bepillantást. Látható hogy az ablak az egyetlen amelynek még van reménye hiszen neki még van kilátása. (szóviccblog rulez)

thehandsomest (törölt) 2010.01.26. 15:04:06

ááá rossz a tördelés el lett baszva:
A költemény a végén .... ez az uccsó bekezdés:)

Koczkamacs · http://vaterart.blog.hu 2010.01.26. 16:16:40

"Levesbetét, bús magányban, párolog a kénben,
minek legyek testhezálló, ha nincsen már reményem!"

A kén vajon mire utal? A szerző, mikor ezen költeménye megszületett, ízületi problémái miatt gyakran járt kénes termálfürdőbe, ahol átélte az "emberleves" élményt, mintegy levesbetétként főtt tehetetlenül, testi kíntól és a magány lelki szenvedésétől vergődve. A követező sorban pedig megértjük, hogy ha dühe és reménytelensége tovább fokozódik, akkor eléri a művészi kannibalizmus szintjét is. A költő az "Átható kedd" alcímet adta versének, melyet csak későbbi kutatások tártak fel.

Amúgy mikor írsz már arról, hogy tévhit, hogy hashajtót venni ciki?

Asidotus 2010.01.26. 16:41:16

Misbelief for Messiah!
(Ahogy a művelt spanyol mondaná)
Hallgatom a meghangszerelt, technikás, összetett, virtuóz témákkal teli heavy metatl, mire jön egy középiskolás "bölcsész" picsa, és bemondja, hogy az ő alter kedvence mennyivel értelmesebb.
Eleve, zenét hallgatunk, verset olvasunk. Ne tessék a zenei tehetségtelenséget versekkel palástolni.

jf 2010.01.26. 16:52:31

Ez a dal az elmúlásról szól. Egyértelmű.

laposmacska 2010.01.26. 20:22:08

Leszedlek a google readerről, mert iszonyatos faszságokat hordasz össze. Eddig bírtam. Bocs.

Flashy7 2010.01.26. 20:29:49

teljesen egyetértek.

2010.01.26. 20:44:54

@thehandsomest: ez ott van :-) Látom magam előtt a magyar tanáromat 3. gimiből...

2010.01.26. 22:13:03

azt hiszem misbelief, hogy a teaház + alter zene tengelyének megtámadásával megsoroztál egy jól körülhatárolható csoportot (lásd laposmacska), megosztottad a népet és igazi mélyről jövő indulatokat szítottál, szóval mindenképpen továbbléptél a celebléthez vezető csodálatos úton :DDD

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.01.26. 22:16:09

@laposmacska: ??? Netán a refrénnel bántottalak meg?!

sovesztomesz 2010.01.27. 07:43:28

Hát, ha a borászok "fikázásához" is ennyire értesz, mint az alter versekhez, még inkább várom azt a posztot :-)!!!

Bár, az alter néha azé' az ami, mer' öncélú, meg magamutogató, stb.

Én pl. imádok jó néhány alter nótát, bár alter zenekar fan soha nem voltam; ám néhány Puf-, Kontorol cs-, Kispál-, Sziámi-, stb. nóta elég jó annak, ami...

Üdv!

wadallat · http://wadallat.blog.hu 2010.01.27. 08:11:15

Idézet a cikkből: "...sosem értettem, miért oly népszerűek az ún. alternatív zenei előadók, együttesek az értelmiség körében."

Miért?! Népszerűek?!
Én ezeket nem bírom. Részegen talán a legjobbnak mondott számaikat jó társasággal meghallgatom, de hogy önszántamból józanul...

Törcsi:Got_som'_weed? 2010.01.27. 12:42:25

Tartalmilag nem értek egyet a mostani posztoddal - ízlések és pofonok, ugye - de a versikéden szinte sírtam a röhögéstől. Hiába, a tehetség. :)

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.01.27. 12:58:12

@thehandsomest: @Koczkamacs: :)), köszönöm, ezek igazán alapos elemzések!

@Gibbons: laposmacska kommentjétől esküszöm kicsit meghűlt bennem a vér! De legalább megtudtam, hogy van min. egy ember, akinél fent voltam a google readerben! :)

IndaMuncher 2010.01.27. 14:43:18

Hmm lehet talán pont azért népszerűek az értelmiség körében, mert a proliknak akiknek a mélyértelmű reppszövegek ezek:
"De nehéz az élet a nyolcban, de küzdeni kell"
nem szeretik az ilyeneket.

Ehelyett inkább valami mókásat hallgatnak, ami legalább jól hangzik, még ha értelmetlen is.
Misbelief, a te szöveged meg kurva vicces, direkt próbáltam Lovasi hangjával elképzelni. Megvolt a LOL hatás. :)

IndaMuncher 2010.01.27. 14:45:41

Na most megjelenik az előző kommentem, vagy nem. :@

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.01.27. 21:06:44

Nagyon egyetértek, az alter fostalicska, sznoboknak való, én hozzátenném nem csak a szöveg, hanem a zene is.

Amúgy ahhoz képest, hogy a stílus neve alter, ma már annyira divatos lett, és annyira ugyanazt másolják az előadók, hogy igazából a neve sem igazán jó rá.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.01.27. 21:07:31

Alig várom, hogy megint megérkezzenek a teaházas postodnál megjelent sznobok, mert érzékeny pontjukat érintetted...

PiaDia 2010.01.27. 21:20:44

Szerintem nagyon jó amit írtál! :) Pont ilyen értelmetlen egy alter szám. Szerintem meg aki altert hallgat annak nincsen zenei ízlése. ismerek embereket akik nagyra vannak magukkal hogy milyen igényes felső valamit hallgatnak, közbe pont hogy ez a legigénytelenebb szar, csak akik hallgatják sznobok! Ja és ez nem zene.

PiaDia 2010.01.27. 21:23:24

igazából leeht viccesnek találják az olyan dolgokat aminek nincs értelme? lehet h mélyen ők is tudják, de hát milyen viccces höhöhöhö ,,répák mennek az utcán!" :):) hahhaha nem röhögitek szét magatokat???

PiaDia 2010.01.27. 21:33:36

@Nűnű: Csak egyetérteni tudok! Mennyivel több tanulás áll különben is egy folk metal zenekar mögött akik mondjuk 10 különböző hangszeren játszanak, mint az egy pár hónap alatt megtanult egyzserű gitárfogások között? Ezek amúgy szerintem bohócok ... csak nem viccesek

IndaMuncher 2010.01.28. 09:28:20

@PiaDia: Folk metal? Most komolyan...

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.01.28. 10:08:35

@PiaDia: Nana, várjunk azért, ne keverjük a szezont a fazonnal - a Monty Python-t meg magát az abszurd humort én pl. kifejezetten bírom és szerintem "értem" is!

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.01.28. 13:16:38

@misbelief:
Monthy Phyton filmek jók, de a repülő cirkusz tele van erőltetett poénokkal.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.01.28. 13:21:06

Amúgy nem az a baj az említett csoporttal, hogy szeretik az abszurd humort, hanem az hogy nekik minden más humor "közönséges".

Asidotus 2010.01.28. 14:25:25

@PiaDia:
na, nem pont a folk metalra gondoltam, mert annak zeneisége köbö a népzenék világában rejtezik, amelyek bármennyire is illik őket mélyen tisztelni, meglehetősen egyszerű muzsikák. Jómagam egyáltalán nem zenélek, de én úgy tudom, hogy egy hangszeren megtanulni, és eljátszani az Eruption-t Eddie Van Halen után, az kicsivel sokkal nagyobb teljesítmény, mint egy népdalt eljátszani sokféle hangszeren.
Mindazonáltal nekem is tetszik egyik-másik folk metal, bár a paganos stílus, ami jóval vadabb, az jobban bejön. Arkona a legjobb abban a világban.

CernaGeza 2010.01.28. 18:06:26

..Már látom a feléd repülő bölcsésztarisznyákat:)

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.01.28. 20:59:15

@Nűnű:
Azért ha megnézed, pl. Ensiferumot nem tud eljátszani egy kezdő gitáros, az is folk metál, igaz ők nem játszanak népi hangszeren.

Mellesleg akik meg igen, ott a különféle hangszerek megtanulása már önmagában teljesítmény, ha egy ember sokfélén is tud játszani. Ezzel szemben az alter zenésznek még gitáron sem kell tudni rendesen játszania, mert ha össze-vissza hamisan játszik, akkor az lesz a "művészet".

Ja és amúgy azt sem veszed figyelembe, hogy a folk metálnál sokszor az eredeti hangszerrel egyszerűbb eljátszani azt, amit átvisznek gitárra. Arról ne is beszéljünk, hogy nem mindenkinek van olyan hangja, és nem mindenki tud úgy énekelni, mint mondjuk a Dalriada énekesnőjének. Alter énekesnek meg szinte akárki mehetne...

huhujje 2010.01.28. 21:15:38

Az alter zenek tobbsege baromsag, de pl a Kispal-Kiscsillag-Lovasi dolog tenyleg ertelmes. Zeneileg is sokkal kepzettebbek, mint a Heaven Street Seven stb. Ok meg autentikusak. Kulonben meg attol, hogy valaki nem ert valamit, nem biztos, hogy hulyeseg. Csak a megertes utananezest is igenyel, a legtobb ember meg kibaszottul lusta.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.01.28. 21:26:19

@huhujje:
A zene nem annak a kérdése, hogy érted-e, hanem hogy tetszik-e. Ezt szokták elfelejteni a sznobok. Az "értés" dolog az megmagyarázása annak, hogy az ő ízlésük "felsőbbrendű".
Kispál? LOL

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.01.29. 07:44:44

@huhujje: Üdv! Elképzelhető, hogy nem a legjobb példákat hoztam fel - nekem, aki nem 'szakértő' nyilván a kommerszebb alter zenekarok ugranak be, de biztos vannak még elvontabb előadók, akikre hatványozottan igaz, amit írtam!

De amúgy elfogadom ezt a verziót is:
Valójában én is költő vagyok, az én szövegem is értelmes, csak utánanézést igényel! ;)

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.01.29. 16:48:08

index.hu/kultur/klassz/2010/01/29/lovasi_es_a_kalaka_transporteret_is_feltortek/

Na tessék, isten sem mossa le rólam hogy én loptam el Lovasi szövegkönyvét!!!

Pokember - a seggemből, mint minden rendes Póknak 2010.02.02. 08:46:13

Nos, amennyire egyetértek a teaházak értelmetlenségével, úgy nem értek egyet ezzel a poszttal. Bizonyára vannak értelmetlen szövegek, de nekem tetszik a Kispál, vagy a Sziámi szöveggel, zenével együtt. Vén fejjel arra is rá kellett jönnöm, hogy sajnos Ákos is jó zenéket ír, pedig őt kifejezetten utáltam mindig is, valószínűleg a szövegei verték ki nálam is a biztosítékot (meg az a nyálas feje).
A te szöveged viszont istencsászár, nagyon tetszik!:-)))

yuccer 2010.02.10. 18:53:39

@huhujje: Hoppá, erről jut eszembe, hogy jó kis Heaven Street Seven koncert lesz Székesfehérváron, most (február) 20án, szombaton. Itt:
www.okh.hu/component/option,com_frontpage/Itemid,1/
Gyöjjetek, a tarisznyások és a gyűlölködők is! ;D

közlekedő edény 2010.02.16. 22:47:18

A heveny sztrít szeventől kihányom a beledet. A lovasi mióta alter? már mindenki énekli, nem alter az :D

A valódi altert réteg hallgatja, közemb. nem is ismeri

báró Leopold 2010.02.17. 04:24:41

@közlekedő edény: hmmm...hadd idézzek a Meghatás c. (általam imádott) Kispál számból: "S Kharon vízébe mint lakkmuszpapírt dobod, be magad mint Dosztojevszkij Raszkolnyikovot" ... ha ez nem alter bazzeg :-)

Sákif za morro? 2010.02.17. 15:55:18

Az alter zenének az ilyen jellegű lenézése mindig csökkent értelmi képességről tanúskodik. A legtöbb alter attól alter hogy nem hétköznapi nyelven fogalmazza meg a nem hétköznapi gondolatokat. Nem hiszem hogy az előadókat kellene ezért basztatni. Tessék többet olvasni, gondolkodni! Nem fáj az! ;-)

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.02.17. 18:44:57

@Ben Zinkoot: Rendben. Ezek után szívesen venném tőled is a Gázdal értelmezését!

_Cactus_ · http://gergo.erdi.hu/ 2010.02.17. 19:17:16

Ez fotosop!! Lovasinál legalább a sorok fele áthajlással végződne!

Franci1969 2010.02.27. 16:46:40

az alapötlet tetszik ("az érthetetlen szöveg igazán művészi, aki pedig nem érti, az bunkó"), de ilyen alapon kifogásolom a megadott versben (gázdal), hogy a szavak értelmesek, a mindennapi életből vettek, nem utalnak egyetlen érthetetlen szubkulturára sem, a sorok olykor rímelnek, a mondatok egybefüggőek és egymásból következnek.
ezek nem jellemzőek az általad említett "alt. művészetre"
o.O
^^
egyébként amennyit eddeig láttam belőle, az alapján tetszik a blog
:)

MegaBrutal · http://lofaszkapitany.blog.hu 2010.04.18. 15:52:25

Hehehe! Jaj, annak idején én valami brutális Ákos fan voltam, de ma már ezt inkább szégyellem. Habár zeneileg azért jók a számai imho.

A Gázdal meg poén. :D Én a neten valahol egyébként olvastam már egy "Boci boci tarka" elemzést is, az se volt semmi. :D

HáBé 2010.05.13. 02:02:15

Szerintem hatalmas ez a szöveg!

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.06.03. 08:54:37

@Ben Zinkoot:
Pont olyan szövegeket nyomnak, amibe bármit bele tudsz magyarázni, ez itt a lényeg. Szerintem az tanúskodik csökkent értelmi képesség, hogy erre még mindig nem jöttél rá, és majmolod az új mainstream irányzatot, az altert. Persze az már önmagában paradoxon, hogy az egyik legnagyobb divatirányzatot nevezik ma alternatívnak, de hát így alakult.

andrewblood 2010.06.05. 00:12:22

@martong: Hallgassál Bad Religion!

andrewblood 2010.06.05. 00:14:37

@andrewblood: Bad Religion-t na :D. Ott azért van mondanivaló is a zene mellé!

Donna Anna · http://operahumor.blog.hu/ 2010.12.09. 11:15:10

Én minden popzenét egyformán lenézek, a szöveg nem is érdekel.

Az operák szövege is röhejes, de abban legalább a zene tetszik.

media369 2011.05.11. 16:35:09

hááát, nem olvasom a blogod, ezért nem ismerlek egyik ismerősöm blogján találtam rád, és nem hagyhattam szó nélkül:
caprice97.blogspot.com/2011/05/hoocy-en-veled-vagyok.html
olvasd el, hátha találsz választ a kérdéseidre ;)
süti beállítások módosítása