HTML

Tévhitek blogja

A kendőzetlen igazság bosszantó tévhitekről, téveszmékről...

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT

Friss topikok

Linkblog

HTML

Tévhit #38: Zenefeldolgozással sikert aratni nagy kunszt

2009.12.10. 22:45 :: misbelief

Az elmúlt napokban nem volt ihletem Visszatértem fontos üzleti utamról, vége a hallgatásnak, folytatom tényfeltáró cikksorozatomat.

A mai téma régóta érlelődik bennem, de a pohár igazán akkor telt be, amikor az egyik tévécsatorna reggeli műsorában az ex-Action-ös Szasza nevével fémjelzett Zorall zenekar unplugged üzemmódban előadta az Első Emelet "Csakazértis szerelem" című dalát. Azóta megtudtam, hogy ez nem egy egyszeri akció volt a srácok részéről - a szóban forgó együttes üzletszerűen foglalkozik ismert magyar számok coolnak és jópofának szánt, rockosított feldolgozásával. Az általuk áthangszerelt dalok természetesen nem annyira rosszak, de hát az elismerés nem őket illeti, hanem a népszerű és fülbemászó dallamok eredeti szerzőit!

Vegyük például a mindenki által biztosan jól ismert és talán kedvelt "Tainted Love" című számot. Egy másik blog helyettem már szépen összeszedte a dal ismertebb feldolgozásait, illetve bemutatta az eredeti, 1964-es verziót is. A magát félelmében smink mögé rejtő Marilyn  Manson művészileg nem érzi megalázónak, hogy legnagyobb sikert aratott száma egy istenverte feldolgozás?!

Természetesen nem egyszer esett meg a könnyűzene történetében, hogy a feldolgozás túlszárnyalta elődjét, összességében jobban sikerült mint az eredeti, némi hozzáadott érték tehát időnként van a dologban, azonban akkor sem mehetünk el azon tény mellett, hogy a siker végső soron az eredeti dallamnak köszönhető! Akármennyire próbáljuk szépíteni, egy sok évvel ezelőtt egyszer már bevált dallam leporolása, feldolgozása az új előadó (és csapata) ötlettelenségét és gyávaságát jelzi, és valójában nincs nagy különbség a kizárólag népszerű számokat játszó szintetizátoros haknizenész és a biztosra menő, de azért alibiből a lenyúlt dalt némileg "újragondoló" művész között.

Ez például anno nagyon idegesített:

15 komment

Címkék: zene feldolgozás marylin manson

A bejegyzés trackback címe:

https://tevhit.blog.hu/api/trackback/id/tr761589402

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

The Green Manalishi (törölt) 2009.12.11. 08:29:06

Igazságod van abban, hogy a csak feldolgozós zenekarok (legyen az paródia-jellegű, vagy tribute band) legtöbbször valóban nem alkotnak nagyot.
De egy komoly banda feldolgozásai általában ütősek és ugyebár 15-20 saját albummal a hátuk mögött azért nyilván nem csak utánozni tudnak.
A nickadó számom a Judas Priest előadásában spec. sokkal jobb, mint az eredeti...

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.12.11. 08:39:50

A Zorall zenekar eleve azért jött létre, hogy feldolgozásokat készítsenek.

Abban amúgy nincs igazad, hogy a siker csupán az eredeti dallamnak köszönhető. Jó példa erre szintén a Zorall Uhrin Benedek feldolgozása(Rebeka). De például a Northern Kings is csupán egy feldolgozós formáció(amúgy mindegyikük más-más zenekar tagjaként mást csinál) nem attól nagy hogy az eredeti dallamok jók, például a Take on me feldolgozásuk alig emlékeztet az eredeti számra.

Viszont a legjobb példa mégis a Graveworm, ha igazad lenne, akkor a black metal rajongók menekülnének a Pet Shop Boys és a Britney Spears feldolgozásuk elől. Mert ugyebár az eredeti dallamok nem túl összetettek...

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.12.11. 08:42:55

És akkor ezt az állításodat még egyszer gondold át:
"valójában nincs nagy különbség a kizárólag népszerű számokat játszó szintetizátoros haknizenész és a biztosra menő, de azért alibiből a lenyúlt dalt némileg "újragondoló" művész között."

Hasonlítsd össze a kettőt(remélem az eredetit ismered, mert ez mindkettő ugyanannak a számnak a feldolgozása:

www.youtube.com/watch?v=uR5O2GZYMZg&feature=related

www.youtube.com/watch?v=AlupRATWkm0

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.12.11. 08:48:50

Ja és akkor ne is beszéljün a Tribute to Moby Dick albumról. Ott az összes zenekar a saját stílusában dolgozott fel Moby Dick számokat, és egyiknél sem éreztem hogy az eredeti dallam miatt lenne jó. Pont azért jók azok a feldolgozások, mert kicsit bent hagynak az eredeti szám hangulatából, ugyanakkor minden zenekar a saját egyedi stílusát viszi bele. Sőt, még a választásuk is, hogy melyik számot dolgozták fel, az is sokat elárul a stílusukról. Sok zenekart úgy ismertem meg hogy egy ilyen feldolgozást hallottam először tőlük, köztük a kedvencemet is.

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2009.12.11. 09:09:32

@Zabalint: Tisztességgel végignéztem mindkét klippet, nyilván a feldolgozások között vannak jobban és rosszabbul sikerültek. De megerősítették a véleményemet:

- A stílusváltás miatt a szám nyilván jobban tetszik azoknak, akiknek ez a stílus fekszik;

- Azoknak is biztos tetszik, akik az eredetit esetleg nem is ismerik;

- A sikeres feldolgozók nyilván profi zenészek, így szakmailag nem nagy kihívás nekik a megszokott stílusukban előadni akármit is;

Én sem vitattam/vitatom tehát, hogy nincs a dologban hozzáadott érték. Na de azért csak egy jól bevált, más által megálmodott dallamot használtak fel a szinte garantált siker érdekében!!!

2009.12.11. 10:48:41

Az ilyen számokból lesz aztán, feltéve ha sokan feldolgozzák, a tradicionel vagy ewergreen.

Nagyon sok olyan feldolgozásról tudok, aminek az eredetijét az én korosztályom már nem is ismerte. Olyan is volt aminek az eredetijét itthon nem is engedték játszani, hogy az államilag támogatot beat együttes (tipikusan a Neoton, de voltak mások is) ezzel kaszáljon.

Valamint épp egy Robbie Williams nótánál említettem meg a fiamnak, hogy ez volt a nagymamám kedvenc slágere. Hát elkerekedett a szeme egy kicsinyég.

Klasszikusokhoz több okból is érdemes nyúlni. 1. egy új szülöttnek minden új, 2. egyszer már bevált, jó az felmelegítve is, 3 nincs jogdíj.4. Ami igazán jó, annak a feldolgozás nem árt meg, sőt, van úgy hogy javít rajta.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.12.11. 12:19:39

@misbelief:
De nem garantált a siker, mivel könnyen mellé is lehet nyúlni egy rossz feldolgozással.

Ezen kívül a hozzáadott érték akár több is lehet mint az eredeti dallam értéke. Nem is biztos, hogy a dallam zseniális, csak egyszerűen azt a dallamot már megszokta a fülünk.

Amúgy a Zorall eleve olyan céllal jött létre, amúgy több továbbra is működő zenekar tagjaiból, hogy a fiatalokhoz eljuttassák a régebbi slágereket, mert a modern forma miatt meghallgatják. Ráadásul a rajongói kör is nagyrészt fiatalokból áll, akiknek ezek a dallamok nem annyira megszokottak.

Amúgy annyi erővel ha ez így gagyi, akkor az is az mikor ismert költők verseit dolgozzák fel. Pedig ott is van egy másik oldala a dolognak, hogy megismertetik a verseket azokkal akik esetleg nem ismernék.(Pl. Dalriada Arany ballada feldolgozásai)

Ja és megint csak másik téma, hogy rengeteg zenekar meg komolyzenei alapokat dolgoz fel részben vagy egészben. Akkor ilyen alapon annak is kisebb a művészeti értéke, mint ha teljesen saját dallamot írtak volna?

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.12.11. 12:27:00

@Frengi:
Metallica: Nothing Else Matters például.
Ennek a számnak az eredetin kívül hallottam már a Metallica féle szimfónikus verzióját, az Apocalyptica féle csellós feldolgozást, a Gregorian féle gregorián feldolgozást, aztán hallottam még valami hörgős feldolgozást is(nem tudom a zenekar nevét), valamint hegedűvel is eljátszotta valaki és youtube-ra feltette.

De megnéztem most, wikipedia-n 27 féle feldolgozás van felsorolva...

venuswoman · http://sorozatdara.blog.hu 2009.12.12. 14:15:51

ami király mansontól (személyes vélemény) az mind feldolgozás, de mégis tud valamit hozzáadni sztem

hirokin 2009.12.12. 18:49:20

Csak abban az esetben igaz a cikk, ha a dalt az első előadó írta.

Ilyen manapság ritkán van, a mai énekesek-zenészek nem írnak számokat, csak előadják a valaki más (profi szerző) által, számukra írt zenét.

Lidérc · http://feldolgozasalatt.blog.hu/ 2009.12.13. 01:47:21

Hello. Mivel belinkeltél, és feldolgozásokat gyűjtök, gondoltam hozzászólok én is a témához. Részben igazat adok neked, nagyon sok kifejezetten szar feldolgozást halottam már, illetve jópárat, ami szerintem messze meghaladta az eredetit. Olyanok is vannak, amin érződik, hogy az alkotók ötlethiányban tényleg a biztos sikerre mennek, azért dolgoznak fel egy számot. Ezt nem mindig érzem hátránynak, ugyanis, ha jó a feldolgozás, akkor miért ne, ha valaki épp az eredeti dallam más hangszerelésétől lesz boldogabb, akkor már megérte. De ez az állításod csak azokra a dalokra igazak, amik nagylemezen megjelentek, vagy valami úton módon bekerültek a mainstreambe. (Mint az általad említett Manson szám) Viszont vannak olyan előadók akik tényleg csak tiszteletből dolgoznak fel egy-egy számot, ezek általában meg sem jelennek nagylemezen, csak koncerten, illetve rajongói kiadásokon, esetleg kislemezek b-oldalán. (pl.: Minden Iron Maiden kislemez b-oldalán van 1-2 feldolgozás, a bandára hatást gyakorolt elődöktől, mondanom sem kell, nem ezek a számok a legismertebbek) Szerencsére ez utóbbi kategóriából is nagyon sok van.
Az eredeti dallamot sem mindig tartják meg, van hogy csak a szöveg marad, ilyenkor az eredeti szövegíróé az érdem vitathatatlanul, de a zene már az feldolgozókat dicsőíti.
Vagy egy nagyon jó ellenpélda: Republic - 16 tonna. Az is egy feldolgozás, de mind szövegileg mind zeneileg átköltve. Ilyenek is vannak.
Hogy kié az elismerés az sok "eredeti" nótánál is megkérdőjelezhető, ugyanis sok előadó, (magyarhonban ez sokáig nagy divat volt, tán még ma is), külön szövegíróval meg zeneszerzővel készítteti a számait, ők csak előadják. Régi nagy nevek is...

@The Green Manalishi: A nicked feldolgozásait is összegyűjtöttem;)
@Zabalint: Köszi, adtál egy jó tippet. :)
@Frengi: Ott a pont.

2009.12.13. 10:32:59

Asszem kezdek kicsit kiporogni.
Mindenekelott. A feldolgozasokat imadom. Ha nem csak zenei stilus athelyezes, hanem onmagaban is feldolgozas, hozzaadas. Valoban befutni nem nagy szam feldolgozasokkal mondanek erre egy marmar klasszukus peldat, amivel azt hiszem nyertem:
www.youtube.com/watch?v=o22eIJDtKho
Szoval ha azt mondod, hogy azzal, hogy Jo zenesz vagy, es meg akarod mutatni, hogy mi minden van meg egy dalban, amit SOHA nem venne eszre a vilag, ha TE nem nyulnal hozza, akkor csak nyulsz....
Nem ocsem. Muvesz vagy. Es Az Oreg pl. az egyik legnagyobb. R.I.P.

Jah, es FYI: mondok meg egy feldolgozo muveszt: Elvis. Semmt nem tudott az oreg igaz? :P
Szoval a plz. dolgozd at meg a tevhitet. :)

IndaMuncher 2009.12.13. 14:32:27

A Zorall említéséért örök hála, utálom őket.

Asidotus 2009.12.18. 15:39:30

Azért vegyük azt is figyelembe, hogy aki mások dalait játssza, az nem kap érte jogdíjat, hanem az eredeti szerzőt gazdagítja vele. Ha sikeres vele, megérte neki a dolog, de az eredeti szerző megint jól jár.
Másrészt, valaki írta itt a tiszteletadást, bizony például a Metallica is játszik másoktól dalokat, ezzel elérve, hogy a számukra fontos, nagy hatást gyakorló zenekarokra is felhívja a nép figyelmét, azokra, akik amúgy elsikkadtak volna a feledés homályában.

Nádasi Balázs 2010.02.16. 22:40:39

Kicsit off, de a videóhoz kapcsolódik a megjegyzésem:

Ez a Robin Williams nem is olyan rossz :)

Mókás fickó. Nyilván az eredeti az eredeti, de szerintem ez meg a jobb, amiben az én magánvéleményem szerint elsősorban az van, hogy Robin Wiliiams egy pajkos kiscsibész volt akkor. Asszem akkoriban repült fel vele kapcsolatban, hogy homo vagy bi, de ez tök8, a lényeg az volt, hogy foglalkozzanak vele.

És ő eltörpült, elhalványult a Take Thatban! Mert Gary Barlow viszont egy zseni. Csak nem olyan jó a sajtója. Amúgy annak idején nem pont George Michael javasolta Williamsnek, hogy lépjen ki, és kezdjen szólókarrierbe? Ez esetben ez a feldolgozás viszont nem más, mint egy respect videó, aminek viszont van létjogosultsága!

A Take That nem is tudott utána mást csinálni, még egyszer megnyilvánult Barlow zsenije a Never fogetben, aztán szétestek. Barlow még egy ideig próbálkozott, ahogy Mark Owen is. Na ennyit erről, ezt mondjuk úgyis mindenki tudta, leszámítva azokat, akik akkoriban születtek. Azok nem tudják elképzelni, mekkora sztárok voltak a TT-esek.
süti beállítások módosítása