HTML

Tévhitek blogja

A kendőzetlen igazság bosszantó tévhitekről, téveszmékről...

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT

Friss topikok

Linkblog

HTML

Tévhit #26: A Windows szar

2009.11.09. 09:29 :: misbelief

Huszonöt Negyedszáz tévhit ismertetése után blogom újabb mérföldkőhöz érkezett, a mai téma ugyanis az első olyan, amely olvasói megrendelésre készült (köszönet MegaBrutal-nak!).

A félreértések elkerülése végett szeretném jelezni, hogy kizárólag olyan olvasói javaslatokat fogadok el, amelyekkel én is egyetértek! Ezzel kapcsolatban üzenem a képviselő úrnak, hogy a kenőpénzt köszönettel megkaptam, piszkozatban van már a „Tévhit #[…]: A politikusok korruptak” című poszt, türelem!

Na de térjünk a tárgyra. Az APEH után a világ második leggyűlöltebb cége a Microsoft, amely sokak szerint emberek millióit sanyargatja szánalmas, lassú, folyamatosan lefagyó szoftvereivel. Időről időre hiába próbálkoznak karikás szemű, egyre elkeseredettebb programozóik a felhasználók kedvébe járni egyre szebb képernyővédőkkel vagy a pasziánsz grafikájának javításával, a várt hála, megbecsülés, elismerés mindig elmarad. Képzeljük csak el, milyen érzés lehet, hogy hónapokon keresztül dolgozunk valamin, szinte gyermekünknek tekintjük, majd bemegyünk egy bankfiókba vagy okmányirodába, ahol vadidegen emberek ócsárolják, netán winfosnak csúfolják szellemi termékünket. És ráadásul nem is megalapozott a véleményük, ugyanis TÉVHIT, hogy a Windows olyan rossz lenne!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gondoljunk bele, mennyivel könnyebb dolga volt a Coca-Cola-nak! Nekik elég volt egy cukros italt összekeverni, ahhoz, hogy világcég legyenek, a Microsoft azonban a nehezebb utat választotta: ők nyomtatott áramkörökbe kezdtek életet lehelni! Természetes, hogy az utóbbiban nagyobb a hibalehetőség, a legnagyobb igyekezet ellenére is. Elég ha egy válófélben lévő programozó elüt egy $ jelet a forráskódban és egyenes az út a kékhalálhoz. Ennek ismeretében azt hiszem belefér, hogy havi egyszer elveszítjük az órák óta tökéletesített Excel táblázatunkat, ez még igazán nem ok a közutálatra!

Meggyőződésem, hogy a Microsofttal szembeni ellenszenv máshol gyökerezik: az szúrja a felhasználók szemét, hogy Bill Gates úgy a világ leggazdagabb embere, hogy 10-ből 8 ember illegálisan használja a szoftvereit, azaz nem is fizetett érte!

56 komment

Címkék: microsoft windows bill gates

A bejegyzés trackback címe:

https://tevhit.blog.hu/api/trackback/id/tr711510863

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Slanger · http://tudtad.blog.hu 2009.11.09. 11:06:28

Szívemből szóltál. Fasza a blogod.

IndaMuncher 2009.11.09. 11:12:40

Ez rövid de velős, :) a képviselő úr meg remélem nem veszi zokon, hogy megemlítetted posztban is. :)

andie 2009.11.09. 12:40:52

Egyetértek.
Nem terjedhetett volna el ennyire, ha tényleg szar lenne.
Én még a sokat szidott Vistával is barátságot kötöttem, főleg mert adták a géphez, és jogtiszta! :-D

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.11.09. 12:41:03

szerintem is jó a windows
többször próbálkoztam linuxszal, mindig ráfáztam

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.11.09. 12:44:52

én még arra is vetemedtem, hogy pénzt adtam ki a windowsért, lehet, hogy hihetetlenül hangzik, de én magánemberként PÉNZÉRT vettem a windowst BOLTBAN, tehát nem volt része a számítógépnek, vagy ilyesmi, miért tettem ilyen valószínűtlen cselekedetet? mert rájöttem, hogy jó nekem, ha küld a microsoft mindenféle figyelmeztetést, meg jönnek a frissítések, stb.

egyébként microsoft-programok helyett én is inkább mást használok (pl. böngésző), de az oprendszerben szerintem jó ez a windows, legalábbis a legjobb a fellelhető lehetőségek közül

a linux egy hobbi

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.11.09. 14:01:29

Primitív álláspont, hogy az szúrja az emberek szemét, hogy Bill Gates mennyire gazdag. Inkább a Microsoft üzletpolitikája az. Nyilván erre az a válasz, hogy üzletben nincs etika, ám ha végiggondolod innen levezetheted, hogy ha az üzletben nincsen etika, akkor sehol sincs etika az életben.

Amúgy azzal egyetértek, hogy alapvetően a Windows nem szar, de például a Vistáról már a fejlesztők is bujtatottan elismerik, hogy hibás döntés volt kiadni. A Windows XP és a 7 alapvetően jól használhatóak otthoni célra.

@Birca:
Ubuntut próbáltad már? Sokkal egyszerűbb telepíteni mint a Windows-t, nekem minden hardvert felismert, kezelése is jóval egyszerűbb a Windows-nál, legalábbis felszínen.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.11.09. 14:03:56

@Birca:
Linux nem hobbi, irodába ideális, lekorlátozod a titkárnő jogait így nem tud elcseszni semmit, Open Office meg ugyanolyan jó mint a MS Office.

Én Windows-t nem vettem, egyetemen tanulok, msdnaa-ról legálisan letölthetem, ahogy Visual Studio-t is. Office-t nem csak Accest.

IndaMuncher 2009.11.09. 15:11:15

@Zabalint: Az Open Office Windows-os verzió bizony kurvajó, és az Office dokumentumok tökéletes támogatásával együtt simán odaver az msofficenak. Fura is, hogy miért engedi az MS támogatni az ő formátumaikat.

Az Ubuntu biztos kicseszett jó, próbáltam volna de nem minden kedvenc programomra van linux alternatíva. Nem is beszélve arról, hogy ha az ember game-el is néha, akkor linux kilőve.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.11.09. 15:37:33

Nekem Ubuntu és Windows XP van, indításkor választom ki, melyik fusson. Linux valóban nem játékra való, meg nekem is van jópár csak Windows alatt futó programom.

Amúgy gamereknek is jobb a Windows+Linux kombináció, mert ha Windows alatt csak játszanak és Linux alatt böngésznek, kevésbé mocskolják be a Windows-t.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.11.09. 15:38:20

Az OpenOffice pedig ugyanolyan Linux alatt is, sok irodába meg más nem is nagyon kell.

MegaBrutal · http://lofaszkapitany.blog.hu 2009.11.09. 16:34:03

Én amúgy elég rendesen tudom anyázni az M$-t itt-ott, inkább üzletpolitikájuk miatt, de el kell ismerni, hogy a termékeik általában jók. Kivéve a Vista. :D

Na meg van egy olyan tévhit, hogy a Windows mindig lefagy. Én megmondom őszintén, nekem a Linux gyönyörű ablakkezelő rendszerei (Gnome és KDE egyaránt, mást nem próbáltam) többször fagytak le az elmúlt egy évben, mint ahányszor Windowst láttam lefagyni.

Nekem is fent van az Ubuntu a gépemen, de az esetek 99,9%-ában mégis a Windows XP-t bootolom. Nekem is az a problémám, hogy a kedvenc programjaimnak nincs linuxos alternatívája. De ettől függetlenül a Linux tényleg kurvajó, nem nevezném csak hobbinak, csak tudni kell, mikor kell használni. Például ahogy már említésre került, irodai alkalmazásra tökéletes, továbbá szerverekre eszembe sem jutna mást telepíteni. :) (Már ha megbíznának szervertelepítéssel, mert ilyenre még nem volt példa. :D)

OpenOffice: Örülök, hogy egyeseknek működik, de sajnos én azt tapasztaltam, hogy a Windows-os változata 10x lassabb és erőforrás-igényesebb, mint egy MS Office, továbbá volt egy csomó dolog, amit egyszerűen nem tudtam megcsinálni OpenOffice-al, miközben MS Office-al pár kattintásba került.

2009.11.09. 17:50:41

@andie: nekem is a Vista volt a gépben, sokan mondták, hogy szedjem le, mert az xp, meg egyebek, de nem érdekel (mondjuk az jó lenne, ha nem német nyelvű lenne, de már megszoktam ezen sem változtatnék)

Nálam működik az izommemória, nem kell mindenkinek mindenhez érteni.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.11.09. 18:32:24

@MegaBrutal:
Nekem a legújabb OpenOffice és a MS Office 2007 van ezen a gépen amiről írok, mivel ez messze nem csúcskategóriás masina, ezért mindkettő kicsit lassú, de a MS Office lassabb. Természetesen használhatnék régebbi OpenOffice-t vagy MS Office 2003-at is, de annyira nem vészes a helyzet, hogy visszatérjek egy korábbi verzióra.

Amúgy meg különbözik a két szoftver, ha az egyikhez szoktál persze hogy nehezebben oldod meg a másikon.

szamoai 2009.11.10. 15:01:16

ha már az olvasói javaslatokat is figyelembe veszed, javasolnám a jövőben valamikor "a linux egy hobbi"-tévhit kivesézését:)

az utóbbi heteket intenzív oprendszer-telepítéssel töltöttem, puszta kényszerből az Ubuntu-t választottam végső megoldásként, merthogy alapból képes arra, amire a windows-t korbáccsal sem tudtam rávenni.
mellesleg a szigorúancsakwindózos BudaCash kereskedési rendszer is gyönyörűen fut VirtualBox alatt, ahogy a Starcraft is (tudom, régi játék..)
a beépített GIMP-el mindent lehet, amire egy átlagos júzer a Photoshop-ot használni szokta, a Pidgin-nel egy felületen kezelem a gtalk-os accountomat az msn-essel, stb..

10 éve még csak a programozók hobbija volt, ezt aláírom. manapság viszont tökéletesen racionális döntés lehetne a júzerek felének legalább

HZ · http://nagyvilag.blog.hu 2009.11.10. 15:51:22

Macintosht használok, mert a cégünkben a tulaj nem szereti a Windowst. Mivel a NeoOffice meg az OpenOffice olcsó hús, komolyabb adatkonvertálásokkor kénytelen vagyok a saját windowsos gépemen dolgozni, mert a két ingyen program nem jó semmire.
A mac-emen is volt már merevlemez elhalálozás, meg számtalan lefagyás (a windowson is). Számítógépek nem örökéletűek.
Felhasználónak, designereknek, divatbuziknak jó a mac, de ha komolyabban dolgozni is kell a gépen, akkor jobb a Windows

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.11.10. 16:17:43

@szamoai:
Igazából nekem az a véleményem, hogy ha csak Windows vagy csak Linux van egy gépen, akkor van némi korlát a lehetséges programok terén. Manapság egyre inkább szüksége van az átlag usernek is mindkettőre, egy informatikusnak meg kötelező, hogy egyik mindkettő legyen a gépén.

@HZ:
Fel tudsz sorolni most kapásból 10 dolgot amit az OpenOffice nem tud, a MS Office meg igen?

A Mac amúgy tényleg divatcikk, meg van 1-2 célterület ahol tényleg komolyan használják.

szemi90 2009.11.10. 16:25:30

Kb. elég régen még az SP1-es Windows XP-t én is megvásároltam, mert elég jónak találtam. Azóta már az ötödik gépemet szolgálja ki mindenféle probléma nélkül. Sokan mosolyogtak rajtam, hogy azt a pénzt másra is el tudtam volna költeni, de nem érdekelt különösebben. Úgy érzem nekem megérte, hogy lassan 8 éve használom a programot mindenféle újratelepítgetés és crack-elés, aktivációs és frissítős ellenőrzős probléma nélkül. Nem is fogom lecserélni addig, amíg nem jön egy hasonlóan megbízható operációs rendszer. Reméljük a Windows7 ilyen lesz, mert ha igen, akkor ezt is meg fogom venni...

Maxen · http://maxen.freeblog.hu 2009.11.10. 16:40:07

Itt nem arról van szó, hogy megvesszük-e és úgy szídjuk, vagy illegálisan használjuk és úgy...

A lényeg, hogy előállítanak valamit, amit iden drágán árusítanak, és abban ne legyen egy k***a $ elütés se, mert a buszsofőr se hibázhat, én meg az Excelt nem unalmamban használom, hanem munkához, szóval ha én megveszem az officet, ami nem ingyenes, akkor nekem az ne merjen lefagyni, mert nem 5 forint, hogy azt mondom, üsse kavics, veszek holnap másikat, az már más kérdés, hogy percenként mentek, de ha lefagy, rabolja az időmet azzal, hogy újra elindul...

Bill Gatest nem a világjobbító szándék vezérelte, hanem az üzlet, pénzt adok valamiért, sokat is...szóval ha nem működik, úgy szídom, ahogy akarom, mert nem egy nyalókát vettem, hanem egy komoly számítástechnikai eszközt, innentől kezdve pedig leszarom, hogy a programozónak meghalt az anyja, a felesége csalja, vagy háromfejű a kutyája, ez a munkája, menjen szabadságra, ha kell!

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.11.10. 18:35:52

@Maxen:
Elárulom egy Windows méretű programnál esélytelen a hibamentesség, sőt az is sokszorosára növelné a fejlesztési költségeket, ha azt szeretné a fejlesztő, hogy pl. 10 ezer helyett csak 1000 hiba legyen egy nagyméretű programban.

Ha tényleg teljes hibamentességet szeretnél, nem lenne Excel, meg semmi hasonló táblázatkezelő, hanem csak nagyon egyszerű programok lennének, amelyeknél még garantálható a hibamentesség.

Ez egyszerűen azért van, mert emberek írják, nem kell hogy a programozónak bármi lelki gondja legyen, vagy fáradt legyen, igazából már egy 1000 soros programot is nehéz megírni hibamentesen, akkor mikor sok millió sorrol van szó. Természetesen több tesztelési fázison átmegy egy szoftver, először bent tesztelik, majd jön a nyilvános béta teszt, RC, stb., de még így is marad egy rakat hiba a véglegesben, egy részét frissítésekkel javítják.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.11.10. 18:37:42

@szemi90:
Újratelepítés nélkül 8 évig? Az kemény lehet, én szoktam tisztogatni, töredezettségmentesíteni, stb., de 2 év után már sosem olyan a Windows mint a villám.

Asidotus 2009.11.10. 18:46:15

Nekem is van pár számteches barátom, akik annak idején nagyon szidták a Windowst. Sokáig nem értettem, és mostanában is csak annyit sejtek belőle, hogy zavarja őket, hogy rajtuk kívül más is tudja használni a gépét. Sőt, azóta rájöttem, hogy a legtöbb informatikus NEM TUDJA HASZNÁLNI a számítógépét. Telepíti, letörli, installálja, beállítja, meg mit tudom én, mit nem csinál vele, de ha kész, akkor nem tud vele mit kezdeni. Nem tud rajta könyvet írni, képet készíteni, zenét szerezni, hasznos vagy szórakoztató programot készíteni. Mint az autószerelő, aki nem tud vezetni.

boogieee · http://www.pallas70.hu/logisztikai-ugyintezo.php 2009.11.10. 18:48:18

Én szeretem a Windows-t, szerintem jó találmány, hogy ebből hányan és ki gazdagodott és gazdagszik meg a mai napig is az már más kérdés, de engem ez nem érdelek.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.11.10. 22:18:17

@Nűnű:
Az informatikus az tág fogalom, akinek karban kell tartania gépeket, feltelepítenie, újratelepítenie, annak miért kéne rajta könyvet írnia vagy hasznos/szórakoztató programot készítenie? Ha szórakoztató program alatt játékot értesz, arra is azért specializálódni kell, nem úgy megy hogy az addig adatbázist programozó programozó leül és holnap ott a kész játék.

Mellesleg a programokat szinte kivétel nélkül informatikusok készítik, csak nem minden informatikus programozó, meg nem minden informatikus rendszergazda, a szövegszerkesztővel pedig a titkárnőnek kell legügyesebben bánnia, nem az informatikusnak. Az autó vezetés annyira azért nem tág fogalom, mint a számítógép használata.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.11.10. 22:27:34

@Nűnű:
Amúgy meg Ubuntu van olyan felhasználóbarát mint a Windows, és telepíteni még egyszerűbb, ilyen alapon azt is szidnák, aztán mégse...

2009.11.11. 10:53:49

Az M$ szar? van benne valami. bar korantsem igaz mar arra, amint most hasznalsz.
A tevhit meg abbol az idobol szarmazik, amikor a fehasznalobaratsag meg kimerult abban, hogy ablakkezeles jelent meg ( asszem Win 1.0) es minden amit meg kellett csinalni, szakkepzett embert kovetelt. Az pedig, hogy az Xp mar jo (ebben senki soha nem ketelkedett) hosszu, es lassu fejlodes kovetkezmenye volt. Vannak nagyon jo termekeik, amik sokoldaluan hasznalhatoak, de sorolhatnank az instabil (Win95 osr1, Win98 osr, Win ME) rendszereket. A baj abbol fakad, hogy az Otthoni felhasznalot nem erdekli, hogy mennyi idobe, es kepzettsegbe, tudasba, fejlesztesbe, kerult egy rendszer osszerakasa, ot csaka z erdekli, hogy ha megvette, felrakja, akkor 3 honap utan ne fossa ossze magat a gep, es kelljen felhivnia belukat, a szomszedot, hogy ujrainstallalja a gepet.
Ceges kornyezetben, a mai (since Windows 2000) rendszerek stabilan, flottul hasznalhatoak. 2k, Xp win7 mar stabilnak mondhato, normalisan osszerakott rendszerek. Ettol fuggetlenul az ajtisok mind a mai napig szenvednek a rendszerek uzemeltetesen, mert a Win szolgaltatosok nagy resze hibas logikan alapulnak, amit meg kell tanulni, ha rancba akarod szedni oket.
A masik gond az ar. Linux valoban olcsobb (nem, semmi nincs ingyen, ha penzedbe nem is kerul, akkor idodbe aztan boven)de nagyvallalati kornyezetbe a meglevo elvarasok miatt nagyon korulmenyesen felhasznalhato (fileszervernek, printszervernek, webservernek ok, de rengeteg elvart szolgaltatast csak nehezen lehet a tobbi rendszerrel (win) osszeegyeztetni) igy nincs is nagy ter szamukra. Otthonra a legalitas kerdese nalunk nagyon hatterbe van szorulva, par hatarral arrebb azert inkabb megveszik. IGaz, ott egy olyan rendszer, ami mar otthon is tud minden szolgaltatast, amire csak szukseged lehet, vagy szeretnel nem egy havi beredbe kerul, mint nalunk. En azt mondom, mintent arra, amire valo:
Jatekra konzol, letolteni, netezni zenet/filmet nezni linux, mert konnyebb, jobb, biztonsagosabb, ingyenesebb.
Jah, es a nincs megfelelo alternativaja kerdes. Nem letezik. Vannak szoftok, amik nincsenek pingvinre. De szinte minden amit megvehetsz, vagy vilagviszonylatban sokan hasznalnak megvan linuxra is.
Jah, Linux szar, Ms se jobb. HA olyan rendszert akarsz, ami stabilan megy, nem fagy szarra, keves virus estebe, hasznalj Mac-t. Jah, es fizesd is ki. :)

zzzzi 2009.11.11. 23:28:04

@olvasgato: Hát, ha már itt tartunk, az is egy tévhit, hogy a Mac jobb lenne.
Én átlagos halandóként Linuxot használok (igaz, tényleg kell a windows mellé) és a Linux stabilabb, jobb, nincs vírus és mostmár a programok kezelése is ugyanolyan egyszerűen megy, mint a windowsban. Az is igaz, hogy 5 évvel ezelőtt a Linux számomra, aki nem programozó és a tipikus nem ért hozzá kategória, használhatatlan volt.
A windows viszont tényleg szar. Tényleg.
Az ember alapból, ha internetezésre (is) akarja használni a gépét (pedig miért ne akarná), akkor a windows már nem működik. Az inrenetet nem tűri. Ahogy megnyílik számára a világ, hiába tűzfal, legújabb és kemény pénzekért vásárolt naponta frissített vírusirtó, azok is csak elodázzák a problémát. A windows mindent megesz és aztán belehal. Ennyi.
Szóval én internetezésre és mindenhez, amihez internetre is szükség van linuxot használok, plusz zsövegszerkesztéshez és hasonlókhoz is és ha játszani akarok vagy épp valamelyik adobe terméket használnám, azt megteszem windowsban. De semmi mást. És mindezeket szigorúan internet nélkül....

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.11.11. 23:34:35

@zzzzi:
5 éve már voltak igencsak felhasználóbarát Linux disztribúciók, a grafikus felület is már nagyon hasonló volt a maihoz(már akkor is volt Gnome, a KDE már régebben is). Csak nem minden hardvert támogattak az akkori rendszerek.

Amúgy nekem netezéstől nem hal meg a Windows, bár lehet ez azért van mert nem nézek túl sok pornót, meg a veszélyesebb warez oldalakat kerülöm :-)

Thresher 2009.11.12. 13:08:17

Én is már dobtam volna ki a franca a gépet mérgemben a Windows miatt, de ha ütnének se vállnék meg tőle, és soha nem használnék Linuxot/Mac-et

Mert...
...amíg az egyetemen a száz tanárból egynek van Linuxa, addig a beadandó ppt-ket is XP-m fogom csinálni. Meg minden mást.
...lehet sírni hogy ezt meg azt nem ismer fel, de ha a noname kinai vacak mp3-playereket is felismeri, akkor az az egy fail belefér a hibaszázalékba.
...szoktam játszani is, mint mindenki. (Ahogy tévét meg pornót is néz mindenki) És ha a játékok (meg amugy a programok) igen nagy zöme windowsra van írva, maradok annál.
... nekem a büdös életbe nem fagyott le a gépem. Igaz, én azok a lúzer-júzerek közé tartozom, aki rendszeresen tisztítják a gépet, (CCleaner, nem portörlő) töredezetségmentesítenek és a vírus/spyware írtó sem dísznek van. A kékhalállal jönni meg dőreség, én még olyat élőben nem láttam.
...nem vagyok kocka, de ha valami hardver szinten rakoncántlankodik, akkor azz én is talán(!) meg tudom csinálni. Múltkor elszart a RAM. Elmentem a legközelebbi infós boltba, és egy órán belül már ment tovább a gép. Ha Mac-kel lett volna ugyan ez, adhattam volna be szervízbe. (Erről beszélek:
img1.visualizeus.com/thumbs/08/06/04/apple,mac,pc,divertente,informatica,webcam-f4986c8c857895d341a1ea221682b50b_h.jpg)

Szóval az XP (meg a pc) olyan mint a demokrácia. Messze nem tökéletes, de nála jobb nehezen található.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.11.12. 18:29:30

@Thresher:
Ne mosd össze a Linuxot és a Macet.

ppt-be meg OpenOffice-al is lehet menteni.

Thresher 2009.11.12. 19:37:55

@Zabalint: Nem mostam össze, csak szóba került a Mac is, gondoltam egy poszton belül megmutatom milyen huszárseggű vagyok. :)

MegaBrutal · http://lofaszkapitany.blog.hu 2009.11.13. 13:25:05

@zzzzi: Már megbocsáss, de én azt mondom, hogy aki szerint a Windows szar, az egyszerűen csak nem tudja használni a gépet. Az ilyen felhasználókat lámának nevezzük.

Egy Win XP ZoneAlarm-mal meg NOD32-vel már elég bivaly. Aki ennek ellenére is vírusokat szerez, az házhoz megy a lófaszért (pl. nem megfelelő helyről szedi a pornót, önként és dalolva letölti és elindítja a trójai progikat, stb.).

Egy baj van a Windows-al, hogy sajnos gyakran kell újratelepíteni. Ez a gyakran ez évente vagy két évente. Ha már itt tartunk, szerintem egy user kompetenciája abban is lemérhető, hogy milyen gyakran telepíti újra a rendszerét. Aki 2 hetente / havonta újratelepíti, az láma. Na ezek szoktak anyázni, hogy a Windows szar! Egy rendesen karbantartott Win XP legalább egy évet kibír.

andie 2009.11.15. 08:47:12

@MegaBrutal: na, akkor segítsetek nekem.
miből kéne észrevenni, hogy újra kell telepíteni a windows-t? (láma vagyok? :-D )
(egy éves a gép, adták vele a vistát)

MegaBrutal · http://lofaszkapitany.blog.hu 2009.11.15. 10:15:38

@andie: Hát ez mondjuk toleranciahatár-függő is. :D Alapvetően onnan, hogy
a) a rendszer lassú lesz, mint az állat;
b) a Windows produkál bizonyos érdekes jelenségeket (mittomén, pl. drivert nem akar betölteni, eltűnik a tálca, stb. - konkrétan pl. a Vistánál hallottam nemrég, hogy egy idő után beszarik az Aero);
c) túl sok lesz a szemét, ami az istenért nem akar eltakarodni.

Na most ilyenkor először még ajánlott néhány progit ráereszteni a gépre (vírusirtó, CCleaner, Ad-Aware, stb.), meg természetesen töredezettségmentesíteni, de ha ez sem segít, és nincs kedved szarakodni vele, akkor bizony ajánlott újratelepíteni.

Én pl. olyan szinten irtózom az újratelepítéstől, hogy inkább elviselek egy már megviselt rendszert, minthogy újratelepítsek. Az új rendszert sokáig tart "betanítani", hogy olyan legyen, ahogy én szeretem. Hogy fel legyen telepítve (és működjön) mind a 250 progi, amit használok, és mind a 860 custom beállítás meglegyen. Rohadt idegesítő, amikor az ember használja a gépét, és hirtelen "jaj, nincs feltelepítve a progi", "jaj, nincs beállítva, hogy ne a szarral nyíljanak meg a zenék", "jaj, nincs még telepítve a nyomtató", stb.

Ezzel szemben van olyan, akinek az újratelepítés szinte hobbija, és esetleg képes 2 hetente vagy havonta újratelepíteni. Na most ezek az emberek
a) szükségtelenül telepítik újra a gépet, mert az a probléma, ami felmerült, megoldható reinstall nélkül is, csak kell hozzá egy kis szakértelem;
VAGY
b) ahogy korábban is írtam, házhoz mennek a lófaszért, ők maguk dőlnek be a hülyeségeknek, és telepítik a vírusokat, meg látogatják a vírusoktól hemzsegő pornóoldalakat, ahelyett, hogy pl. torrent-ről szereznék be ezt az örömöt.

Tehát, aki túl gyakran telepít újra, az láma. Nincs az a vírusirtó és tűzfal, ami védene egy hülye felhasználóval szemben. Egy jól bejáratott rendszert, 250 feltelepített progival és 860 custom beállítással újratelepíteni egy kis kellemetlenség miatt, hiba. Csak saját magát szopatja meg az ember.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.11.15. 21:35:44

@MegaBrutal:
Ha egyszer van időd, telepítsd fel a rendszert ama 250 progit és 860 beállítást is tedd fel, majd mentsd le image-be az egészet, akkor legközelebb nem lesz sok gondod az újratelepítésnél. Jó, persze nem fog eszedbe jutni akkor mind a 250, de ha a nagy része megvan az is sokat segíthet...

andie 2009.11.16. 22:16:27

@MegaBrutal: köszönöm, ez kimerítő volt.
Lassulás érezhető, de nem egyértelmű, mert van amikor meg nem lassú. :-P
egy töredezettségmentesítés kéne max. :-)

Még egy kérdés: úgy van Vista a gépen, hogy nem kellett telepíteni. Ezt elveszítem, ha újra akarnék telepíteni?
(Amúgy nem vagyok hülye a gépekhez, de eddig ezzel nem foglalkoztam.)

MegaBrutal · http://lofaszkapitany.blog.hu 2009.11.16. 23:00:28

@Zabalint: Hát igen, tudok erről a lehetőségről, viszont nálam fix, hogy a progik 25%-a sem jutna eszembe. :D Teljesen véletlenszerű, hogy mikor mi kell. Meg amúgy is, egy bejáratott rendszer olyan otthonos érzést ad. Szinte már olyan, mintha szmélyisége lenne. ;)

@andie: Ha hozzádvágták a telepítő DVD-t a termékkulccsal, akkor nem veszíted el. Akárhányszor újratelepítheted (ha jól tudom), csak az a megkötés, hogy más gépre nem tolhatod fel (gyakorlatilag felrakhatod, és működni is fog - tudtommal, csak az úgy illegális). Meg ugye a licensz alaplaphoz van kötve, tehát ha fejleszted a géped, az M$ szemszögéből addig számít a gép ugyanannak, amíg az alaplapot le nem cseréled. Ha alaplapot cserélsz, akkor a törvény szerint ahhoz új Windows licenszt kell venned.

Viszont úgy tudom, hogy az aktiválási mizenyák ellenére az M$ nem ellenőrzi igazából, hogy felrakod-e ugyanazt a példányt több gépre. De ezt igazából nem tudom. Lehet, hogy a rendszer kiszűri az ilyeneket, és úgy letiltja a termékkulcsodat, hogy azt' utána életbe nem telepíted fel sehová (legalábbis úgy, hogy az aktiválást is túlélje). De mondom - igazából nem tudom, csak találgatok. Ugyanis a technológiai háttér megvan rá, hogy ilyen szinten a körmödre nézzenek.

GargleBlaster · http://autostat.hu/hasznos 2009.11.18. 13:29:52

azért a kék-halál által okozott számtalan élményemet senki sem fogja megmagyarázni. ettől függetlenül respect a microsoftnak és biill bácsinak, mert tényleg nagy dolgot hoztak létre. remélem a win7 minősége már eléri a "jó" mércét az xp "tűrhető" szintjéhez képest. szóval van fejlődés, csak nem sietik el.

MegaBrutal · http://lofaszkapitany.blog.hu 2009.11.18. 21:16:55

@GargleBlaster: Szerinted az XP még csak "tűrhető"? Pedig szerintem nagyon király! :)

rrc122 2009.11.24. 10:00:09

Tévhit, hogy a Windows nem szar.
Kb. 20 éve dolgozom személyi számítógépeken is. Szerintem a 3.2-es DOS óta használható az x86 alapú rendszer. Összehasonlíthatók a különböző DOS-ok, az OS/2, a Windows-ok és a Linux-ok (és volt még néhány próbálkozás).
A Windows nem állta a versenyt az OS/2-vel műszaki alapokon (piaci szempontból lenyomta azt). Utána egyeduralkodó volt évekig, nem volt reális alternatíva. De ez nem jelenti azt, hogy jó rendszer lenne. Lejenleg van néhány disztribúciója a Linuxnak, amelyik messze maga mögött hagyja bármelyik Windows-t.
Csak egy adat: A munkahelyemen két év alatt 0%-ról kb. 30%-ra nőtt a Linux aránya az x86 szervereken. (300+ szerverszám mellett.)És tiovább növekszik. Terveink szerint öt év alatt kidobjuk az összest Windows-t az érintett szerverekről és Linux-ot telepítünk helyette két ok miatt: megbízhatóbb és olcsóbb. A munkaállomásokon 3 év alatt vezetjük ki a Windows-t. (4000+ desktop). Az ok: macerás üzemeltetni és drága is, ráadásul zabálja az erőforrásokat.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2009.11.24. 21:53:36

@rrc122:
Itt nem arról van szó, hogy ne lenne jobb a Windowsnál mondjuk Ubuntu Linux, hanem arról hogy sokan divatból szidják. Pedig sok embernek a szar hardver vagy a saját hibája miatt instabil a rendszer.

Az OS/2 tényleg jobb volt, mint az akkori Windows-ok, de mivel Windows forráskód is volt benne, így a jogdíj fizetés miatt 2-szer annyiba került, mint a Windows, ezért bukott meg.

Amúgy fejlesztői szemszögből jobb eszközök állnak rendelkezésre szerintem Windowsra, mint Linuxra.

Parandokht 2009.11.26. 21:36:26

És ebből a posztból hol vannak az érvek?
Mert én is ki tudom jelenteni, hogy "a windows nem szar", de attól még nem lesz az hiteles, hogy beírom mellé "hogy hát programozni biza nehéz dolog ám".

Úgy tűnik, nagyon olcsó dolog megmondóembernek lenni, de vajon az mekkora tévhit, hogy a Te véleményed relevánsabb, mint bárki másé?

Parandokht 2009.11.26. 21:37:10

Vagyis azt kérdezem, hogy pl. ebben a posztban mi az úristen nyavalyája a "kendőzetlen igazság"?

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2009.11.26. 23:56:38

@Zaman: "Úgy tűnik, nagyon olcsó dolog megmondóembernek lenni, de vajon az mekkora tévhit, hogy a Te véleményed relevánsabb, mint bárki másé?"

Valóban olcsó, mert csak beregisztráltam ezt a blogot és írogatok. Arról meg nem tehetek, hogy azóta nemzetközileg elismert, mértékadó publicista lettem! :)

mimindannyian · http://wmiki.blog.hu/ 2009.12.05. 16:29:39

Az windows jó, és ennyi légy nem tévedhet...

Az elfogultság és butaság együtt az igazi.

MegaBrutal · http://lofaszkapitany.blog.hu 2009.12.05. 16:54:38

@mimindannyian: Igen, tényleg sok elfogult linuxos járt errefelé. :p

respecta /01 2009.12.05. 18:48:05

Én csak azt tudom, hogy hozzáértő családtagjaim szerint sem szar a Windows.
Sőt!
Tévhit az, hogy értek hozzá.
Megalapozott és nem tévhit az utolsó bekezdés! Nagyon ütős igazság!

jónévez 2009.12.06. 00:26:58

Bizony, így van, a Widows egy nagy kaki, mert fizetni kell(ene) érte, és még működik is, ha kevésbé értünk is hozzá. Borzasztó lehet ezzel a tudattal élni azoknak, akik huszonöt éve parancsszavakkal keltek-feküdtek, most pedig az unokaöcsém ugyanazt csuklóból megcsinálja, amit ők annak idején hetek munkája árán.

Tényleg az lehet a bibi, hogy csak jó szidni az akár méltán, akár méltatlanul meggazdagodott Gates-t és cégét, mert hát milyen dolog az már, hogy PÉNZÉRT mer árulni olyasmit, amit bárki tud használni!
Mert hát így már nehéz felvágni, hogy mekkora izé is vagyok már, mert "számítógépes ismeretem" van, meg "neten csetelek". :P

Most akkor szidjuk Karl Benz-t, mert autóval bárki eljuthat bármikor, bárhová? Bár ezzel lemaradtam, mert a sötétzöldek ezt is nap mint nap megteszik.

MegaBrutal · http://lofaszkapitany.blog.hu 2009.12.07. 00:02:10

@jónévez: Ez azért nem egészen így van, ugyanis egy csomó dolog van, amit a mezei user-ök nem tudnak megcsinálni. A GUI kurvára nem elég ahhoz, hogy minden hülyéből kompjúterzsenit csináljon. ;) Sőt, sok esetben csakazértis parancssorban kell ügyeskedni. Azt meg a mezei user-ök nem szokták vágni. Van is egy mondás, hogy "Esélyed, mint bölcsésznek a command prompt előtt." :D

jónévez 2009.12.12. 19:33:16

@MegaBrutal: Jó sokára olvastalak el, bocs.
Nade: a "mezei júzör" nem is kíván, sőt, KIFEJEZETTEN NEM kíván computerzseni lenni. Azt kívánja, hogy használni tudja, minél egyszerűbben. Autót vezetni sem különleges körülmények közt, csak átlagember módjára kíván. Házat is építtetnek, kevesen építenek maguk, mert más a szakképzettségük.
Persze, mindig is divat volt cikizni a kőműveseket -érdekes módon csak akkor már, amikor kész a ház, a mester messze van. (Bill Gates is messze van, a cég termékét megvettük, a pénzünkért akár alázhatjuk is, ugye?)
Az pedig nem mesteremberes dolog, hogy a másik mester munkáját szidjuk, ezt sokkal inkább a tanoncok teszik. Azok is maradnak egész életükben, másodhegedűsök, sértettek, elégedetlenek.

MegaBrutal · http://lofaszkapitany.blog.hu 2009.12.14. 13:14:55

@jónévez: Na, de te azt írtad, hogy "Borzasztó lehet ezzel a tudattal élni azoknak, akik huszonöt éve parancsszavakkal keltek-feküdtek, most pedig az unokaöcsém ugyanazt csuklóból megcsinálja, amit ők annak idején hetek munkája árán." És én erre írtam cáfolatot. Egy informatikus általában többet szokott azért tudni, mint amit az öcséd pár kattintással el tud intézni. Tehát nem hiszem, hogy azért anyázzák a Win-t, mert könnyű használni, és ez féltékennyé teszi az informatikusokat. Max. amikor kispöcs 8 éves voltam, akkor szidtam ezért a Win-t, hogy nem tudtam villogni a faszán betanult DOS parancsokkal. ;) Utólag persze már röhögök ezen.

"Az pedig nem mesteremberes dolog, hogy a másik mester munkáját szidjuk, ezt sokkal inkább a tanoncok teszik. Azok is maradnak egész életükben, másodhegedűsök, sértettek, elégedetlenek."

Ezzel mondjuk egyetértek. Habár, az egyik mester kritizálhatja a másik munkáját - de a szidás az tényleg nem szép dolog.

Lord_M_ 2009.12.15. 18:15:48

Marketing ide, marketing oda... a windows mára kiforrott stabil rendszer lett, (ha kivesszük a kevéssé sikeres vistát a képből)

az xp és a hetes megbízhatóan dolgozik a gépen meglepően hosszú ideig, probléma nélkül. És itt tegyünk félre minden érzelmet.

A linux és windows abban nagyon jó, hogy szerencsétlen rendszereknek majdnem akármilyen konfiguráción futnia kell. Jöhet bele kínai memória, üzbég hdd, tomátó alaplap. A Windows és Linux megpróbál mindent hogy egyben és életben maradjon (nyilván a hardver képességeinek a határáig)

Ezzel szemben a mac, korlátozott hardveren hajlandó futni (arra írják). No úgy relatíve könnyebb stabil rendszert írni ha tudod hogy min fog futni. Ha nem kell mindenre felkészülni.

A mac az áráért cserébe ezt nyújtja (és ott ugye nem is az oprendszerért fizet az ember "kvázi" hanem a vasért meg a csorba almáért)

A linux jó rendszer, de nem adnám hozzá nem értő ember kezébe. Láttam már kivégzett hardvert mert a jó felhasználó aszitte hogy ért hozzá és root-ként mindent megengedett magának. És mindenki nézzen a lelkébe : egyik felhasználó sem tűrné hogy otthon a saját gépén NE ő legyen az atyaúristen.

Így a linux extra képességei fegyverré válnak a hozzá nem értők kezében. A Windows "titkárnő" üzemmódja viszont ettől simán megvédi a felhasználót.

Azt is érdemes megérteni hogy a felhasználók többsége NEM rendelkezik informatikai vénával. Megold ezt azt, megír egy cd-t, felrak egy játékot, szergesztget, játszik a photoshop vagy moviemaker bigyókkal, elszöszmötöl a saját eszközeivel (pl videokamera). Ezeket a windows kézreállóan adja, megoldja.

hogy értsd: a felhasználó NEM tudja hogy mi a program amivel dolgozik, csak berakta a cdt és az feltelepült oszt jó ...

vedd már rá hogy linux alatt csomagokat keressen (és tudja annak csomagnak a nevét amit valójában akar) és függőségeket megértsen.

és ebben az ubuntu is csak kullog :
"145 csomag lett kijelölve, 32 lesz visszafogva, 110 lesz telepítve, összesen 120mb lesz felhasználva".

na ezt told oda egy marikanéni kedvenc fiának, vagy marikanéninek...

Amúgy fentebb olvastam valaki azt mondta hogy az Xp stabil soha senki nem vonta kétségbe: ehhem - ehhem... hogy romlik a memória. Amikor 98se / Me -ről kellett váltani, mindenki fakkolt, az xp szétesett, nem volt kompatibilis semmi használhatóval... majdnem 10 év telt el... azóta szépen összeállt. Illetve megírták rá a programokat.

Webes és asztali alkamazások fejlesztésével foglalkozom, érzem milyen az amikor mondjuk a felszín összerakosgatása (mondjuk webhez) "móka" a kézzel írt css és html kóddal... és milyen egyszerű mondjuk egy dreamweaver vagy valami használható cuccal)

A felhasználó barátság nem azt jelenti hogy grafikus felületre összesöpörjük a linux parancsait ... de ha kell valami akkor root vagy sudo ... és terminál.

A windows abban nagyszerű hogy marikanénitől a fejlesztőig mindenki képes rajta jól dolgozni. persze van hogy lehetne jobb is... nem vita.

Iiigen és a kedvencem : a linux ingyenes, meg nyílt...

jó. fejlesztőként mondom : hobbi rendszerhez én is szívesen adok hozzá tudást. De ha a munkámról beszélek, nem szívesen látnám hogy ingyen széthordják azt amit napok, hetek, hónapok munkájával kitaláltam, felépítettem.. dolgoztam vele.

Szobrász sem adja oda a munkáját anyagárba, se festő, se kőműves. Ez is egy termék, nem kötelező senkinek használni. ha szeretnéd fizetsz érte. (vagy ellopod, de ilyen ugye nem is létezik :) )

de az is biztos hogy szervernek nem kell mindazt tudni mint egy asztali windowsnak, oda kár is.. web és fájlszervernek ideális (sőt talán a legjobb) a linux.

ohh és mégegy : egyszer láttam a saját szememmel

userke linux alatt, el akart valamit jól dugni a gépen (pár xxx képet), hogy ne találja meg anyuci. tehát kutatott egy biztonságos mappát, "mappa létrehozás" ... és nem ment... köll a root jelszó. Sebaj, tudjuk. Belép, megvan. képek bemásol... (777 jogosultság nem kerül kiosztásra, hát ilyenről nem hallott)

következő körben ordít hogy nem fér hozzá a mappához, szolíd jelzések után megérti hogy root a tulajdonosa. nahh innentől rootként lépett be, aztán miután végre mindenre rátette a kezét a linux két hét alatt elvérzett a keze alatt.
// és nekem is okozott már fejtörést a grub amikor megfulladt, amikor nem ismerte fel a két monitort a kde, amikor ubuntu frissítés után összeszarta magát //

hosszú lett ... sorry
konklúzió : Windows jó a felhasználónak
linux jó a fejlesztőknek, ha van megfelelő eszköz
mac jó csillogni, fejleszteni, meg jó rajta a photoshop :o)
mindenki válassza ki mire használja... és mit.

2009.12.29. 23:09:47

Ha valaki valaha programozott, az tudhatja, hogy a Windows meglepően jó minőségű szoftver, méreteihez képest. Mindezt úgy, hogy könnyű rá programozni, könnyű kezelni.

Aztán ott vanna a többiek. Azok kétségtelenül stabilabb, de egyúttal sokkal korlátozottabb rendszerek.

Vegyük sorra őket.
Linux: kétségtelenül stabil, igaz értő kezek között. Ugyanakkor felejtheted rajta a DirectX típusú képességeket (OpenGL-el kíméljetek), supportja, dokumentáltsága kétséges. Szoftverellátottsága gyatra. Szerver oldalon ugyan kitűnő, de komoly szakértelmet és molyolást kíván. Felhasználói oldalon, csak nagyon alap szinten teljesít jól. Fejleszteni nagyon nehéz rá.

Mac: (én azt használok). Stabil, könnyen kezelhető. 100x jobb, mint a Windows sok téren. Komoly gyengék: nyelvi támogatás hiánya, nagyvállalati integráció teljes hiánya (szerver oldalon pl. cluster felejthető), Active Directory kapcsolata gyenge. Nekem a nyelvvel van a legtöbb gondom. Kalapos ő, ű. Idétlen billentyűzetkiosztás. Shortcutokat felejtsd el, mert a magyar billenytűkön nem működnek. Nincsen jó fejlesztő környezet, ami stabil lenne és sokat szolgáltatna API-ban és gyors alkalmazásfejlesztésben.

Windows: vírus, vírus, vírus. Hiába stabil. Hiába könnyen kezelhető. A kövület felépítés miatt sebezhető. Telepítesz rá alapból vírusírtót pénzért, tűzfalat pénzért, azért, hogy 10-15%-kal gyengébben teljesítsen a géped kapásból. Nekem ebből lett elegem.
Viszont vállalatnál eddig verhetetlen. Nyelvekben szintén. Az Active Directory mindennél jobb, mint amit eddig láttam, .Net környezet verhetetlen. Visual Studio pláne.
Az a baj a winnel, hogy technológiában elöregedett. Példa: registry egy pokol. DLL-ek minek kellenek alkalmazások között? Akkorák a vinyók, hogy 100x elférnek egymás mellett már a különböző verziók.

Nem tette meg azt a fájdalmas lépést, amit a többiek, hogy a kompatibilitást feláldozzák a stabilitás oltárán. Még pár évig nem is fogja sajnos. Addig Macezek.

Aropa · www.finnisztan.blogspot.com 2010.01.23. 08:34:10

@Zabalint: Nem vagyok a Windows felkent papja és szimpatikusak az OOo törekvései is, de próbáltál már táblázatot szerkeszteni, formázni odt lapon? Akkor talán megérted miért mondom: nem, az OpenOffice (még) nem ugyanolyan jó mint az MSOffice.

Egyszerűen a sok pici elcseszett hiányosság az, ami miatt egy hosszabb szöveget táblázatokkal és ábrákkal (a szintén nem tökéletes) Wordben még mindig könnyebb készíteni.

Tehát ha egy átlag újer nem tanulta meg a LaTex-et, akkor egy diplomamunkát vagy a doktori téziseit Worben tudja a leggyorsabban megírni. Kipróbáltam mindkettőt a fenti két csomaggal, azért mondom.

Emellett PowerPointtal is színvonalasabb prezentációt készíthetsz a 2007-es csomagban az Impressnél.

Joshaky 2011.10.07. 14:51:53

Üdv. Nem ócsárolni akarom a windowst, de ha belegondolsz, talán azért van 10ből 8gépen warez verzió, mert undorítóan drága. Nekem 64bites kéne, egyszerű papírtokos változat 60ezer jó, kemény magyar valuta. Köszönöm, de annyiért nem kell... Ha lenne havi 300e+ Huf fizetésem, talán. Túl sokat kérnek érte. ha lenne mondjuk 20e Huf, akkor megvenném, mert nem rossz a windows 7 például. :)
Addig is, nekem csóró gyereknek "Jó lesz"- persze azután is fentmaradna ;P- a linux is :)

fluffysajt 2012.09.26. 08:13:18

Én sem ócsárolni akarom a windowst. Elvégre ha tényleg olyan szar lenne, az említett alkalmazott sem tudná szidni, hogy winfos, mert más lenne a gépén. Egyszerűen vannak feladatok, amit másban kényelmetlen, vagy lehetetlen megoldani. Linux párti vagyok, de be kell ismernem, hogy néhány dolog miatt kénytelen vagyok windowst használni, mert a wine sem képes bármire. Viszont az, hogy nehezebb utat választottak MS-ék, kicsit túlzás. Mert pl egy építési vállalat nem képes arra, hogy valamit egyszer elkészít, aztán már csak másolással végtelenségig szaporítja. Minden egyes elkészített ház ugyanúgy évekbe telhet, mindegyiknél ugyanúgy fizetni kell az alapanyagot és a munkabért. Míg egy softwaret csak egyszer kell megcsinálni. Ezért van az, hogy 10 ből 8 kalóz winnel is a leggazdagabb, mert a bevételhez képest kb nulla a kiadás, amibe került egyszer elkészíteni, hogy utána mindenkinek eladják. Épp ezért röhejes az a kifejezés, hogy lopott windows. Ha valamit lopnak, az hiányzik az eredeti helyről. Mert egyedi volt. A windows ugyanúgy megvan az MS nél, a felhasználóknál is. Akkor honnan lopták a warezesek? Sehonnan. Csak akinek tele van a zsebe, annak kevés ami van. És ilyen mesterségesen eltúlzott erkölcsi normát akar mindenki fejébe verni, hogy lopásnak minősül, ha nekik nem termel hasznot. Mert más veszteségük 100% hogy nincs!
süti beállítások módosítása